Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
-
19-01-11, 13:36 #1
normale blodprøver...eller?
Hei! etter å ha lest her inne et par uker så får jeg skrive min første post...

Jeg har i en stund nå følt meg veldig sliten,utmattet og "svimete" og etter litt research funnet ut at jeg har et lass andre symptomer på lavt stoffskifte. (eller kanskje noe annet.. ikke godt å vite)
fikk tatt noen blodprøver når jeg var hos legen for noe annet så har ikke snakket med han om dette ennå. men blodprøvene mine var visstnok helt fine. jeg fikk ikke referanseområder, for det kunne ikke dama på tlf finne, men her er iallfall resultatene av det de tok;
Blodprosent 13,6
Senkning 14
Glukose/blodsukker 5,1
Kalium 4,7
Kreatinin 6,8
GFR 88
TSH 1,3
Fri T4 13
Hvordan ser de egentlig ut? Vet det er vanskelig uten referanseområder... :(
Jeg har tenkt å bestille en time for å ta opp problemene og i tillegg teste B12, jern, d-vitamin. Er det andre ting jeg også bør få sjekket?
Har begynt å skrive ned en symptomliste å ta med også. Har dere forslag til andre ting jeg kan argumentere med hos legen om han slår seg vrang..?
-
19-01-11, 15:31 #2
Sv: normale blodprøver...eller?
Hei, og velkommen!
Du kan be legekontoret du går til om å sende deg en utskrift av blodprøveresultatene dine, og så kan du legge dem ut her hvis du vil. Uten referanseverdiene er det vanskelig å si noe om prøvene dine.
Forklaringen på det er at det er flere forskjellige laboratorier rundt om i Norge, og de har av en eller annen mystisk grunn ikke samkjørt referanseverdiene sine. For eksempel kan prøver tatt på Aker ha annen referanseverdi enn på Ahus.
I tillegg til det du har oppgitt av prøver, kan det være lurt å be legen din om å ta en Anti-TPO. Den viser om kroppen produserer antistoffer mot sin egen skjoldbruskkjertel, slik at den ikke klarer å gjøre jobben sin.
Lykke til!
-
19-01-11, 16:40 #3
Du bør også få ferritin. Den er ofte lav dersom man har stoffskifteproblemer.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
19-01-11, 17:47 #4
takk for svar...

har forstått det sånn at en bør møte forberedt om prøvene er tilsynelatende normale så det er bare å tipse videre...
husker jeg tok noen stoffskifteprøver for sikkert 15 år siden. kunne vært interessant å faktisk sett resultatet på de... men de er nok i beste fall i en boks i et arkiv et sted... da tok jeg de fordi jeg var trøtt og hadde veldig lett for å legge på meg. men i ettertid så ser jeg jo at jeg har vært trøtt og "lat" så lenge jeg kan huske og har alltid hatt vårdepresjoner... alt har bare blitt mye værre det siste halve året.
-
19-01-11, 17:57 #5
-
01-02-11, 11:46 #6
bare fortsetter på denne posten jeg...
Da har jeg vært hos legen igjen. Vet ikke helt hvordan det gikk egentlig. Han virket først ganske irritert over at jeg hadde gjort så mye research om stoffskiftesykdom på forhånd og virket heeelt sikker på at siden jeg var innenfor normalen at jeg ikke kunne være syk. Han sa tilogmed noe om "hvor er det du har medisinutdannelsen din fra da" eller noe sånt når jeg ymtet frem på at det var jo folk som var syke selv om de hadde normale prøver... og så prøvde han å tegne og forklare hvordan stoffskiftet egentlig fungerte, men det sjønte jeg ikke noe av.
Han ble litt for opphengt i depresjonssymtomene mine syns jeg og virket som om han syns det var hovedårsaken til alle plagene mine.
MEN han gikk iallfall med på å ta alle prøvene jeg ville (uten om fri T3). Noen fordeler er det jo av å begynne å gråte for ingenting for tiden...
Og ja, det er jo muligheter for at jeg "bare" er deprimert og blir utrolig sliten av det... men vil jo helst utelukke alle "fyskiske" muligheter, før jeg går den veien...
Uansett. normalverdiene for fri T4 er 12-21. Jeg hadde 13.
Normalverdien for TSH tror jeg var 0,5-4,5. Men det husker ieg ikke helt. jeg hadde 1,3. Han mente denne burde være myyye høyere om det var noe galt med stoffskiftet.
Så.. noen råd om hva jeg kan gjøre nå? Må vel bare vente på blodprøvesvar. Han mente jeg burde komme tilbake om en måned uansett da...
-
01-02-11, 12:02 #7
TSH'en din ser ikke syk ut. Men det betyr ikke at du er frisk. Når var denne blodprøven tatt på døgnet?
Vent og se hva du får til svar på de andre prøvene - og bare be om en utskrift. Det er uansett veldig fint å ha til å sammenlikne med seinere blodprøver.
For at stoffskiftet skal oppføre seg strømmlinjeformet bør man ha
- nok selen
- nok jod
- nok sink
- nok ferritin
- nok d-vitamin
Mye av dette vil du nå få svar på.
Ellers kan du lese mer - og en god del tips om hvordan takle leger som din på http://www.hypo2.info/Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
01-02-11, 12:31 #8
blodprøven var tatt på morgenen, men ikke fastende.
takk for link. skal prøve å lese svensk så fort jeg ikke er så sliten i hodet.
-
01-02-11, 12:37 #9
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
01-02-11, 16:07 #10
Med depresjonsymptomer så burde du få tatt fri T3. Med så lav T4 som du har er det mulig T3 blir for lav for deg.
Det er ikke noe som heter normalverdier, forresten, bare referanseverdier. Referanseverdien for TSH viser hvor 95% av de antatt friske ligger. Da er en av tyve på "feil" side av grensa, enten over eller under. Det er også debatt om ikke grensa egentlig burde ligge på 2,5 eller enda lavere. Så dette er ikke bombesikkert - bare ganske sikkert. Det du kan gjøre er å få tatt de prøvene igjen om et par måneder, og sjekke om TSH går opp og T4 går ned - da er det på feil vei.
Det som er litt pussig er at det kan være lettere å få prøvebehandling med stofskiftehormoner fra noen psykiatere enn det er å få det fra allmennleger/indremedisinere. I hvert fall er en del psykiatere som er åpen for å prøve det mot depresjon, for å se om det er noe å hente der. Det er ofte det, og det er nota bene INGEN kjente bivirkninger ved riktig behandling med stoffskiftehormoner. Det samme kan en ikke si om medisiner mot depresjon.
Så du skjønner - jeg syns ikke du skal gi deg sånn uten videre. Spesielt ikke hvis du har "et lass" andre symptomer. Du bør i hvert fall få sjekket dette ut, spesielt det som ikke kan skyldes depresjon. Og få en forklaring på de symptomene du faktisk har!
Lignende tråder
-
"Flotte og normale blodprøver"
Av queenie i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 11Siste melding: 04-03-09, 15:27 -
Armour eller levaxin, eller begge deler?
Av trude.lutt i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 4Siste melding: 12-11-07, 19:37 -
Forstørret Thyroidea med normale blodprøver
Av Cam i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 20-02-07, 15:26
Svar med sitat
Andrè Bjerke.
Bokmerker