Side 23 av 34 Først 12345678910111213141516171819202122232425262728293031323334 Siste
Viser søkeresultater 221 til 230 av 339

Tråd: Blondies bok

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Sv: Blondies bok

Ja det er et veldig dyrt eksperiment å finne ut hvilke tilskudd som passer....bestiller fra iherb minst annenhver uke... men så er det verdt det, om man finner noe som funker. Så bra at kalium funker for deg. Det var jeg som skrev om den damen som hadde blitt kvitt en rekke plager ved å ta kalium, sto på STTM's internetside.

Vi som tar hc skal også være obs på kalium- tap, det er en vanlig bivirkning. Får vel begynne å ta det jeg også... har det i pulverform som deg, men har ikke begynt ennå. Jeg får svar fra håranalyse snart så det er jeg spent på, tror jeg venter til det. Blir spennende å måle verdiene i håret mot verdiene i blodet.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg hadde også en runde med saltsug etter oppstart med Erfa. i 2-4 uker hadde jeg salt på nesten all mat. Så gikk det over. Jeg tok dette opp med legen på Heggeli. Han sa (fritt etter hukommelsen): "Det har sikkert en årsak som vi kunne teoretisere over eller kanskje også finne ut av, men siden det har roet seg så er det mer formålstjenelig å gå framover."
    Og det er jeg vel enig i. Men om man har vedvarende salthunger så kan det jo være lurt å få undersøkt om det er noe som er lavt av "saltene". En litt vidsynt lege vil antakelig kunne være med på det.

BeritM - blir spennende med håranalysen. Det jeg leser om sånt spirker noe "innmari" og jeg vakler mellom å tro at "det har noe for seg, men vi klarer ikke å tolke det riktig og ulike metoder/måleinstrumenter gjør hele suppa mer grumsete" og "det er bare humbug". Som regel heller jeg mest til den første teorien, men på grunn av tolkingsproblematikken - og det faktum at jeg faktisk føler meg vel nå *bank i bordet* - har jeg foreløpig holdt meg unna. Håper du forteller masse om dine erfaringer.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    BeritM - blir spennende med håranalysen. Det jeg leser om sånt spirker noe "innmari" og jeg vakler mellom å tro at "det har noe for seg, men vi klarer ikke å tolke det riktig og ulike metoder/måleinstrumenter gjør hele suppa mer grumsete" og "det er bare humbug". Som regel heller jeg mest til den første teorien, men på grunn av tolkingsproblematikken - og det faktum at jeg faktisk føler meg vel nå *bank i bordet* - har jeg foreløpig holdt meg unna. Håper du forteller masse om dine erfaringer.
    He-he. Er jo egentlig litt skeptisk til det selv. Men, jo mer jeg leser om det, dess mindre skeptisk blir jeg. Det som er avgjørende er at man bruker noen som kan lese av og tolke resultatene. Jeg valgte denne http://www.holistic-back-relief.com/ pga alt han skriver om adrenal fatigue og mineralubalanse. Bl.a. vil forholdet mellom sodium/kalium og zink/kobber si mye om binyrene. Koster en tusenlapp for analyse og en times samtale i etterkant, med anbefalinger om hva man skal ta, og hvor mye. Bililigere enn Norge, med så lav dollar. Vet ikke om jeg vil følge alle råd til punkt og prikke, men jeg er nyskjerrig.... Og så er jeg ganske overbevist om at blodmålinger ikke alltid gir korrekt uttrykk for hva som faktisk er verdiene inne i cellene. Mulig det er et skudd i blinde, men jeg synes nå det er verdt et forsøk. Ønsker litt guidelines mht hva jeg skal ta, og ikke minst hvor mye. Føler Balderklinikken kommer litt til kort her.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Allerede før jul oppdaget jeg at jeg hadde dossert meg for høyt. Stod da på 3 og 3/4 tablett Erfa 60mg. Grunnen til mistanken om for høy dose var forhøyet måling av SHBG. Når denne er for høy kan det være tegn på for høy dose stoffskiftemedisin leste jeg meg frem til. Understreker at måling av SHBG før oppstart av Erfa var normal.

