Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
Jeg mener Sonja har vært på eller snakket om mestringskurs i forbindelse med sin diabetes. Forstod det slik at dette skal være et tilbud til alle pasienter med kronisk sykdom, men skal ikke gi meg ut på å sitere.
Jeg har ikke vært på noe slikt kurs selv. Men jeg fikk vite via papirer jeg fikk fra Diabetesforbundet, at man som kronisk syk faktisk har krav på å få et tilbud om kurs i mestring av det å leve med en kronisk sykdom. Dette er i følge lov om spesialisthelsetjenester såvidt jeg husker. Jeg var på Lærings-og mestringssenteret på Bærum sykehus i forbindelse med et annet kurs i høst, og da fortalte de meg at de også hadde slike mestringskurs for folk med stoffskiftesykdommer. Disse kursene går over to-tre dager.

Jeg ble egentlig litt forbanna da jeg fikk vite det, for dette har ingen fortalt meg noe om, enda jeg har vært til timer både hos endokrinologen og diabetessykepleieren som underviser på disse kursene, og ingen av dem har fortalt meg om dem. Det har heller aldri fastlegen gjort.
Men nå gidder jeg ikke bry meg med å mase på dem. Jeg vil ikke ha noe mer med det sykehuset å gjøre enn jeg er helt nødt til.