Jeg fatter ikke, at lægen har sat dig på kun 25 mcg Levaxin ved TSH på 30. 25 mcg plejer gives som en prøvebehandling til folk med nogenlunde fine blodprøveresultater, men mange symptomer. Men med TSH på 30 var der ingen tvivl om, hvad du fejler, så hvorfor denne "børnedose" aner jeg ikke.

Din "normale" slutdose af Levaxin bør ligge på 1 µg/mcg Levaxin pr 0,454 gr (pound) kropsvægt.

For eksempel en person, der vejer 90 kg har, som udgangspunkt, brug for en T4-dose på næsten 200 mcg Levaxin.

Man regner det ud ved at dividere 90 kg med 0,454 (0,454 gr = 1 pound) og resultatet bliver 198,2 pounds. 198,2 gange 1 µg/mcg Levaxin = 198 (oprundet til) 200 mcg Levaxin.

Det er denne dosering man burde stræbe efter, og trappe langsomt op, respektere symptomerne, indtil man når op på denne dose i forhold til ens kropsvægt.

Det er så meget muligt, at man på sigt overskrider lidt referenceområdet for FT4 og TSH bliver "for lavt" (siger lægen), men det, som man bør først og fremmest rette sig efter, er egne symptomer. Det er symptomerne (eller deres fravær) der bør veje tungest og medicindose burde ikke sættes ned, kun på baggrund af TSH-blodprøve, mener jeg.
Sitat Opprinnelig skrevet av voggis Vis post
Jeg har ny legetime i morgen og har noen ønsker om hva som det skal tas prøve av i tillegg til T3, T4 og TSH:

Anti-TPO
D Vitamin
B-12
Jern, Selen og andre mineraler og vitaminer.
Indtil videre (mener jeg) kan du nøjes med det du selv fandt ud af + ferritin og kalium, som bør måles gerne hver gang. Kolesterol kan sagtens springes over, idet ligegyldigt hvor højt det evt. ligger, vil effektiv behandling for hypothyreose få tallet ned alligevel.

Desuden ville det være yderst nyttigt at få målt jod i døgnurin, selv om du har fået påvist anti-TPO på 493 (0-35) i september sidste år. Normalt siger "man" at måling af jod er underordnet ved autoimmun thyreoideasygdom, men dette uanset - findes der tilfælde, hvor folk med både Hashimoto's OG jodmangel, har først oplevet effekt af behandling med Levaxin, efter at de har fået tilskud af jod. Der er en del kontroverser omkring dette, men det skader ikke at tage denne aspekt i betragtning.
Sitat Opprinnelig skrevet av voggis Vis post
I tillegg har jeg tenkt å be om en måling av blodsukkeret. Føler meg "lav" innemellom, men vanskelig å si om det er et stoffskifte symptom eller blodsukker.
Her kan jeg kun råde dig til, omgående at cutte enhver form for sukker fra din kost (ikke erstatte med syntetiske sødemidler, lidt frugt OK, helst ikke bananer). Og ellers kan du skaffe dig cortisol-fri adrenal eller polyglandular ekstrakt fra UK eller andet land indenfor EU/EØS. Udsving i blodsukkeret er et af de første tegn på overbelastning af binyrene (i hypothyreose-connection) og i en tidlig fase vil tilskud af binyreekstrakt sammen med 2-3 gram C-vitamin bidrage til både bedre insulin-styring og bedre effekt af behandling med Levaxin. Cortisol-frie binyreekstrakter indeholder en masse forskellige enzymer, der understøtter binyrefunktion "indefra" tillige med indirekte støtte - via hormone feedback - til alle øvrige kroppens hormonkirtler, hvilket altid er en fordel, når man er ramt af denne sygdom.

Ha´ en god snak med lægen i morgen.