Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
Nei, det er ikke placebo effekten du merker, når du nå er blitt bedre i humør og psyken. Jeg slet med voldsom depresjon, angt og mye annet rart. Mye av det ble borte da jeg begynte på lev. Placebo er egetnlig basert på at en får luretablett, og så tror man at man er frisk. Men lev er jo ikke det! Selv om den er syntetisk framstilt.
Jeg er klar over hva placebo er altså, jeg bare tenkte siden jeg økte på fredag (3 dager siden), var det kanskje litt tidlig å kjenne virkning allerede, og at det kanskje heller var en ønskefølelse liksom - derav placebo...

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
Hei Solsikke
Det er vanskelig å skille mellom symptomer på lavt stoffskifte og binyreproblem. Dette fordi når man har binyreproblem vil det øke symptomene på lavt stoffskifte. Cortisol som produseres av binyrene hjelper T3 inn i cellene slik at T3 får gjort jobben sin. Lavt cortisol (=binyretretthet) er derfor en konsekvens av lavt stoffskifte, fordi lavt stoffskifte virker på alle cellene i kroppen også cellene i binyrebarken.

Når stoffskifte blir lavt skrues også produksjonen av cortisol ned, fordi det er mindre T3 og derfor mindre behov for cortisol. Når kroppen blir gående lenge med underbehandlet stoffskifte, får ikke binyrene opp produksjonen med bare tilførsel av stoffkiftehormon lengre. De klarer rett og slett ikke å respondere. Det er derfor avgjørende å behandle binyrene før eller samtidig med tilførsel av lavere doser stoffskiftehormon.

Først når kortison er på plass kan kroppen nyttiggjøre seg tilskuddet av stoffskiftehormoner. Å skille mellom symptomer på binyrebarkproblemer og lavt stoffskifte blir derfor helt umulig, fordi det første kommer av det andre som kommer av det første osv...
Så det du skriver er rett og slett at jeg kan forvente at jeg må behandle binyretretthet også? Jeg går nå på ukesdose Levaxin annenhver dag 100 mcg og 125 mcg - altså 800 mcg/uke. Er det å betegne som lavere dose stoffskiftehormon? Nå bare spør jeg fordi jeg kan for lite om dette... Det du skriver sist var min tanke også, at det blir litt høna og egget på en måte.