Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
Hybrid View
-
09-02-11, 13:17 #1
Sv: Solsikkes liv
Nej, man forestiller jo ikke, det er noget, man selv må tage sig af ... Jeg har mest oplevet at få beskeden 'det ser fint ud, så bliv bare på samme dosis', og så kan man så selv gå og rode med alt det, man tror 'bare' kommer af stress og andre almindeligheder. Ingen læge har nogensinde fortalt mig om, at jeg har mere brug for d-vitamin og skal holde øje med dette, fx. Det må man selv tage initiativ til. Problemet er, at man jo heller ikke får at vide, at man skal det
Så mange går og spilder tiden med ting, der ikke behøvede være helt så svære.
Så var der det med grisen
.... men det skal du altså ikke være så bange for, hvis du får brug for det. Det lugter lidt af det tørfoder, min hund får, synes jeg
Men i betragtning af effekten spiser jeg det gerne 
Redigert: Mange læger har diverse mærkelig historier om den medicin, som er lavet af skjoldbruskkirtel fra svin. Nogle siger, det i virkeligheden er lavet af planter !! Andre ser åbenbart for sig, at producenterne af disse midler sidder med hver eneste kirtel og laver piller af den ... I hvert fald er der nogle endokrinologer, der mener - eller i hvert fald gerne spreder det rygte - at virkestoffet er fordelt meget uens i disse tabletter, og at man derfor ikke kan stole på en jævn effekt. Dette er usandt.Sist endret av Nielsigne; 09-02-11 kl 13:21 Begrunnelse: tilføjelse om medicin
-
09-02-11, 18:36 #2
Nei, man legger praktisk talt livet sitt i hendene på legen man har, og tror naivt at de vet akkurat hva man skal gjøre eller ikke gjøre. Så feil kan man ta!
Tørrfor, ja
- vel, kommer det dit at jeg ikke får optimal behandling av Levaxin, så prøver jeg gjerne alternative måter altså! 
Jeg fikk snakket med legen i dag. Vi var skjønt enige om at jeg trengte å øke med mye lavere dose av gangen, og nå skal jeg prøve å øke med 100 mcg i uka. Jeg fikk også oversendt resept til apotek - gratis! - på 25 mcg tabletter, sånn at jeg kan fordele økningen utover uka som jeg ønsker. Han ville også at jeg om en 3 ukers tid kom til nye blodprøver, og da skal jeg sjekke binyrer (kortisol), T3 (sist det ble målt, høsten 2009, var den fin sa han - på 5,7 såvidt jeg husker), kolesterol, blodsukker og flere ting - vi skulle kjøre hele røkla...
Så han tar meg på alvor, og har til nå ikke gjort noe mot min vilje eller ikke latt være å gjøre noe jeg har bedt om - han og jeg har en veldig god dialog, så jeg tror at så lenge jeg lærer meg selv hva jeg bør/må/skal gjøre eller ikke gjøre ift dette, så vil ikke han motarbeide meg!
-
09-02-11, 19:11 #3
Flott at du har et godt forhold til legen din. Det har jeg også, så lenge han gjør som jeg vil

FT3 målt tidlig i sykdomsforløpet er gjerne høyt i referanseområdet. Det er kroppens forsvar mot lavt stoffskifte, når kroppen merker at det blir mindre T4. Hos noen passerer ikke T3 som er omdannet fra levaxin blod/hjernebarriæren viser en ny studie. Hjernen danner ikke eget T3 og derfor kan det få konsekvenser når man bare står på levaxin. Noen hypo pasienter har også problem med omdanningen fra T4 til T3. Endel kosttilskudd hjelper på dette.
Viktig å få målt kortisol og FT3 medikamentfastende og kl 08 på morgenen. Det finnes eksempel på store variasjoner tatt i to forskjellige prøver på sammen person. En kl 08 og en kl 0830.
-
12-02-11, 09:44 #4
Takk!
Ser ikke ut til at jeg har krav på sykepenger sånn uten videre. Jeg har vært ansatt over 4 uker der jeg jobber, men jeg har ikke noe ansettelsesforhold annet enn at jeg jobber ekstravakter, pr nu... jeg har dessverre funnet ut (konkludert med) at de nøler med å ansette meg i noe vikariat pga stoffskifteproblematikken. De har ikke sagt det, men man trenger ikke å være professor for å forstå at det er det som ligger bak. Jeg har vært bånn bøtte ærlig om alt sammen, og det har jeg fått svi for selv... men vi får se, jeg skal (etter tips fra flere kollegaer som reagerer på det jeg forteller) snakke med tillitsvalgt der, for å se om vi kan finne ut av noe...
Jeg skal jammen få utlevert alle prøvene de har registrert på meg på legekontoret, så jeg kan titte nærmere på målingene flere år tilbake! Jeg har veldig mye å lære, skjønner jeg!
Og takk for tips om klokkeslett - det hadde jeg aldri gjetta at det spilte så stor rolle på bare en halvtime! 
Ellers har jeg da økt litt på Levaxin, og kjenner en svaaaaak humørstigning (placebo?) allerede. Håper det går den rette veien!
Vært på jobb to dager nå, og plutselig slo det meg at jeg jo jobber på en avdeling som blant annet har endokrinologiske pasienter og da også selvsagt spesialistleger!
-
13-02-11, 22:38 #5
Sitter og kikker litt nå, og leste litt om binyretretthet. Titta kjapt på listen over vanlige symptomer, og ble litt overrasket! Ser mange symptomer som jeg kjenner meg igjen i, men samtidig - er det ikke mange felles symptomer med hypotyreose? Jeg merker med rødt det jeg kjenner meg igjen i:
* Overdreven utslitthet og utmattethet
* Ikke forfriskende søvn (du får tilstrekkelig mange timers søvn, men våkner trøtt)
* En følelse av ikke å bli restituert etter en hel natts søvn, eller søvnforstyrrelser
* Føler seg overveldet av eller ute av stand til å takle stressituasjoner
* Føler seg nedkjørt eller overveldet
* Salt- eller søthunger (mest søtt for meg da...)
* Føler seg mest energisk om kvelden (veldig!)
* Lav stamina, bruker lang tid på å komme seg etter trening
* Langsom restituering fra skader, sykdom eller stress
* Vansker med konsentrasjon, 'brain fog' (veldig praktisk som sykepleier!)
* Dårlig fordøyelse
* Dårlig immunforsvar (til en viss grad)
* Mat- eller miljøallergier
* PMS eller vanskeligheter i forbindelse med overgangsalder
* Vedvarende lavt blodtrykk
* Ekstrem følsomhet for kulde
* Manglende libido (veldig)
* Mørke ringer under øynene (har forsåvidt vært sånn i mange år, at jeg fort får mørke ringer under øynene!)
* Linjer med mørkt pigment i neglene
* Skvetter lett (lettskremt)
* Ingen motstandskraft ved konfrontasjoner (begynner veldig fort å grine)
-
14-02-11, 04:41 #6
Du har nok mest stoffskiftesykdom enn binyretrøtthet, tenker jeg.
Alle de rød markerte setningene stemmer helt over ens med meg. Og jeg har hypo.
Nei, det er ikke placebo effekten du merker, når du nå er blitt bedre i humør og psyken. Jeg slet med voldsom depresjon, angt og mye annet rart. Mye av det ble borte da jeg begynte på lev. Placebo er egetnlig basert på at en får luretablett, og så tror man at man er frisk. Men lev er jo ikke det!
Selv om den er syntetisk framstilt.
-
14-02-11, 08:38 #7
Hei Solsikke
Det er vanskelig å skille mellom symptomer på lavt stoffskifte og binyreproblem. Dette fordi når man har binyreproblem vil det øke symptomene på lavt stoffskifte. Cortisol som produseres av binyrene hjelper T3 inn i cellene slik at T3 får gjort jobben sin. Lavt cortisol (=binyretretthet) er derfor en konsekvens av lavt stoffskifte, fordi lavt stoffskifte virker på alle cellene i kroppen også cellene i binyrebarken.
Når stoffskifte blir lavt skrues også produksjonen av cortisol ned, fordi det er mindre T3 og derfor mindre behov for cortisol. Når kroppen blir gående lenge med underbehandlet stoffskifte, får ikke binyrene opp produksjonen med bare tilførsel av stoffkiftehormon lengre. De klarer rett og slett ikke å respondere. Det er derfor avgjørende å behandle binyrene før eller samtidig med tilførsel av lavere doser stoffskiftehormon.
Først når kortison er på plass kan kroppen nyttiggjøre seg tilskuddet av stoffskiftehormoner. Å skille mellom symptomer på binyrebarkproblemer og lavt stoffskifte blir derfor helt umulig, fordi det første kommer av det andre som kommer av det første osv...
....og Helgemann: hvem har eliminert deg fra binyreproblemer
-
14-02-11, 09:39 #8
Jeg er klar over hva placebo er altså, jeg bare tenkte siden jeg økte på fredag (3 dager siden), var det kanskje litt tidlig å kjenne virkning allerede, og at det kanskje heller var en ønskefølelse liksom - derav placebo...

Så det du skriver er rett og slett at jeg kan forvente at jeg må behandle binyretretthet også? Jeg går nå på ukesdose Levaxin annenhver dag 100 mcg og 125 mcg - altså 800 mcg/uke. Er det å betegne som lavere dose stoffskiftehormon? Nå bare spør jeg fordi jeg kan for lite om dette...
Det du skriver sist var min tanke også, at det blir litt høna og egget på en måte.
Lignende tråder
-
Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, men formen min "kræsjet" igjen
Av jolene i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 59Siste melding: 03-09-11, 14:06 -
Hadde jeg lavt stoffskifte i 2005 tro? Trenger hjelp til BP svar :-)ar
Av Athina i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 21-04-11, 21:02 -
Ville du gått med en t-shorte det sto jeg hadde lavt stoffskifte på?
Av Larah i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 1Siste melding: 25-06-10, 22:06 -
Begynnende stoffskifteproblem?
Av Hella i forumet Lavt stoffskifteSvar: 18Siste melding: 05-09-07, 09:40

Svar med sitat
Bokmerker