Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    128

Standard Symptomer på overdosering T4

Hei,

Nå som jeg er i gang med T4 og T3, så lurer jeg på en ting...forrige gang ble jo ting trappet veeeeeeldig sakte opp, siden man skulle finne dosen. Denne gangen fikk jeg utlevert 200mcg T4 og 20mcg T3. Begynte i går med halv dose, og T3 virker som om jeg tolerer veldig bra. Det jeg reagerer på er at jeg kremter mindre (positivt), men jeg har et trykk i nedre halvdel av strupehodet. Kan det være et tegn på at jeg bør vente med å trappe opp T4? Eller at TSH har blitt såpass lavt at "noe skjer"?

Noen som vet?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Symptomer på overdosering T4

Hej Tiwas

Hvad med at klikke på underforummet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc. og lige under side-navigation i dette forum finder du funktionen Søk i dette forummet, hvor du kan skrive overdosering og vælge enten Vis tråde eller Vis innlegg.

Eller kan du bare vælge Avansert søk og der kan du skrive overdosering, vælge (lige under) Search Titles Only + vælge (til højre) forummet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc. Klik så på (nederst) Søk nu og så burde der komme alle forummets tråde med ordet overdosering i overskriften.

Jeg skriver det fordi der kan gå et rum tid, før nogen med erfaring i netop overdosering kommer forbi forummet, mens du nok har brug for tilbagemeldinger nu, siden du poster en helt ny tråd om det (?). Jeg har ingen overdose-erfaring, så jeg kan kun hjælpe til at du selv kan finde relevant info.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    128

Standard Sv: Symptomer på overdosering T4

Takk, takk - men jeg fant ikke noe tilsvarende noe sted. Føler meg ellers veldig bra, men for en halvtime siden krasjet jeg ned, så da er det vel tomt for T4 ;)

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Heller tomt for t3, vil jeg tro? Det er jo t3 som er bioaktivt... mens t4 er lagerhormonet?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Deler du opp T3 i flere doser? Jeg har hørt alt fra 4-8-10 timer i varighet på T3. Jeg deler min thyrid i tre doser, da virker jeg hele dagen
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    128

Tja...har vel funnet ut at det neppe er overdosering, for etter å ha tatt 100mcg T4 og 10mcg T3 til (totalt 200/20 til nå) så gikk symptomene mer eller mindre bort. Grunnen til at jeg testet var at jeg rundt 14-tiden begynte å bli skikkelig ullen i hodet igjen, og det løste jo det problemet også. Deilig

Det med hvor lenge T3 og T4 er i kroppen ser jo ut til å ikke være stor enighet om. Jeg søkte litt rundt, og av de kildene som så mest troverdige ut var det en som sa "timer", et par som sa "en dag" og litt flere som sa "ca 2.5 dag" som halveringstid. Blir vel å ta det litt på gefühlen, da? *ler* Av de jeg stoler mest på er vel kanskje kroppsbyggerne, for de pleier å sitte på ganske god info om medikamenter, og der sa alle jeg fant 2.5 dag som halvering. Med andre ord burde man ikke merke stort mer enn svingninger, men det tar vel kanskje bort de små toppene ved å dele opp utover dagen uansett

Jeg må prøve å få tatt nye blodprøver i neste uke også, for jeg mistenker at 200/20 er alt for lite for meg. Mener å huske at jeg gikk på 250/60 forrige gang, men ting endrer seg jo. Selv på den korte tiden jeg har gått på nå merker jeg at ting fungerer litt bedre uansett, men da har jeg jo litt naturlig "i bunn"...

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av tiwas Vis post
    Tja...har vel funnet ut at det neppe er overdosering, for etter å ha tatt 100mcg T4 og 10mcg T3 til (totalt 200/20 til nå) så gikk symptomene mer eller mindre bort. Grunnen til at jeg testet var at jeg rundt 14-tiden begynte å bli skikkelig ullen i hodet igjen, og det løste jo det problemet også. Deilig

Det med hvor lenge T3 og T4 er i kroppen ser jo ut til å ikke være stor enighet om. Jeg søkte litt rundt, og av de kildene som så mest troverdige ut var det en som sa "timer", et par som sa "en dag" og litt flere som sa "ca 2.5 dag" som halveringstid. Blir vel å ta det litt på gefühlen, da? *ler* Av de jeg stoler mest på er vel kanskje kroppsbyggerne, for de pleier å sitte på ganske god info om medikamenter, og der sa alle jeg fant 2.5 dag som halvering. Med andre ord burde man ikke merke stort mer enn svingninger, men det tar vel kanskje bort de små toppene ved å dele opp utover dagen uansett

Jeg må prøve å få tatt nye blodprøver i neste uke også, for jeg mistenker at 200/20 er alt for lite for meg. Mener å huske at jeg gikk på 250/60 forrige gang, men ting endrer seg jo. Selv på den korte tiden jeg har gått på nå merker jeg at ting fungerer litt bedre uansett, men da har jeg jo litt naturlig "i bunn"...
    Det du merker nå er effekten av Liothyronin. Effekten av Levaxin tar bortimot tre uker på å bygge seg opp. De to medisinene er veldig forskjellig med hensyn til når de virker - og hvor lang tid det tar for virkningene å avta.

Om du skulle overdosere er det lettest å kutte Liothyronin til det roer seg.

Jeg tror ikke så mange her har noen erfaring med å starte begge medisinene samtidig. Ettersom du trenger å komme deg opp, så kan du vel ta 20µg Liothyronin og bygge opp med Levaxin etterhvert. Så lenge som du nå har vært uten medisin ville jeg ikke tro at det er noen vits å ta mer enn 100µg Levaxin nå. Jeg ville faktisk heller tatt 50µg om jeg var i dine sko.

Poenget er at det er stor forskjell på hva som er riktig dose nå og hva som er riktig dose på lang sikt. Kroppen trenger en relativt lang og pen opptrappingsperiode, det er ikke bare å bøtte på.

Det er to slags "overdose", den ene er å ta for mye over tid, den andre er å bare øke for fort. Ut fra det du skriver tror jeg du lett kan øke for fort.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av tiwas Vis post
    Kan det være et tegn på at jeg bør vente med å trappe opp T4? Eller at TSH har blitt såpass lavt at "noe skjer"? Noen som vet?
    Jeg glemte spørsmålet i min smule bekymring for at du tar for hardt i nå i starten.

Hvis du bruker Liothyronin er det stor sjanse for at TSH blir sendt i bunn ganske fort, og at tallet dermed ikke er så interessant. Glem TSH inntil videre. Om du er i nærheten av riktig dose kan du kanskje bruke TSH til å finjustere. Med de dosene du nevner er det sannsynlig at TSH havner ned i null, og da går det ikke.

Kort sagt må du lytte til kroppen.

Noen ting som kan være tidlige tegn på at det blir for mye er at

- du får problemer med å stitte i ro og prate med andre. Du må lissom bare ordne noe annet i mellomtida

- du er nødt til å gå en kveldstur for å blåse ut energi

- du blir svett og får i overkant høy puls utover dagen

- det blir vanskelig å legge seg i skapelig tid fordi du bare er SÅ våken

- du får problemer med å gjøre noe som helst i rolig tempo

- en usynlig hånd dytter deg i ryggen og får deg til å gå fort, uansett om det haster eller ikke

Om du ikke fanger det opp i tide kan du glede deg til puls godt over 100, diare, uregelmessig hjerterytme, og andre ting det advares mot i pakningsvedlegget.

Lignende tråder

1. tidlige symptomer på overdosering med Levaxin
    Av cathrin i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 21
    Siste melding: 17-11-11, 11:32
  2. Hjelp - symptomer på overdosering?
    Av Atina i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 11
    Siste melding: 10-08-10, 19:10
  3. samle opp symptomer overdosering levaxin her!
    Av isa1 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 18-03-08, 21:37
  4. overdosering
    Av gitteh i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 28-06-07, 21:31
  5. overdosering?
    Av gitteh i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 2
    Siste melding: 20-03-07, 17:39

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn