Viser søkeresultater 1 til 10 av 22

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard Sv: Blodprøver sjekk av binyrer

Sitat Opprinnelig skrevet av username Vis post
    Noen som har erfaring med å komme med test resultat fra scandlab til legen sin?

Ja. Han var lite kjent med dette, men forsøkte å henvise meg til endokrinologisk avdeling på sykehuset. De avviste henvisningen, siden verdier av kortisol i blodprøver var innenfor normalen. (Jeg hadde også lave verdier på spyttprøvene.)

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Finnmark
    Meldinger
    13

Har vært hos legen idag.
    Legen ønsket å henvise med til sykehus for å få tatt en synachen test.
    Da er det altså fare for at henvisningen kan bli avvist?
    Vurderer å bestille kortison tabletter selv via ett nett apotek.
    Når din henvisning ble avvist, hva gjorde din lege videre med cortisol saken? Fikk du utskrevet kortison tabl?{

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Det skader vel neppe å ta synachtentesten, men før du gjør forsøk på selvmedisinering, så prøv heller en annen lege om du kan. Se her:

https://www.stofskifteforum.dk/showt...t=12232&page=2

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Finnmark
    Meldinger
    13

Har nå fått innkallelse til sykehuset for å få tatt synacthen testen.
    Skal faktisk legges inn, forstod det slik at jeg måtte være over ett døgn på sykehuset.
    Blir spennende å se hva endokrinologen kommer frem til

Har tenkt endel på hva som er fornuftig å gjøre før innleggelse, om jeg bør ta det mye med ro eller ikke.
    Har kommet frem til at det virker mest fornuftig å gjøre mitt ytterste for å tømme cortisol lagret i kroppen.
    Skal legges inn i neste uke så nå planlegger jeg å stresse kroppen så mye som jeg makter frem til innleggelse.

Hva tenker dere om dette?
    Noen tips for hvordan mest effektiv tømme cortisol lagret?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hva tenker dere om dette?
    Noen tips for hvordan mest effektiv tømme cortisol lagret?
    Jeg tror dette er en dårlig ide, fordi kroppen har ikke et lager av cortisol. Den produserer kun det du forbruker her og nå. Stress kan umidelbart avleses i cortisolnivået i spytt og forsvinner (brytes ned) igjen med engang det er forbrukt. Med lavt stressnivå får du lave cortisol verdier.

En annen grunn til at jeg anbefaler deg å ta det med ro er at binyrene MÅ produsere når du får en injeksjon med synacten (syntetisk ACTH) ACTH er det samme for binyrene som TSH er for skjoldbruskkjertelen. Hvis du stresser deg opp i forkant av testen vil nullprøven (blodprøve som måler ditt naturlige nivå av cortisol) som taes like før injeksjon av synachten være høy og legen konkluderer med at du har høy egenproduksjon. Jeg anbefaler deg derfor det stikk motsatte av det du tenker: nemlig å ta det med ro.
    Lykke til

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Finnmark
    Meldinger
    13

Skjønner hva du mener Blondie.

Nå har jeg erfart at hvis jeg utsetter meg for belastning hardere enn normalt, så er jeg sengeliggende en lengere periode.
    Eks prøvde meg på fjelltur i sommer, ble sengeliggende i to døgn etter denne turen...
    Skjønner selvsagt at det ikke er lurt å stresse seg selv opp rett før testen taes.
    Tanken er at jeg skal legges inn onsdag neste uke planen var da å stresse kroppen foreksempel mandag og tirsdag, men ta det med ro onsdag.

Var ikke klar over at det ikke finnes ett kortisol lager...

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Fikk du utskrevet kortison tabl?{
    Nei. Sykehuset foreslo en "søvnregistrering" siden jeg sliter ned søvn. Det ble sjekket om jeg hadde pustestopp om natta, puls, søvnkvalitet, osv. Det ble ikke noe mer ut av det, siden det ikke ble funnet noe galt. Jeg har forsøke å leve "binyrevennlig", kuttet ned på kaffe, sukker, drukket te av lakrisrot, smurt med hydrocortisonkrem og progesteronkrem, tatt mer c.vitamin, osv. Jeg synes det hjalp litt i sommer, men i vinter har jeg vært mye "slækk" igjen.

Prøv å få tatt synachen test hvis du kan. Jeg vet ikke mer hva råd jeg skal gi. Ander her inne har en del erfaring med kortison tabl. Jeg har vurdert å skaffe det selv, men jeg har ikke turt, er litt feig sånn ..

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Finnmark
    Meldinger
    13

Jeg har nå bestilt kortison tabletter, virker som om dette er den raskeste veien for å avklare om det er
    kortisol behov som skaper krøll i hverdagen.
    Jeg har det nemlig ganske travelt med å bli frisk

Kom over en inspirerende historie/artikkel via scandlab:

http://scandlab.com/docs/allers_nr_15_scandlab.pdf

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte? Sjekk om du er i gråsonen
    Av myris i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 2
    Siste melding: 13-06-11, 06:30
  2. sjekk denne linken om PHU, veldig interessant for oss
    Av snoopy i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 15-01-08, 13:07
  3. Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-08-07, 15:35
  4. Svar: 11
    Siste melding: 17-06-06, 14:17
  5. Sjekk denne artikkelen! Hodepine som sitt symptom for hypo.
    Av i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 10
    Siste melding: 24-04-05, 18:25

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn