Side 5 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 79
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    372

Standard Sv: Helt ny i gamet...!

Sitat Opprinnelig skrevet av Cath82 Vis post
    Hehe... Skjønner hva du mener...

Men én ting til ang. TSH: Hva er fordeler/ulemper med å ha den på 0? Føler du deg bedre hvis den er så lav?

Sikkert dumme spørsmål, men jeg har sååå lite peiling på dette! Ikke har jegorket å sette meg så mye inn i det heller...
    Nei, det er ikke noe poeng å trøkke ned TSH. Poenget er å finne en dosering, evt. kombinasjon av medisiner, som gjør deg opplagt uten å gi deg hjerteklapp og andre ubehag.

Spennende å høre hva de finner ut da!

I oktober var D-vitamin på 49 (50-100), så den var litt lav. I desember var Jern på 12,2(9-34), ferritin på 29 (15-200) og B12 på 228 (170-650). Hva tror dere om det?
    Jeg tror du skal få opp både D3 og jern. Hvis du søker litt finner du en masse råd om det i andre tråder. B12 skader det ikke å ha høyere, og pass i hvert fall på at det ikke går feil vei etterhvert - så ta gjerne nye prøver igjen senere.

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    44
    Meldinger
    76

Ok... Og jeg som synes jeg tar mange nok piller i løpet av en dag allerede! Noen som har et bra jerntilskudd å anbefale - som man ikke får jernsmak i munnen av?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Når du tar jern og kalsium så skal disse taes henholdsvis 6 og 2 timer fra levaxin inntak. Dette er viktig fordi det hindrer opptak av levaxinen. De tilskuddene du nevner er bare barnemat i forhold til mengdene mange av oss her inne tar.
    Hvis jeg skal si min mening så er kalsium unødvendig hvis du tar vitaminene K2 og D3 (ikke D2), fordi for mye kalsium er ikke bra og disse vitaminene bedrer kalsiumomsettingen i kroppen. Selen og sink er viktige mineraler i omdanningen fra T4 til T3. Vitamin E styrker huden som kan lide under hypo.

Kanskje du kan prøve en multivitamin i tillegg til det du tar? 200mcg selen er nok en grei dose.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    372

Ok... Og jeg som synes jeg tar mange nok piller i løpet av en dag allerede! Noen som har et bra jerntilskudd å anbefale - som man ikke får jernsmak i munnen av?
    Spør på blodbanken, der har de full oversikt over hva som fins.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Jeg pleier å bruke Floradix jernmikstur når jeg har lave jernverdier, den inneholder både jern og b-og c-vitaminer, og fås på apoteket og i dagligvarebutikken. Fordelen er at man ikke får hard mage av den.

http://helseogkost.no/nettbutikk/abc...a_jernekstrakt

Jeg synes den smaker helt ok, litt metallisk ettersmak bare. Men mannen og datteren min synes smaken er helt forferdelig, så vi er nok ulike i forhold til hvordan smaker oppfattes - du kan jo kjøpe en liten flaske og prøve med, først?

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    44
    Meldinger
    76

Floradix har jeg prøvd et par ganger, og den er til å overleve. Takk for tipset!

Når det gjelder mange nok timer mellom jern, kalsium og Levaxin... Jeg tar Levaxin om morgenen og alle vitaminer om kvelden. Er det greit?

Leste ett eller annet om at noen opplever bedre effekt av Levaxin når den tas om kvelden. Noen som har meninger om det?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Leste ett eller annet om at noen opplever bedre effekt av Levaxin når den tas om kvelden. Noen som har meninger om det?
    Der må du nok bare prøve deg frem for å finne ut hva som er best for deg.

Helt OK å ta jern og kalsium om kvelden og levaxin om morgen, eller omvendt hvis du skulle foretrekke det. Levaxin kan med hell inntaes sammen med C vitaminer forresten, det kan bedre opptaket.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    372

Det fins to-tre undersøkelser på det. De virker litt motsigende, for den mest grundige konkluderer med at morgenen er best, og de to andre med at kvelden er best.

Om jeg har forstått det rett er det aller best om morgenen, men det gjelder hvis, og bare hvis, du orker å vente en hel time før du spiser, eller drikker kaffe. Hvis ikke, så sats på kvelden, og ta gjerne Levaxinen sammen med tannpussen - så unngår du at du ureflektert gomler i deg noe etterpå.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Les tråden Når tar dere medisin?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Det er viktig når du medisinene dine. Ulike anbefalinger er ute å går, hvilket vil si at ulike ting fungerer for ulike folk. Noen kjøreregler er likevel riktig for alle:
    -Ikke spis eller drikk 30 min før og etter en medisindose.
    -Ta kalsiumtilskudd (gjelder ikke melk og melkeprodukter) minst 2 timer fra levaxin inntak
    -Ta jerntilskudd minst 6 timer fra levaxininntak
    -Noe forskning tyder på at å ta levaxin sammen med C vitamin gjør at den suges bedre opp.

Det du må finne ut av selv:
    -Noen har best effekt av å ta levaxin om morgen
    -Noen har best effekt av å ta den på kvelden like før sengetid
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    372

Jeg var litt ensporet da jeg svarte, for jeg tenkte bare på best mulig opptak av medisinen. Men det skal jo passe inn i resten av livet. Det kommer en liten "topp" i blodet med hormoner omtrent tre timer etter at du har tatt medisinen. De fleste merker ikke noe til det, mens noen for eksempel kan få urolig søvn. Eller kanskje bli litt mer opplagt i en periode på dagen.

Jeg er typisk B-menneske, og jeg klarte visst å finne det aller verste tidspunktet for meg å ta medisinen. Da jeg begynte tok jeg den på tidlig kveld, men det sluttet jeg snart med, for da greide jeg ikke å legge meg klokka tolv en gang, men ble sittende og hangle til to.

Nå tar jeg Levaxin så sent som mulig før jeg legger meg, det fungerer fint.

Side 5 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Hei er helt ny her jeg.....
    Av Brit i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 10-03-10, 15:04
  2. Helt ny her :-)
    Av Carro i forumet Presentasjoner
    Svar: 1
    Siste melding: 17-03-09, 15:10
  3. TSH helt på bærtur :)
    Av Hildemor i forumet TSH
    Svar: 12
    Siste melding: 28-02-08, 19:25
  4. Helt ny...
    Av Elisabeth i forumet Presentasjoner
    Svar: 1
    Siste melding: 26-01-08, 18:05
  5. Må bare spørre(ny i gamet)men hva er amor????
    Av linnmathea i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 7
    Siste melding: 28-05-06, 21:07

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn