Etter lang tids mas om å få tatt kortisol i spytt så er det endelig gjennomført og resultatet fikk jeg i posten i dag. Må si at dette forsterker min mistanke om binyretretthet og lavt stoffskifte, eller hva sier dere?

Kortisol spytt v/St. Olav: (ref. område morgen: 6-29, kveld: 2-16)
Kl 0715: 17
Kl 1100: 5
Kl 1420: 4
Kl 1915: 1
Kl 2310: 2

Slik jeg ser det så synker verdien kraftig allerede ved 2. prøve og holder seg konstant lav gjennom hele dagen. Hva betyr dette? Binyretretthet i mine øyne. Personen som analyserte dette sier at prøvene er normal, selv om jeg ligger i nedre grense, og anbefaler ØKT aktivitet gjennom dagen for å få opp kortisolet. Økt aktivitet er absolutt ikke å anbefale for min ME kropp.

Prøven ble tatt på en god dag hos meg. Ville resultatet vært annerledes på en dag der jeg er tilnærmet uslitt og sengeliggende? Ellers hadde jeg denne dagen vanskeligheter med å få tatt prøvene til riktig tidspunkt, så klokkeslettene varierer noe med normen. Har det noe særlig betydning? Skulle vært kl 08, 10, 14, 18 og 22.

Legen som har analysert sier at denne prøven kun kan brukes for å finne Cushings, dvs høye verdier, og at den er uaktuell for å finne Addison, dvs lave verdier, som ved binyretretthet og lavt stoffskifte. Bør jeg få tatt en slik Synachten test? DHEA? Pregnenolon? 24 timers urinprøve av kortisol?