Side 1 av 7 1234567 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 66
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    36

Unhappy Får Armour i morgen - hjelp :)

Hei,

Trenger litt hjelp/innspill av dere.. Hatt lavt stoffskifte i mange år. Begynte på Lio i tillegg til Levaxin for noen måneder siden, det hjalp litt på hjernetåka og "depresjonen".
    Har aldri hatt stabile verdier på Levaxin, og alltid slitt med trøtthet, slitenhet, hjernetrøtt osv til tross for bra verdier. + Indre frost (Lio gjorde meg varmere på utsiden og periodevis ok temperatur inni kroppen) Sliten og blir lett syk, føler alt er et ork.. Faller fort litt ned og må justere opp.
    Problemet mitt er at jeg reagerer veldig lett på oppjusteringer - alt må taes saaaakte. Ble enig med legen for en stund siden å øke Lev og ble kjapt overdosert til tross for at vi økte med lavere dose og over lengre tid enn "vanlig". Økte fra 75 mcg til 112,5. Slet da med slitenhet, svimmelhet, besvimte - generelt dårlig. Ble sykemeldt 50% en stund (dette vil jeg unngå nå).
    Da jeg begynte på Lio reagerte jeg når jeg tok mer enn 5mcg.. Ble utrolig irritert, kort lunte, kriblet i brystet osv. Nå går det greit, tar 10mcg daglig. Så kroppen trenger bare litt tid å omstille seg..

Så er spørsmålet DOSERING.. Legen min har aldri skrevet dette ut før og skrev ut 15mg etter å ha konferert med andre. Så kan vi øke sakte og han kan skrive ut høyere dosering etterhvert. Prøve oss frem. Han er ganske kul og forstår at det er min kropp og at så lenge ting er gjennomtenkt så kan man prøve andre muligheter.

Nå går jeg på 10 mcg Lio - tar hver morgen (mer på ettermiddag hvis behov/husker på det)

Lev: 1 x 50mcg + 25mcg + 12,25mcg + 6,25 mcg (ja, deler tabletter til den store medaljen her..) = 93,75. Tar hver morgen.

Tenkte å kutte Lio. Begynne med 15mg Armour. Litt ned på Lev? Noen innspill på hvor mye Lev jeg skal ta vekk i forhold til hvor mye Armour jeg legger til??

Å, jeg føler dette er svaret men freaker ut mht til hvordan gjøre dette....
    Orker snart ikke mer

Vil bare ha overskudd til å nyte alt det fine i livet mitt og ikke måtte legge meg kl 21.00 hver kveld. Er 29 år gammel, slitt med dette siden jeg var 20..
    Ble satt på anti-dep da jeg var yngre, burde jo bare ha økt stoffskitet mer.. "Du sliter med angst og depresjoner" - Jeg har ALLTID følt at stoffskitet burde bedres.. Vet man kan bli deppa av lavt osv, men alltid følt at svaret ligger i å få et bedre stoffskifte..

Tar man Armour om morgenen? Under tunga eller svelge? Jeg vet det er mye litteratur om dette, men jeg er sliten og overveldet.. Setter utrolig pris på innspill.

Siste verdiene mine var THS 1,2, T4 16 & T3 5,3..

Mvh Ceci

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Får Armour i morgen - hjelp :)

Er du sikker på at du vil fortsette med en medisin (levaxin) som ikke fungerer? Man må ikke blande levaxin og armour. Du kan ta armour alene. Mange kombinerer disse to, men i ditt tilfelle bør du tenke gjennom om det er hensiktsmessig siden du reagerer så negativt.

Husk også at en vanlig årsak til å reagere negativt på levaxin er trette binyrer. Besvimelser du nevner kan skyldes lavt BT som gjerne følger med slitne binyrer. På pakningsvedlegget til levaxinen står det at man skal teste binyrer før oppstart av levaxinbehandling, nettop for å unngå forverring.

Det står masse om binyretretthet på dette forumet, bare søk og les. Binyreproblemene følger ofte lavt stoffskifte og blir ikke behandlet av skolemedisinske leger. Da må man betale for private leger som tenker mer helhetsmedisinsk.

Kanskje ikke det svaret du ønsker, men uten behandling for binyretretthet vil aldri stoffskiftebehandlingen, verken armour eller levaxin/lio, fungere.

Husk at med behandling med Armour blir TSH flatet ut (nær 0) dette betyr ikke at du er overdosert. Greit å være oppmerksom på.

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    36

Målet mitt er å kun være på Armour tilslutt, vet bare ikke helt hvordan jeg skal gå frem..

Har alltid hatt lavt blodtrykk.. Binyrer har jeg tenkt på. Tok en prøve for noen år siden, men tviler på det er nok med én blodprøve..? Må vel til med spyttprøver hos alternative instanser?

Å, jeg blir helt sliten av dette.. Bør man altså ikke prøve Armour før binyrene er sjekket? Jeg vil over på det naturlige og vekk fra det syntetiske..

Men hvis jeg bytter ut den syntetiske medisinen med ca 60mg Armour så vil jeg vel få i meg for mye T3? Og da bør jeg vel beholde litt Levaxin mens jeg øker Armour?

Hvor får jeg sjekket binyrene? Jeg har mange symptomer, men ikke mangel på apetitt eller pigmentutslett...

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg skjønner godt du vil over på Armour, men det vil ikke hjelpe binyrene dine. Det vil kanskje gjøre det mer utfordrende pga av T3. Du blir testet for binyrer på Aker hvis du får legen til å rekvirere spyttprøver derfra. Hvis ikke kan du betale det via scanlab. Private leger bestiller det ofte for deg via Aker. Blodprøve for noen år siden...det er lenge og ikke nødvendigvis en god måte å teste binyretretthet på.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Hej Ceci

Jeg kan ikke lade være med at blande mig her. Så nu bare et bud ...

Jeg har prøvet på at regne lidt ud fra denne tråd om indholdet af Erfa.
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10568

Ud fra det skulle du med 15 mg Erfa få:
    9,125 mikrogram t4 og 2,125 mikrogram t3

Jeg tænker på, at når du er vant til at bruge 10 mikrogram Lio og nogle gange mere, så vil det vel ikke føles særlig voldsomt at få 2,125 mikrogram t3 bare fordi, det kommer fra Erfa ... Som Jeanette Ws også skriver i indlæg nr. 6 i ovennævnte tråd.

Det er ikke, fordi jeg på nogen måde vil bestride, at man have styr på binyrerne etc. Men du skal vel have medicin nu, eller? Og farligt synes jeg ikke det lyder til at være. Hvordan har du det med det?

Hvis du skal trække noget t4-medicin fra, når du skal begynde at bruge Erfa, passer det vel bedst at tage den del, som er på 12,25 mikrogram.

Men ja, få binyrerne målt med spyttest. Mange har glæde af det.

REDIGERT: Først nu ser jeg, at jeg har levet mig ind i, at du skulle have Erfa ... Men du skriver jo Armour. Og der er vist noget med, at Armour er lidt stærkere. I omregningstabellen her
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11147
    står der, at et kvart grain (gammel måleenhed) som er ca. 15 mg Armour, svarer til 25 mikrogram syntetisk t4.

Som Anisa tilføjer nedenunder, idet hun citerer Forest Labs som producerer Armour: 1/4 grain Thyroid erstatter mellem 18.5 - 25 mcg Levothyroxin natrium
    (Og så passer det måske meget godt med forskellen til Erfa også )

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 12-02-11 kl 01:52 Begrunnelse: tilføjelse om Armour

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    36

Ja, jeg begynner på medisinen i dag. Apoteket ringte og sa at de har den inne om en time ca.

Jeg vet ikke ang binyrer.. Skal ta det opp med legen min neste gang jeg er der. Men jeg ble jo bedre da jeg begynte på Lio, hadde jeg hatt slitne binyrer så ville jeg vel blitt litt verre? Den periode jeg ble overdosert var en slitsom periode for meg i mitt private liv, så kan jo selvfølgelig ha noe med at jeg var generelt "litt nede" å gjøre. Lavt blodtrykk har jeg hatt hele livet.. Men medisin må jeg jo ha uansett, og så får jeg se. Blir jeg ikke bedre så må jeg utrede binyrene. Blir jeg bedre så er vel det et godt tegn på at det syntetiske ikke er noe for meg? Kroppen min har alltid hatt det best på minst mulig "tull". Mest mulig naturlig. Bare for meg å begynne på p-piller er forferdelig de tre-fire første månedene..
    Ellers kan jeg nevne at jeg tar B-12 sprøyter, men aldri har manglet jern eller noe annet..

Ut fra tabellen så ser det ut som jeg må ta 2 x 15mg Armour (ca 1/2 grain) for å få 12,5mcg T3? Sånn at det er nærmest mulig min vanlige dose med Lio? Og da får jeg 50mcg tilsvarende Levaxin. Og så supplerer jeg med ca 43,75mcg Levaxin sånn at jeg holder samme T3 & T4 andel som jeg tar nå? Deretter øke Armour (sakte sånn at kroppen blir vant til mer T3) og mindre Levaxin helt til Armouren erstatter all Levaxinen?

Hvordan synes dere dette høres ut?

Jeg er så takknemlig for deres svar

Oppdatering:

Hentet Armour. På pakken står det 15mg inneholder 9,5mcg T4 og 2,25mcg T3.
    Tok da 5 stk og bittelitt Lev ved siden av.

Ikke lenge etterpå fikk jeg en spesiell følelse i meg. I hodet. Litt som å gå fra vanlig TV til HD.. Merkelig, alt ble klarere i hodet. Kan selvfølgelig være litt placebo, hva vet jeg, men gikk i butikker og tenkte egentlig ikke over at jeg nettopp hadde tatt Armour..

I morgen skal jeg kun ta Armour, tar heller i 2 doser ut over dagen for ikke å overdosere på T3 men samtidig få nok T4..
    Prøve meg litt frem. Også få ny respet slik at jeg ikke må ta 5 piller om gangen

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Ceci Vis post
    Ikke lenge etterpå fikk jeg en spesiell følelse i meg. I hodet. Litt som å gå fra vanlig TV til HD.. Merkelig, alt ble klarere i hodet.
    Herlig beskrivelse, Ceci
    Håper virkelig at Armour er det som skal til for deg. Krysser fingrene

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    36

Ja, helt fantastisk. Rene lykkefølelsen! Er det sånn "vanlige" mennesker har det? En tåke som lettet. Vet jeg er vant til plagene osv, så veldig surrealistisk når det letter litt

Jeg håper virkelig dette er svaret! Bare litt redd for å dosere for fort opp osv. Får prøve meg frem og ta to dagsdoser i stedet for én en stund..

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Ja, fantastisk beskrivelse

Held og lykke med det!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Ceci Vis post
    Ja, helt fantastisk. Rene lykkefølelsen! Er det sånn "vanlige" mennesker har det? En tåke som lettet. Vet jeg er vant til plagene osv, så veldig surrealistisk når det letter litt

Jeg håper virkelig dette er svaret! Bare litt redd for å dosere for fort opp osv. Får prøve meg frem og ta to dagsdoser i stedet for én en stund..
    Rart det der med "vanlige" mennesker. Jeg hadde det slik i forhold til det å fryse...når man har vært kald i 20 år så tror man tilslutt at det er normalt (ihvertfall normalt for meg). Så oppdager man helt magisk med ny medisin at det var ikke normalt, selv ikke for meg

Vær forsiktig med doseøkningen, som du selv sier. Bruk tid. Det gjorde ikke jeg og nå er jeg på tur ned igjen...og skal bruke tid på det... Jeg bruker forøvrig tre dagsdoser kl 07, kl 11 og kl 15. Det synes å fungere bra og jeg sover godt om natta.

Side 1 av 7 1234567 Siste

Lignende tråder

1. Hjelp! Dosering av Erfa overgang fra Armour
    Av Siven i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 08-12-09, 15:59
  2. Tomt for Armour, stressa nå. Hjelp!
    Av b@mbi i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 53
    Siste melding: 18-11-09, 21:00
  3. Trenger hjelp til å overbevise legen i morgen
    Av Ida Helene i forumet Lavt stoffskifte i grenseland