Allerede før jul oppdaget jeg at jeg hadde dossert meg for høyt. Stod da på 3 og 3/4 tablett Erfa 60mg. Grunnen til mistanken om for høy dose var forhøyet måling av SHBG. Når denne er for høy kan det være tegn på for høy dose stoffskiftemedisin leste jeg meg frem til. Understreker at måling av SHBG før oppstart av Erfa var normal.

Symptomene mine var hele tiden hypo etter min forstand. Hvilepulsen på det tidspunktet var ikke veldig høy(72), så jeg tenkte at så høy kunne jeg ikke være. Kuttet likevel ned med 30mg og det hjalp godt på formen. Ut i fra det forstod jeg to ting om meg selv: Det er vanskelig å skille mellom hypo og medikament-indisert hyper ut ifra symptomer. Måling av SHBG kan være et verktøy for å finne rett dose.

Nå har jeg vært på jobb igen en stund og tiden (eller lysten) strekker ikke til å måle BT, temp, puls osv. Tok likevel nye stoffskifteprøver denne uka, samt SHBG. Har ikke fått svar på disse, Målte også hvilepuls og fikk da en overaskelse, den var nemlig på 83. Dette tiltross for at jeg reduserte dosen før jul. Hvilepulsen har altså steget med over 10 slag per minutt. Jeg senket derfor dosen denne uka med 15 mg og bruker nå 3X60mg Erfa, 180mg. Kanskje betyr dette at med høy dose over noen uker kan jeg ha dannet flere reseptorer? Eller betyr det at Erfa har mer effekt i kroppen og at det bare har tatt tid å se den effekten? Andre som har erfaringer?