Symptomene mine var hele tiden hypo etter min forstand. Hvilepulsen på det tidspunktet var ikke veldig høy(72), så jeg tenkte at så høy kunne jeg ikke være. Kuttet likevel ned med 30mg og det hjalp godt på formen. Ut i fra det forstod jeg to ting om meg selv: Det er vanskelig å skille mellom hypo og medikament-indisert hyper ut ifra symptomer. Måling av SHBG kan være et verktøy for å finne rett dose.

Nå har jeg vært på jobb igen en stund og tiden (eller lysten) strekker ikke til å måle BT, temp, puls osv. Tok likevel nye stoffskifteprøver denne uka, samt SHBG. Har ikke fått svar på disse, Målte også hvilepuls og fikk da en overaskelse, den var nemlig på 83. Dette tiltross for at jeg reduserte dosen før jul. Hvilepulsen har altså steget med over 10 slag per minutt. Jeg senket derfor dosen denne uka med 15 mg og bruker nå 3X60mg Erfa, 180mg. Kanskje betyr dette at med høy dose over noen uker kan jeg ha dannet flere reseptorer? Eller betyr det at Erfa har mer effekt i kroppen og at det bare har tatt tid å se den effekten? Andre som har erfaringer?

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    46
    Meldinger
    332

Åh ja, jeg er også spændt på når jeg når dertil hvor jeg skal skelne mellem hypo og hyper 180 mg er jo egentlig ikke en særlig høj dose..., men jeg tænker også, at jo mere binyrerne kommer sig, jo bedre virker medicinen?

Blondie, hvad er SHBG?

Hvornår måler du din hvilepuls? Om morgenen inden du står ud af sengen? Eller er det lige meget hvornår på dagen?

En af mine symptomer ligenu er "gele-ben", jeg føler nogle gange at gulvet gynger når jeg går. Har du prøvet det?

Fokusér på det du gerne vil have og det vil komme til dig

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Sitat Opprinnelig skrevet av Honeyhob Vis post
    Blondie, hvad er SHBG?
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8945
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11284
    Sitat Opprinnelig skrevet av Honeyhob Vis post
    Hvornår måler du din hvilepuls? Om morgenen inden du står ud af sengen? Eller er det lige meget hvornår på dagen?
    https://www.stofskifteforum.dk/showp...9&postcount=20
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=6324
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Takk for svar Honeyhob
    SHBG betyr "sex hormon binding globulin". Det er altså et bindeprotein for kjønnshormoner. Hvorfor denne blir høy når man er hyper er jeg ikke sikker på, men det viktigste er jo at det kan brukes som et verktøy for å finne rett dose.

Hvilepuls har jeg målt både om morgenen og ettermiddag, men jeg må alltid ligge i ro i minst 15 minutter først. Det har ikke vært forskjell av betydning i forhold til når på døgnet den er målt.

Jeg tenker også at nå får binyrene mer ro, når jeg går ned i dose og anser det som et pluss. Kanskje jeg til og med kan gå ned i HC dose. Senere når kroppen har stabilisert seg og jeg blir mer aktiv, så kanskje jeg skal opp i Erfa dose igjen.

Angående "gele-ben". Jeg har hatt mye nevrologiske plager i hender og føtter, selv om jeg ikke kan si at jeg har opplevd akkurat det du beskriver (jeg er så sløv til å kjenne etter ting...mester til å ignorere) så synes jeg helt klart at det du beskriver minner om nevrologiske plager. Du kan lese om det her

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    46
    Meldinger
    332

Blondie, jeg læste i en anden tråd, at du har erfaret at det for dig var for hurtigt at øge Erfa dosis med 15 mg hver 2. uge. Det er jo et af de råd jeg har taget til mig, men overvejer nu om jeg fremover skal øge med 15 mg hver 4. uge, da jeg jo har meget følsomme binyrer... Og ja, så får jeg jo masser af tid til at øve min TÅLMODIGHED også

God søndag til dig

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Det er vanskelig å skille mellom hypo og medikament-indisert hyper ut ifra symptomer. Måling av SHBG kan være et verktøy for å finne rett dose.
    Ja, det er virkelig min erfaring også. Og takk for tipset om SHBG! Vet ikke om jeg har målt det noen gang, skal sjekke når jeg er tilbake fra ferie.

Ellers må jeg si at det er veldig hyggelig å lese at du er i full jobb igjen. Leser forresten alt det du skriver med stor interesse.

jeg fant til slutt ut at jeg også var hyper. Reduserte dosen med 30 mg Thyroid og det hjalp også på min form. Det er snart tre uker siden. Føler at jeg er hyper fremdeles, men har gjort meg den erfaring at jeg ikke endrer dosen oftere enn hver 6. uke - ihvertfall når jeg er i grenseland - hypo-hyper. Har erfart at kroppen trenger såpass lang tid på å tilpasse seg. -Så om du ikke er helt sikker på om du er for lavt eller høyt doset, Honeyhob, kanskje det er bedre og la det gå litt lenger tid mellom hver doseendring??

Binyrene mine har det ikke så godt for tida. Har som deg merkar puls, kan telle bare ved å kjenne etter. Jeg har forsåvidt hatt det slik hele tida, men det varierer noe i intensitet. Men håper binyrene skal bli bedre når jeg er mindre hyper. (og så skal jeg begynne hos D.S. på Heggeli, jeg tror han er en bra lege for meg, og tror og håper han kan hjelpe meg med binyrene og hormonbalansen generelt).

Vanskelig å skrive, det er en katt her som bokstavelig talt legge seg borti det jeg skriver.

Er heldig, har ferie og skal ta meg en liten skitur i solskinnet

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    46
    Meldinger
    332

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Ja, det er virkelig min erfaring også. Og takk for tipset om SHBG! Vet ikke om jeg har målt det noen gang, skal sjekke når jeg er tilbake fra ferie.

Ellers må jeg si at det er veldig hyggelig å lese at du er i full jobb igjen. Leser forresten alt det du skriver med stor interesse.

jeg fant til slutt ut at jeg også var hyper. Reduserte dosen med 30 mg Thyroid og det hjalp også på min form. Det er snart tre uker siden. Føler at jeg er hyper fremdeles, men har gjort meg den erfaring at jeg ikke endrer dosen oftere enn hver 6. uke - ihvertfall når jeg er i grenseland - hypo-hyper. Har erfart at kroppen trenger såpass lang tid på å tilpasse seg. -Så om du ikke er helt sikker på om du er for lavt eller høyt doset, Honeyhob, kanskje det er bedre og la det gå litt lenger tid mellom hver doseendring??

Binyrene mine har det ikke så godt for tida. Har som deg merkar puls, kan telle bare ved å kjenne etter. Jeg har forsåvidt hatt det slik hele tida, men det varierer noe i intensitet. Men håper binyrene skal bli bedre når jeg er mindre hyper. (og så skal jeg begynne hos D.S. på Heggeli, jeg tror han er en bra lege for meg, og tror og håper han kan hjelpe meg med binyrene og hormonbalansen generelt).

Vanskelig å skrive, det er en katt her som bokstavelig talt legge seg borti det jeg skriver.

Er heldig, har ferie og skal ta meg en liten skitur i solskinnet
    Ja Rufus, det er også det jeg selv er kommet frem til. Fra nu af øger jeg kun dosis med 15 mg hver 4./6. uge. Min dosis nu er 150 mg. Jeg tror virkelig ikke jeg er for højt doseret, synes stadig jeg har mange symptomer på at stofskiftet er for lavt og selvom det er hårdt for binyrerne kan jeg mærke de nyder godt af doseøgningen

Gad vide om man/jeg nogensinde finder en passende dosis hvor jeg synes jeg kan leve et nogenlunde liv. Eller mon man/jeg skal rode rundt i op og ned i dosis forever?

NYD din skitur Rufus Jeg kan ikke særlig meget fysisk, så jeg misunder dig det

Side 23 av 34 Først 12345678910111213141516171819202122232425262728293031323334 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn