Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    8

Standard P-piller som grund til for højt/lavt stofskifte

Hejsa, jeg har lige fået at vide af min læge, at jeg har for højt stofskifte pga. mine p-piller, da der ikke er andet galt. Før havde jeg for lavt stofskifte og det var også pga. p-pillerne.
    Er der nogle her, der har prøvet det samme? For tænker, om det hjælper at skifte mærke? Min læge siger, det er normalt at p-pillebrugere svinger lidt op og ned, men jeg synes det er belastende! Det værste er, at jeg bliver mega træt, men der er også en masse andre symptomer, selvom de ikke er så slemme endda. Kunne bare godt tænke mig, det blev i orden. Jeg har ellers taget p-piller i flere år inden, hvor der ikke har været noget galt.
    Lisette
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: P-piller som grund til for højt/lavt stofskifte

Både østrogen og progesteron - begge finnes i de aller fleste p-piller - har noe stoffskiftepåvirkning. Østrogendominans forbindes med lavt stoffskifte.

Når det er sagt tror jeg personlig at et friskt stoffskifte for de alle fleste nok vil takle dagens lavdose p-piller. Det betyr ikke at alle har godt av det, eller at ditt stoffskifte gjør det.

På den annen side finnes det mange flere ting som er hardt for stoffskiftet; kvikksølv, fluor, bly for å nevne et knippe.

Du bør få målt iallfall
    d-vitamin - bør et stykke opp og ikke i bunnen
    ferritin - bør være et stykke opp. Ikke godta "du er kvinne, lavt er naturlig"
    sink - bør ikke være for lavt
    selen - bør ikke være for lavt
    jod - passe er nødvendig

Alle disse trengs for et velfungerende stoffskifte
    Og til sist - anti-TPO. Dersom denne er over normalen er sannsynligheten stor for at du før eller siden vil få lavt stoffskifte (men det kan ta år). Hos noen få snur dette.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    8

Tak for det!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    8

Hvorfor er det egt. man skal have taget de blodprøver, du nævner?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisette Vis post
    Hvorfor er det egt. man skal have taget de blodprøver, du nævner?
    Dette er ting som virker inn på stoffskiftet. Om du tar et søk her inne har jeg skrevet om disse ca 237 ganger (minst)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    8

Det vil jeg gøre! Tak!

Lignende tråder

1. Barnløs på grund af stofskiftesygdom?
    Av Anisa i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 5
    Siste melding: 08-01-15, 16:19
  2. Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
    Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 89
    Siste melding: 06-11-11, 22:27
  3. højt blodtryk og lavt stofskifte?
    Av Babe i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 14
    Siste melding: 19-06-10, 11:32
  4. Kan det være højt stofskifte?