Din utskillelse av radioaktiv jod vil ikke påvirkes av at du har en annen under samme behandling i nærheten. Utskillelsen er avhengig av hvor raskt det går gjennom kroppen din og ut i urin, spytt etc. Det er derfor viktig å drikke mye slik at du kan gå ofte på do, slik at det ikke hoper seg opp i urinblære etc. Det er også derfor du bør suge på sitrondrops, slik at det ikke blir liggende i spyttkjertler.

Den radioaktive joden har to nedbrytningsmåter: beta og gamma. Det er betastrålingen som ødelegger thyreoideacellene du eventuelt har igjen i kroppen. Rekkevidden på denne strålingen er veldig kort og kommer ikke ut av kroppen. Det er pga gammastrålingen at du må være på isolat. Denne vil ”gå ut av kroppen” din og vil kunne være skadelig for omgivelsene dine. Det er også gammastrålingen som man måler ved scintigrafien.

Dvs din medpasient vil ikke påvirke hvor raskt du skiller ut joden fra kroppen, men det kan gjøre at du utsettes for en noe høyere dose med gammastråling. Jeg regner med at hun ikke vil være i nærheten av deg når de måler strålingen fra deg. Jeg tror derfor ikke dette vil påvirke lengden på isolatoppholdet.

Det er i alle fall slik jeg har forstått det.

Lykke til