Viser søkeresultater 11 til 20 av 27
-
09-02-11, 18:28 #11
Sv: Solsikkes liv
Sant nok - alt sammen... jeg er elendig på å be om hjelp! Idag sendte jeg epost til min kjære, min bror (sjelevenn) og min far, med informasjon om min tilstand pr nu, så de kanskje kan klare å forstå litt av det jeg går gjennom. For det *er* virkelig ikke lett å forstå for de på "utsiden" - det er jo ikke lett å forstå for meg engang, som sitter med alt av symptomer og medisiner... Men å be om hjelp til hverdagslige gjøremål, nei det gjør jeg nesten ikke. Dvs, jeg ber jo min kjære om hjelp til ditt og datt da, men er det egentlig å be om hjelp når man spør sin samboer (og far til ens to felles barn) om å henge opp tøy, ta opp ved eller kjøre ungene på skole/bhg? Både og... Vel, min kjære var ihvertfall svært fornøyd over å få en slik epost fra meg, for han synes det var lettere å prøve å forstå litt da.
Jeg er begynt å svelge kameler, men det holder hardt innimellom. Jeg har ingen jobb akkurat nå - lever kun på ekstravakter (godt jeg utdannet meg til sykepleier, som gir sikker jobb!), og håper på et vikariat snart. Men, siden jeg ikke har noen jobb å sykmelde meg fra helt eller delvis, så må jeg ta de vaktene jeg får, selv om det i praksis betyr at jeg ikke jobber mer enn 50-60%... akkurat nå skulle jeg gjerne jobbet mindre...
Har ikke lest den boka - skal sjekke den opp etterhvert!
Takk for tips! Jeg har jobbet siste året med å senke forventningene jeg har til meg selv, og begynner å få det til. Det er vanskelig!
Jeg er så trøtt for tiden, og sliter med å holde meg oppe i humør og energi. Jeg skal på jobb i morgen tidlig, og kan ikke si jeg gleder meg - kun fordi jeg er tom for energi. Men jeg er usikker på hva mine rettigheter som ekstrahjelp er, og vet jammen ikke om jeg hadde hatt rett på noen sykepenger i det hele tatt når jeg ikke har noen vikariat/stilling.
-
09-02-11, 18:32 #12
Ta kontakt med NAV. De kan svare deg på sykepengerettigheter.
-
09-02-11, 18:36 #13
Nei, man legger praktisk talt livet sitt i hendene på legen man har, og tror naivt at de vet akkurat hva man skal gjøre eller ikke gjøre. Så feil kan man ta!
Tørrfor, ja
- vel, kommer det dit at jeg ikke får optimal behandling av Levaxin, så prøver jeg gjerne alternative måter altså! 
Jeg fikk snakket med legen i dag. Vi var skjønt enige om at jeg trengte å øke med mye lavere dose av gangen, og nå skal jeg prøve å øke med 100 mcg i uka. Jeg fikk også oversendt resept til apotek - gratis! - på 25 mcg tabletter, sånn at jeg kan fordele økningen utover uka som jeg ønsker. Han ville også at jeg om en 3 ukers tid kom til nye blodprøver, og da skal jeg sjekke binyrer (kortisol), T3 (sist det ble målt, høsten 2009, var den fin sa han - på 5,7 såvidt jeg husker), kolesterol, blodsukker og flere ting - vi skulle kjøre hele røkla...
Så han tar meg på alvor, og har til nå ikke gjort noe mot min vilje eller ikke latt være å gjøre noe jeg har bedt om - han og jeg har en veldig god dialog, så jeg tror at så lenge jeg lærer meg selv hva jeg bør/må/skal gjøre eller ikke gjøre ift dette, så vil ikke han motarbeide meg!
-
09-02-11, 18:39 #14
Hei Solsikke:-)
Om du har gått 2,5 år på Levaxin og fremdeles har mange symptomer, ville jeg 1) testet binyrene. For dette bør du gå til en alternativ lege, se liste på forsiden av forumet.
2) byttet medisin til thyroid. For dette må du sannsynligvis-om ikke fastlegen din er litt openminded- gå til en alternativ privatlege her også.
Jeg ville ikke somlet bort noe mer tid hvis jeg var deg. Vet det er lettere sagt enn gjort, men du har vel ikke noe å tape i og med at formen din er såpass laber i dag.
Jeg ble mye bedre på naturlig tyroid enn jeg var på Levaxin. I tillegg er binyrene mine dårlige så jeg mottar behandling for det også. (NB slitne binyrer er ikke uvanlig å ha ved lavt stoffskifte.)
-
09-02-11, 18:39 #15
-
09-02-11, 18:43 #16
Tusen takk for svar!
Som jeg skriver over, skal jeg om ca 3 uker ta en haug med prøver - legen min var svært samarbeidsvillig på alt jeg tok opp pr telefon i dag! (han har egentlig alltid vært det!) 
Jeg har vel egentlig konkludert med at jeg tror jeg nok kan bli ganske fin på Levaxin, for når Fritt T4 var på 20-22 hadde jeg det ganske bra! Så hvis jeg bare får stabilisert det der, tror jeg mye er vunnet. Men klart, hvis det viser seg at det ikke blir bra nok, så må jeg tenke alternativt. Akkurat nå har jeg ikke råd til alternativ behandling, så jeg får prøve dette først. Men begynte først denne uka å sette meg inn i alt sammen, så tiden får vise hva jeg ender opp med! (Har blant annet lest dagboken din i dag, og lært masse!
)
-
09-02-11, 18:46 #17
-
09-02-11, 19:11 #18
Flott at du har et godt forhold til legen din. Det har jeg også, så lenge han gjør som jeg vil

FT3 målt tidlig i sykdomsforløpet er gjerne høyt i referanseområdet. Det er kroppens forsvar mot lavt stoffskifte, når kroppen merker at det blir mindre T4. Hos noen passerer ikke T3 som er omdannet fra levaxin blod/hjernebarriæren viser en ny studie. Hjernen danner ikke eget T3 og derfor kan det få konsekvenser når man bare står på levaxin. Noen hypo pasienter har også problem med omdanningen fra T4 til T3. Endel kosttilskudd hjelper på dette.
Viktig å få målt kortisol og FT3 medikamentfastende og kl 08 på morgenen. Det finnes eksempel på store variasjoner tatt i to forskjellige prøver på sammen person. En kl 08 og en kl 0830.
-
12-02-11, 09:44 #19
Takk!
Ser ikke ut til at jeg har krav på sykepenger sånn uten videre. Jeg har vært ansatt over 4 uker der jeg jobber, men jeg har ikke noe ansettelsesforhold annet enn at jeg jobber ekstravakter, pr nu... jeg har dessverre funnet ut (konkludert med) at de nøler med å ansette meg i noe vikariat pga stoffskifteproblematikken. De har ikke sagt det, men man trenger ikke å være professor for å forstå at det er det som ligger bak. Jeg har vært bånn bøtte ærlig om alt sammen, og det har jeg fått svi for selv... men vi får se, jeg skal (etter tips fra flere kollegaer som reagerer på det jeg forteller) snakke med tillitsvalgt der, for å se om vi kan finne ut av noe...
Jeg skal jammen få utlevert alle prøvene de har registrert på meg på legekontoret, så jeg kan titte nærmere på målingene flere år tilbake! Jeg har veldig mye å lære, skjønner jeg!
Og takk for tips om klokkeslett - det hadde jeg aldri gjetta at det spilte så stor rolle på bare en halvtime! 
Ellers har jeg da økt litt på Levaxin, og kjenner en svaaaaak humørstigning (placebo?) allerede. Håper det går den rette veien!
Vært på jobb to dager nå, og plutselig slo det meg at jeg jo jobber på en avdeling som blant annet har endokrinologiske pasienter og da også selvsagt spesialistleger!
-
13-02-11, 22:38 #20
Sitter og kikker litt nå, og leste litt om binyretretthet. Titta kjapt på listen over vanlige symptomer, og ble litt overrasket! Ser mange symptomer som jeg kjenner meg igjen i, men samtidig - er det ikke mange felles symptomer med hypotyreose? Jeg merker med rødt det jeg kjenner meg igjen i:
* Overdreven utslitthet og utmattethet
* Ikke forfriskende søvn (du får tilstrekkelig mange timers søvn, men våkner trøtt)
* En følelse av ikke å bli restituert etter en hel natts søvn, eller søvnforstyrrelser
* Føler seg overveldet av eller ute av stand til å takle stressituasjoner
* Føler seg nedkjørt eller overveldet
* Salt- eller søthunger (mest søtt for meg da...)
* Føler seg mest energisk om kvelden (veldig!)
* Lav stamina, bruker lang tid på å komme seg etter trening
* Langsom restituering fra skader, sykdom eller stress
* Vansker med konsentrasjon, 'brain fog' (veldig praktisk som sykepleier!)
* Dårlig fordøyelse
* Dårlig immunforsvar (til en viss grad)
* Mat- eller miljøallergier
* PMS eller vanskeligheter i forbindelse med overgangsalder
* Vedvarende lavt blodtrykk
* Ekstrem følsomhet for kulde
* Manglende libido (veldig)
* Mørke ringer under øynene (har forsåvidt vært sånn i mange år, at jeg fort får mørke ringer under øynene!)
* Linjer med mørkt pigment i neglene
* Skvetter lett (lettskremt)
* Ingen motstandskraft ved konfrontasjoner (begynner veldig fort å grine)
Lignende tråder
-
Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, men formen min "kræsjet" igjen
Av jolene i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 59Siste melding: 03-09-11, 14:06 -
Hadde jeg lavt stoffskifte i 2005 tro? Trenger hjelp til BP svar :-)ar
Av Athina i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 21-04-11, 21:02 -
Ville du gått med en t-shorte det sto jeg hadde lavt stoffskifte på?
Av Larah i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 1Siste melding: 25-06-10, 22:06 -
Begynnende stoffskifteproblem?
Av Hella i forumet Lavt stoffskifteSvar: 18Siste melding: 05-09-07, 09:40

Svar med sitat
Så mange går og spilder tiden med ting, der ikke behøvede være helt så svære.

Bokmerker