Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.

Takk for gode ord Nielsigne og BeritM...
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette Ws. Vis post
    Resultater fra prøvekaninprosjektet mitt:

I dag fikk jeg tilbake blodprøveresultatene på 3 grain Armour:

tsh: 0.00000
    ft3: 7.2
    ft4: 18

Det er tydelig at Armour gir mere stoffskiftehormoner; hvertfall til min kropp.
    Har nå redusert gradvis og kommet ned til 2.5 grains Armour. Føler meg "hyper" med en slik knip eller angstfølelse rundt hjertet som jeg fikk ved litt for stor dose Erfa også. Så da spørs det om 3 grains ERFA er som 2.5 grains Armour for meg. Så får jeg se om jeg må redusere ytterligere.

Ellers føler jeg meg enda littegranne bedre; har faktisk prøvd HC noen dager nå også. Behandleren min på balderklinikken mente at jeg kunne prøve å gå på 10 mg en stund for å se om jeg hadde effekt.. Men jeg smelte til med 20 mg da jeg fikk menstruasjon for å slipppe den sorg og elendighet disse dagene volder. Og særlig har det blitt værre etter dette revmatismestyret (SLE el Sjøgrens mistenkes) satte inn for fullt. Det er tydelig at hormonene får kroppssmertene og slappheten til å bli enda værre. Og denne slappheten som skyldtes binyrer var jo nesten borte i begynnelsen av desember.

Så på 20 mg hc kviknet jeg liksom litt til, og symptomene på revmatisme er bedre. Jeg er ikke så slapp, og har ikke så vondt. Kanskje skyldes dette dietten min også. Så; kan det hende at 20 mg HC er nok til å dempe immunapparatet littegranne? Og kanskje binyrene trenger litt også? Jeg får se hvor lenge jeg holder på med HC, men så lenge jeg føler meg bedre av dette revmatismestyret så er det verdt det.

Da jeg hadde influensa sist uke, var det som om trettheten og slappheten forduftet helt. Kunne dette skyldes at immunforsvaret fikk andre ting å drive på med enn musklene og leddene mine?? Da brukte jeg ikke HC, men følte meg på en måte kvikk og frisk til tross for høy feber og litt slitenhet pga dette.. Det var merkelige greier hvertfall; plutselig var jeg liksom den gode gamle meg i 3 dager..

Har ikke fått noen konkret time eller noe innleggelsestidspunkt på rikshospitalet enda... Får vel vite noe denne uka. Har bare fått beskjed om at jeg har rett til helsehjelp før 28 mai.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Question Sv: Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.

Men jeg smelte til med 20 mg da jeg fikk menstruasjon for å slipppe den sorg og elendighet disse dagene volder. Og særlig har det blitt værre etter dette revmatismestyret (SLE el Sjøgrens mistenkes) satte inn for fullt. Det er tydelig at hormonene får kroppssmertene og slappheten til å bli enda værre. Og denne slappheten som skyldtes binyrer var jo nesten borte i begynnelsen av desember.
    Så må jeg si jeg har lurt på om denne slappheten og elendigheten som har kommet med min menstruasjon også har hatt med revmatisme å gjøre. Hormoner sies å trigge dette.... Så jeg er veldig i tvil om hva som har vært hva ift binyretretthet og revmatisme ift. mine problemer rundt menstruasjon. Antakelig begge deler?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Dejligt at høre, at du føler dig bedre, Jeanette

Mærkeligt, at du følte dig mindre slap i forbindelse med influenza ... Rigtig mærkeligt.

Til gengæld er den jo helt klassisk, den der med, at blive værre - med hvad som helst op til eller i forbindelse med menses. Hvis jeg bliver syg af noget -som fx nu, hvor jeg ligesom mand og barn har ondt i halsen og hoste, er det så godt som altid i forbindelse med menses. Eller om ikke andet på det tidspunkt, hvor jeg burde ha' haft det, hvis det ellers artede sig. Det gør det ikke altid ...

Måske kan det svare sig for dig at få tjekket dine hormoner på forskellige tidspunkter af cyklussen? Jeg tænker på, om man fx kunne få noget ud af at sammenholde dine tal for stofskiftet og dem for cyklussen, altså dine kønshormoner. Du fik jo også diagnosen hypotyreose efter en fødsel, så måske er der et eller andet, nogen har overset mht hvordan dine kønshormoner opfører sig ...?

Klem Nielsigne

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Håper at trykket på kroppen din letter litt ved hjelp av hc, Jeanette Det er fælt å gå rundt å ha vondt hele tiden. Jeg kjenner absolutt igjen verk og smerter i kroppen ifbm med menstruasjon. Blir også utrolig sliten de dagene.

Rart at du ble bedre av å bli syk, for å si det sånn. Immunforsvaret er virkelig en sammensatt ting.

For mange her har det tatt noen mnd før hc begynte å virke, så ha tålmodighet. Antakelig vil det ta bort knipet i brystet som du har fått av tyroid også. Det er helt borte hos meg nå (går på fire grains) men det tok noen uker med hc før det var borte, og jeg husker jeg var bekymret for om det noen gang skulle slippe.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
    Håper at trykket på kroppen din letter litt ved hjelp av hc, Jeanette Det er fælt å gå rundt å ha vondt hele tiden. Jeg kjenner absolutt igjen verk og smerter i kroppen ifbm med menstruasjon. Blir også utrolig sliten de dagene.

Rart at du ble bedre av å bli syk, for å si det sånn. Immunforsvaret er virkelig en sammensatt ting.

For mange her har det tatt noen mnd før hc begynte å virke, så ha tålmodighet. Antakelig vil det ta bort knipet i brystet som du har fått av tyroid også. Det er helt borte hos meg nå (går på fire grains) men det tok noen uker med hc før det var borte, og jeg husker jeg var bekymret for om det noen gang skulle slippe.

Jo takk for tanker begge to. Det med dosering på erfa er jeg egentlig ganske sikker på var riktig; altså 3 grains. Mye fordi jeg følte meg ganske så harmonisk på det; ingen trykk i brystet, normal puls, normal sultfølelse og at ting gikk framover På 3 grains med armour kjenner jeg at jeg er anspent på en måte, jeg er sulten som en ulv plutselig etter å ha vært kvalm en stund, og får plutselig igjen den derre rare indre slitenheten som jeg lurte litt på ved ca 3.5 grains erfa.. Dette ble borte ved 3 grains erfa da.. Så etter jeg tok 20 mg hc ble det enda værre på 3 grains armour, det føles for mye.. Men nå får jeg se da, en vet aldri i dette gamet, det er vanskelig å være skråsikker, men en håper da at en lærer noe på veien.

Men jeg tror på en måte at å gå på hc en stund kan gavne meg.. Men etter å ha vært "frisk med influensa"; stått opp om morgenen og følt meg helt normal og uthvilt,samt "frisk" og sprudlende på formiddagen, lurer jeg nok på om det er immunforsvaret som mest trenger hc.. Men det er jo klart; alt "dette" sliter sikkert binyrene også..(Og kanskje jeg tar feil; kanskje var kroppen så stresset med influensa at den produserte masse kortisol?) I hvertfall juger det seg ikke til, som vi sier her på bygda, at hc kvikker meg litt opp.

Nielsigne: Mht. kjønnshormoner tok jeg prøve under menstruasjon. Og alt stemte overens ift. mengde folikkel stimulerende hormon, og mengde hormoner ift. syklus. Shbg var bittelitt forhøyet, men det er jo normalt ved menstruasjon. Jeg har prøvd å øke dosering av tyroid ift menstruasjon og tanke om forhøyet shbg, men jeg føler meg bare anspent og like slapp.

Jaja, får legge meg. Jobben kaller i morgen.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Regner med at du er klar over at forhøyet shbg også kan bety at dosen med stoffskiftemedisin er for høy. Leste det på forumet et sted. Jeg senket dosen min pga forhøyet shbg og det hjalp på formen min.
    Det at de plagene du har som kan være revmatisk responderer så godt på HC er viktig å fortelle revmatologen.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Jo, jeg tenkte det samme jeg også Blondie; at dosen er for høy. Så kom jeg på at jeg hadde jo menstruasjon. Men dosen var for høy, og poenget er godt. Det med hc skal jeg nevne ja! Samtidig er jeg bittelitt redd for at den dekker evt. symptomer..

Ha en god dag folkens! 2 timers veiledning venter meg på jobb i dag. Refleksjon på høgt plan over meg selv og andre. Så får vi sjå åssen DET går..

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Da har jeg fått vite at jeg skal utredes på Revmatismesykehuset på Lillehammer i stedet for på Rikshospitalet. Fritt sykehusvalg hjelper ikke så lenge Rikshospitalet ikke klarer å ta unna sine "egne", så da flyttes jeg til "mitt" område. Håper bare jeg møter en litt annen holdning der enn forrige gang! Jeg fatter ikke hvordan jeg skal klare å reise meg igjen hvis jeg blir "friskmeldt" igjen av dette nå.. Sorry, dårlig memoryflashback.. Gruer meg..

Men dagen i dag har vært veldig bra!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.

Og særlig har det blitt værre etter dette revmatismestyret (SLE el Sjøgrens mistenkes) satte inn for fullt.
    Hej Jeanette Du skrev i "tåkesyn-tråden" i dag:
    Jeg har sannsynligvis Primær Sjøgrens syndrom eller SLE/Lupus som har vært meget aktiv siden begynnelsen av desember. Da fikk jeg feber og influensafølelse i kroppen, og et brennende hudutslett samt ledd og muskelsmerter. Etter at sykdommen ble mer aktiv, fikk jeg enda mere tåkesyn. Og typisk er det slik at det blir værre jo mere betennelse jeg har i kroppen ellers. Har også funnet ut at disse slørete synsforstyrrelsene er typiske for disse sykdommene. Har håpt at perioden snart kunne være over nå, og ting har tydet på det ift. at jeg har blitt mindre trett og har mindre vondt i kroppen. Men å lage stor snøhule sammen med ungene fikk nok det hele i gang igjen kjenner jeg...
    Hvor langt er du i diagnoseprocessen og får du noget (positivt) at støtte dig til fra lægerne? Det er alt for skidt, dette her, at blive ramt af oven i hypothyreose, mener jeg.

Har du gjort dig nogle tanker om hvad er oddsene og om der findes ordentlig ekspertise du kan have nytte af? Mener (hele tiden) at høre om folk med autoimmune sygdomme, forskellige lægelige instanser kaster rundt med fra Pontius til Pilatus, uden nævneværdig anden hjælp end i nogen grad - symptombehandling...

Selv om ingen diagnose findes endnu, mener jeg altså at der kan ikke herske tvivl om at det er kroppens autoimmunitet som her ytrer sig og uanset hvilken diagnose du får (eller ikke), mener jeg at det altid er bedst at være på forkant med tingene, også selv om de evt. senere skulle vise sig at være anderledes end man troede i første omgang. Under alle omstændigheder kan man lære noget nyttigt og her vil jeg foreslå Naltrexone (LDN) til overvejelse. Her er alt at vinde og intet at tabe, tillige med et bedre håb og lovende udsigter til en bedring den dag din diagnose evt. er fastslået og de skolemedicinske behandlingsmuligheder er jo beskedne.

Her skriver almindelige mennesker om LDN i en tråd på et netsted Dry Eye Talk og Generelt om LDN og autoimmune sygdomme. Om LDN her på forummet og endeligt en bog om LDN af Elaine Moore, med læsernes reviews.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 38 av 42 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142 Siste

Lignende tråder

1. Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
    Av Yvai i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 10-05-10, 16:46
  2. Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
    Av Yvai i forumet Graves sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 10-05-10, 13:47
  3. Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
    Av Carro i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 76
    Siste melding: 10-02-10, 14:24
  4. Lavt stoffskifte etter fødsel
    Av Line i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 29-08-06, 07:08
  5. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
    Av marianne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-05, 11:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker