Side 4 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 52
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

Standard Sv: "Det er bare angst"

Ja Bettie, jeg tenkte at når jeg fikk time skulle jeg ringe og si at jeg kan stille på kort varsel. Jobber i Bergen sentrum så det er ikke noe problem. Jeg er glad for at "jeg er i gang", og håper virkelig at de finner ut hva som gjør at jeg er så elendig i form - og hvorfor min skjoldbruskkjertel vokser... Det skremmer meg ganske mye

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

En liten oppdatering fra meg... Jeg har nå jobbet 50% i snart 2 uker, og føler at det går litt bedre. Har vært hos legen i dag og er fortsatt 50% sykemeldt ut februar. Jeg tenker det er helt fint, da får jeg (for en gangs skyld) tid til å hente meg inn igjen...

Jeg går ned i vekt selv om jeg spiser som vanlig, nå har jeg gått ned 5 kg på kort tid (så jeg ligger på ca 50 kg...). Hetetoktene og muskelsmertene er fortsatt tilstede - fingrene stivner når jeg skriver på PC Nattesøvnen er som før - jeg sover ikke, jeg er i svart koma og like trøtt når jeg våkner...!

Så har jeg fått noen nye greier... Håret mitt ser ut som det har dødd, helt livløst er det selv om jeg behandler det pent med kur og silk oil og gud vet hva.. TUNGEN min har fått ett hvitt "belegg" (hatt det ca 3 uker) og den gjør vondt - sånn som når man har brent seg... Legen så på den i dag, og trodde kanskje det var sopp (??) så jeg har fått en resept på en mikstur som jeg skal ta for dette...

Hva skjer'a?

Men litt positivt - jeg kan kjenne at jeg har litt mer energi nå når jeg kun jobber halve dager De siste par dagene har jeg faktisk klart å gjort litt hjemme etter jobb, og ikke bare ligget på sofaen som et slakt

En fin dag til alle dere ønskes fra Inemor

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Om det er kart-tunge http://en.wikipedia.org/wiki/Geographic_tongue du har så er det en tillstand som ofte kommer med lavt stoffskifte. http://www.arltma.com/HypothyroidismDoc.htm
    Jeg hadde det selv i flere år før diagnosen ( samt karpal-tunell-syndrom)

Ved geografisk tunge må du få sjekket b12 - da det kan være et symptom på mangel (Lav B12 er også vanlig under stoffskiftesykdom).
    Edit: sink kan også hjelpe mopt geografisk tunge/kart-tunge... sink er også vitalt for stoffskiftet...

Her er en fin tråd
    http://www.medhelp.org/posts/Autoimm...o/show/1165714

Alternativt kan det være candida. Det bør i så fall en tannlege kunne kjenne igjen.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

Takk for svar smgj.
    Jeg snakket med legen om B12 også (den var 184 tror jeg), men hun mente at så lenge den var over 150 gjorde de ikke noe med det... Jeg skal forresten ta noen ekstra blodprøver som har med B12 å gjøre, husker ikke helt hva de het.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Dersom ditt kontor bruker samme skala som mitt er 150 lavt (lavt-normalt) for b-vitamin. Det er ikke sikkert at det er nok for deg personlig.

Selv ba min lege meg ta tilskudd da jeg hadde målinger på det nivået. (Men da var det også flere betraktninger med, ikke kun på bakgrunn av den verdien isolert sett.) Sist målt lå jeg over normalområdet. Det ble ikke kommentert.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

Heisann,

jeg er så forvirret!! Snart vet jeg ikke hva jeg skal tro, om jeg er fullstendig gal eller bare kjempelat...

Altså, min lege er fortsatt inne på at jeg er utslitt og utbrent og at mine prøver er fine. Jeg leser masse rundt på nettet (sikkert ikke så lurt men hva skal jeg gjøre...) og ser at flere av prøvene mine helt riktig ligger innenfor normalverdiene men enten høyt eller lavt i skiktet. (Disse referansene har jeg funnet på Unilabs hjemmesider)

Fritt T4, min verdi 18,3
    Referanseområde
    Kvinner og menn:
    10 - 19 pmol/L

Fritt T3, min verdi 6,1
    Referanseområde
    Kvinner og menn:
    3,6 - 6,0 pmol/L

Anti-tpo, min verdi 52
    Kvinner og menn:
    < 60 U/mL

Vitamin B12, min verdi 184
    Referanseområde
    Kvinner og menn:
    160 – 470 pmol/L

Ett annet sted fant jeg disse referanseområdene:

For et normalt stoffskifte bør THS (skjoldbruskkjertel-stimulerende hormon) ligge mellom 0,4 pg 2,5. Den optimale verdien er rundt 1,0. (Jeg har 2)

T4 (hormonet tetrajodtyronin) bør ligge mellom 8 pg 16. (Jeg har 18)

T3 (hormonet trijodtyronin) bør ligge mellom 3,0 og 6,0, men dette avhenger av metoden laboratoriet bruker. (jeg har 6,1)

Ja og så den der skjoldbruskkjertelen som vokser da...

Beklager hvis jeg bare kommer med "sutremeldinger" men jeg er sliten og lei, og nå presser jobben meg og vil at jeg skal komme på jobb hele dager i steden for halve (men fortsatt jobbe 50% altså) - noe jeg på laaaangt nær er klar for....

Søndagsklem fra Inemor sin sofa.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Jeg forstår ikke helt av det du skriver - hvor du har referanseverdiene dine fra? Er du sikker på at de er fra samme sted hvor blodprøvene dine er tatt? Det er av en eller annen grunn ikke like referanseverdier på alle sykehus og laboratorier, så det er viktig at du får med referanseverdiene fra laboratoriet som har gjort stoffskifteprøver for deg.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Referanseverdiene avhenger av hva slags utstyr labben har, blant annet. Så hvis labben bytter utstyr så forandres også referanseverdiene. Fürst har p.t. referanseverdien anti-TPO <100

Det kan ha ganske mye å si for hvordan en leser anti-TPO i dette tilfellet. Enten bra eller i grenseland - og forskjellen er ikke uinteressant, hvis det er slik at kjertelen vokser.

Jeg forstod det sånn at det var prøver fra Aleris. Det er vel ikke noe annet å gjøre enn å ringe dem og få det hele? Jeg finner i hvert fall ikke noe på nettet.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

Jeg skjønner at dette er et område hvor jeg har liten eller ingen kunnskap

Nye prøver skal forøvrig tas hos fastlegen neste uke, da skal jeg sørge for å få referanseområdene også.

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Eidsvoll
    Alder
    47
    Meldinger
    17

Vil bare gi deg en klem Inemor, vi er i litt lik situasjon Det er bare angsten din fikk jeg og bekjed om, problemet mitt er bare at symptomene dukket opp før angsten:(

Side 4 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 22-09-10, 15:29
  2. "Svineinfluensa" eller bare forkølelse.
    Av Anisa i forumet Vaksiner
    Svar: 21
    Siste melding: 11-11-09, 18:51
  3. "Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Av Anisa i forumet Andre bøker
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-09, 16:12
  4. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11
  5. Når dere er syke utenom "bare" stoffskiftet...
    Av i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifte
    Svar: 14
    Siste melding: 12-03-08, 13:26

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn