Viser søkeresultater 1 til 10 av 10

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Vægttab & motion har fået mit stofskifte til at crashe

Å presse seg til å trene når man egentlig ikke orker det kan føre til binyreproblemer. Jeg liker å presse meg under trening, elsker når pulsen hamrer, svetten siler og føttene bare farer bortover underlaget (jeg jogget). Psykisk opptur...bare meg, frisk luft og tankene mine. Nå er jeg glad om jeg klarer moderat aktivitet i 20 minutter, før sprang jeg tre mil i uka. Det er en tid for alt i livet. Nå er tiden for moderasjon.

Jeg kjenner meg mye igjen i det du forteller. Jeg gikk også ned omtrent det samme som du beskriver i vekt. Vekttapet sammen med andre tøffe belastninger i livet (blant annet dødsfall) gjorde sitt til at jeg tilslutt endte opp med binyreproblemer. Den største feilen vi gjør når vi vil ned i vekt er å kuttet ut fett. Kroppen trenger fett, så det har jeg sluttet å fjerne fra kosten min for mange år siden. Det dreper stoffskiftet fullstendig. Skal du få stoffskiftet ditt oppe å gå igjen må du spise lite og ofte, mer proteiner mer fett, og mindre karbohydrater. Kutt ut alt sukker og hvitt mel, ikke fruktsukker, kunstig sukker eller melkesukker. Spis hver 3. time.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Hej Blondie

...dig vil jeg lytte dig!
    tak for gode og kloge råd.
    Hej fra. Gitte

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Hej Bettie
    Jeg har også selv tænkt på, om jeg kunne være overdoseret, tænkte at med så stort et vægttab burde dosis da reguleres? Jeg får 125 mikrogram dagligt ell. 900 mikrogram pr. ugeog vejer 63 kilo, så vidt jeg kan regne ud passer det fint, men fik også den dosis før.
    Min TSH ligger på 0,3 (ca) , T3 omkr 1,40 (1,4-2,50) og T4 106 (60-140). Jeg har forstoppelse, hjertebanken, temperatur omkr. 36.7 (om morgenen), symptomer der kunne tyde på lavt stofskifte, ja kroppens kemi er svær at regne ud
    Har taget bilen på arbejde disse dage og har faktisk følt mig bedre tilpas, tror ikke jeg kan tåle at cykle på job i krævende perioder.
    tak for jeres input, overvejer at begynde at putte smør på brødet igen

Tak for hjælpen igen
    Mange hilsner
    gitte

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Hvis jeg var dig, ville jeg stille og roligt i meget privat regi eksperimentere med at sætte dosis ned og se, hvad der sker. Læs om rt3 herinde.
    Ordet overdosering virker meget voldsomt på læger, og går du til lægen og siger dét, risikerer du måske at komme for langt den anden vej, tror jeg. Men det er så selvfølgelig bare mine nu efterhånden veludviklede fordomme over for læger, der slår til her. Til gengæld lader det til, at 'traditionen' for underdosering er massiv, synes jeg - efter at have læst mange indlæg herinde efterhånden.

En anden mulighed er selvfølgelig at få målt rt3. Men det hører jo ikke til de alm. blodprøver, og så skal du vel begrunde og gøre ved. Og så er det måske lige så galt som den første mulighed ...

Eller kan du få målt det privat evt.? Og så gå videre med det, hvis der er noget om snakken ... Bare en idé.

Nielsigne

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av gitteh Vis post
    Hej Bettie
    Jeg har også selv tænkt på, om jeg kunne være overdoseret, tænkte at med så stort et vægttab burde dosis da reguleres? Jeg får 125 mikrogram dagligt ell. 900 mikrogram pr. ugeog vejer 63 kilo, så vidt jeg kan regne ud passer det fint, men fik også den dosis før.
    Min TSH ligger på 0,3 (ca) , T3 omkr 1,40 (1,4-2,50) og T4 106 (60-140). Jeg har forstoppelse, hjertebanken, temperatur omkr. 36.7 (om morgenen), symptomer der kunne tyde på lavt stofskifte, ja kroppens kemi er svær at regne ud
    Har taget bilen på arbejde disse dage og har faktisk følt mig bedre tilpas, tror ikke jeg kan tåle at cykle på job i krævende perioder.
    tak for jeres input, overvejer at begynde at putte smør på brødet igen
    Min erfaring er at jeg ikke regulerte stoffskiftemedisindosen etter vekttap. Aktivitetsnivået øker ofte i forbindelse med vekttap også hos deg, og da øker også behovet for stoffskiftemedisiner. Nå viser du til andre prøver enn de jeg er vant til T3 og T4 viser ikke de frie hormoner og jeg kjenner ikke så godt til hvordan disse skal vurderes, men når ditt totale T3 ligger helt i nedre ref område, nekter jeg å tro at du skal ned i dose. Symptomene du nevner bekrefter lavt og ikke høyt stoffskifte. Husk at hjertebank er vanlig også hos hypopasienter, særlig hvis du har binyreproblematikk i tillegg. Få målt hvilepulsen din, den vil si ganske mye. Du bør få i deg tilskudd som understøtter omdanning fra T4 til T3 Mange av disse tilskudd støtter også binyrene dine (b vitaminer, c vitaminer, magnesium m fl)

Hvis du skal ha smør på brødet anbefaler jeg det naturlige fra kua, og ikke margarin som vi kaller det i Norge. Er litt usikker på om dere opererer med de samme språklige nyansene på dansk. Samt kokosfett, det trigger ikke insulinreaksjon i blodet og lagrer seg derfor ikke på kroppen, men gir masse god energi og næring. Det er ofte vanskelig å omstille hodet på at vedtatte sannheter som fettfattig kost er feil.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

lytter meget på jeres gode råd. Har selv overvejet at gå 25 mikrogram ned om ugen (tager 150 en dag, 900 mikrogram pr. uge, og vil nøjes med 125 allel 7 dage). Føler mig over og underdoseret på samme tid, oplever dog megen hjertebank og hedeture efter jeg har taget medicinen, så tager chancen og nedjusterer med 25 mikrogram pr. uge. Min hvilepuls er omkring 60, men jeg får også betablokker mod forhøjet blodtryk, som også sænker hvilepulsen, så tror ikke helt at jeg kan regne med den.
    Kostmæssigt, så har jeg netop spist en hjemmebagt muffin bagt med det gode SMØR , forstår klart hvad du beskriver Blondie, med smør og blandingsprodukter/- erstatningsprodukter. Indskyder lige, at jeg hver dag - udover vitaminpillen tager B6 vitaminer, ekstra c-vitamin, ekstra magnesium, selen og har netop bestilt en ny portion Zink, har også læst mig til at disse skulle være gode vitaminer til konverteringen til T3)
    Tusind tak igen for jeres hjælp og gode råd.
    Håber vi snart får det rigtigt godt alle, ja lever stadigvæk i håbet11
    Mange hilsner
    Gitte

Lignende tråder

1. Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
    Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 89
    Siste melding: 06-11-11, 22:27
  2. Har fået Armour Thyroid ved et tilfælde!!!
    Av Cirkeline i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 31
    Siste melding: 27-01-11, 12:14
  3. Insulinresistens og stofskifte
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte, insulinresistens og PCOs
    Svar: 35
    Siste melding: 13-01-11, 07:03
  4. For lavt stofskifte??
    Av søløve i forumet Presentasjoner
    Svar: 6
    Siste melding: 10-12-10, 14:16
  5. En kvindelig læge, som havde fået hypothyreose
    Av Nielsigne i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 2
    Siste melding: 04-09-10, 22:53

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn