Side 3 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 45
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

hm! jeg vet ikke verdiene på prøveresultatene mine, men jeg vet at jeg har antistoff som indikerer både høyt og lavt stoffskifte... er det det du mener?
    jeg har tippa over på lavt, men etter hva endokrinologen sa, så var det ren lotto hva som var utfallet for min del...
    jeg opplever også et svært ustabilt stoffskifte og har liksom aldri rett dose...

jeg har i alle fall lavt stoffskifte på tross av antistoff som indikerer høyt.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    63

Standard

javel , så du har både høyt TPO og TRAS verdier? Min TPO er ikke målt de siste 6 årene hvertfall men det har jeg trodd er fordi forhøyet TRAS betyr Graves sykdom og TPO måles for å indikere lavt stoffskifte. Men sånn er det kanskje ikke likevel nei..
    Føler at jeg har mange huller i min kunnskap om denne sykdommen. Lotto? huff da- dårlig med misunnelsesverdige premier i dette lotteriet

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei

Jeg har diagnosen lavt stoffskifte, og jeg har TRAS. Men den er blokkerende. Jeg spurte legen min om det kunne snu, og det bekreftet han at den kunne. Så jeg kan plutselig få høyt stoffskifte, og da burde det like logisk kunne gå andre veien også.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

da er det sikkert samme greia vi har Anne Ma... satt meg ikke inn i dette den gangen, men fikk med meg at jeg hadde begge...

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    63

Standard

Så.... Anne Ma.. dersom man har Graves så er TRAS stimulerende? Vil det si at jeg kan ha de samme verdiene nå men ha utviklet lavt stoffskifte?Har nemlig alle symptomer på det. Hvordan vet man at den er blokkerende? Ved at de andre verdiene er lave?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Man kan ha stimulerende eller blokkerende TRAS. Hvis man har Graves, så har man stimulerende antistoffer.

Du spør om hvordan kan man "se" om TRAS er blokkerende eller stimulerende. Det vet jeg ikke, men hvis jeg skal gjette så er det vel på FT4 og TSH man ser dette. Stimulerende antistoffer stimulerer stoffskiftet til å bli høyt, mens det motsatte skjer ved blokkerende.

Ekspertene iler vel til her hvis jeg tar feil.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg fikk etter mange års sykdom dagnosen hypothyreose pga blodprøvene. Jeg har hatt normale verdier fram til da. Da de så etter antistoffer fant de TRAS (som tyder kun på Graves) og anti-TG; Altså ingen anti-TPO. Jeg har symprtomer på begge diagnosene jeg!
    Så.... Anne Ma.. dersom man har Graves så er TRAS stimulerende?
    Nei, jeg har sansynligvis Graves med blokkerende TRAS. Det vil være Graves hypothyreose. I lærebøkene står det at ca 10 % av Graves pasientene har blokkerende TRAS.

Det er ingen test som kan avgjøre at TRASen er blokkerende eller stimulerende så vidt jeg vet. Men man kan se det (som oftest) på blodprøvene.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    63

Standard

Tror jeg skjønner.. Men det kan jo virke som om jeg har utviklet Graves hypothyrose også da i og med at uten medisiner ble alle verdier lave bortsett fra TRAS. Likevel får jeg nå både Neo -M og Levaxin nå og blir da behandlet som om stoffskiftet var høyt. Nå har jo verdiene økt også pga Levaxinen. Fikk prøvesvar idag som viste T4 på 24 og T3 8,2 men har ingen hypersymptomer, tvert imot..
    Maser litt nå, føler jeg

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

kira

Ja, legen min mener at ME er en tvilsom sykdom, har gitt han legepakka. Var til nevrolog pga de enorme søvnproblemene mine på det tidspunktet, spurte han - å neida, ME er en tullesykdom. Ja, da så...

Så godt at du er henvist til Nyland. Jippi! Håper det ikke blir for lang ventetid for deg. Og så fint med den respektfulle uttalselsen fra sekretæren. Bare litt forståelse kan få en til å holde ut en hel lang kilometer til.

Skal tenke på deg, og de beste ønsker fra meg til deg.

Har ikke forsøkt ingefær. Har forsøkt Liothyronin. Har også forsøkt endre Levaxindosen. Ingen resultater. Forsøker for tiden magnesium med kaslium. Ingen resultater.

Hm... Hm... og Hm...
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Side 3 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
    Av knokkel i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72
    Siste melding: 11-05-13, 22:25
  2. Gravid etter graves?
    Av Oslojente i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-01-11, 18:56
  3. Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
    Av Yvai i forumet Graves sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 10-05-10, 13:47
  4. Fikk Graves disease i 1999
    Av atv i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 86
    Siste melding: 04-11-08, 13:27
  5. Jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter at jeg fikk mitt første barn
    Av Line i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 38
    Siste melding: 09-04-07, 22:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn