Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    372

Standard Sv: Hypotyreose eller depresjon?

Sitat Opprinnelig skrevet av roser Vis post
    Jerene: Det med håravfall har jeg fått hørt av lege/frisør kan være stress. Det er ikke flekkvis avfall, men mye håravfall over lengre tid.
    Ja, det kan jo også være det. Lavt stoffskifte kan ligne på mye annet, og omvendt. Så feildiagnoser er ikke akkurat uvanlige.

Jeg har ikke fått medisiner mot depresjon, da jeg føler at dette blir "falsk lykke". Er også redd for at dersom jeg prøver de, og etter en stund slutter på medisinen, vil gå lenger ned enn jeg har vært. Men det hadde nesten vært interessant å prøve dersom det kan "avsløre" evt. hypotyreose.
    Jeg ville ikke gjort det, for å si det sånn. Det er som regel bivirkninger. Når det gjelder Cipralex, hvor resepten beviselig sitter altfor løst hos legene, så har en studie vist at det er nokså bortkastet på depresjoner som ikke er ganske tunge. (Man kan ha det ganske fælt uten å ha den tyngste sorten, forøvrig.)

Jeg tror ikke jeg har myxødem. Jeg har derimot litt tunge øyelokk, men vet ikke om dette er noe tegn. Gleder meg til å få se resultatet på blodprøvene! Skriver de nok inn hit, for regner med at jeg trenger hjelp til å tolke de da.
    Litt tunge øyelokk kan være et tegn på myxødem, men det kan også skyldes mye annet rart. Så dette er faktisk ikke lett, og det er en grunn til at legene er så opptatt av blodprøver, for da har man noen håndfaste tall, liksom. - Men de er altså ikke helt pålitelige, de heller. Dessverre.

Skal absolutt ta opp "normalverdiene" med legen!
    Du kan jo be pent om en prøvebehandling på tre måneder med Levaxin. Det ødelegger ikke noe, og om du blir bedre er det jo flott. Jeg vil anbefale deg å ta med en liste over symptomer som stemmer på deg, og da spesielt de som ikke stemmer med depresjon. Jeg kan ikke love deg at det går å overtale legen, men det skader ikke å prøve.

Det er ganske mye overlapping mellom depresjon og hypotyreose, og at de to tilstandene henger i hop på flere måter - men det vet vi foreløpig ikke så mye konkret om. Bortsett altså fra at hypotyreose kan føre til såkalt endogen depresjon, og at det da hjelper med hormonbehandling.

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    6

Hei igjen!

Jeg har nå fått svar på blodprøvene, som viste:

S-FT4 (fritt T4) 19,4 (11,0-23,0)
    S-TSH 3,0 (0,20-4,0)

Med andre ord er jo TSH-nivået steget en god del, men det har også T4.

Fikk dette i posten av legen med en resept på D-vitamin, det var undernormalnivå. Jaha. Var jo ikke derfor jeg oppsøkte legen da, hadde jo vært fint om han forklarte noe av det her
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Manglende d-vitamin kan forklare en god del. Uten d-vitamin virker av en eller annen grunn ikke stoffskiftehormonene så godt. Iallfall kan det virke sånn på en del her som har fått senket behovet for stoffskiftehormoner når de har fått opp d-vitaminnivået.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    6

Mener du at det lave D-vitamin nivået mitt kan skyldes alle de symptomene jeg har, eller mener du at det lave D-vit nivået kan vise en mulig hypotyreose?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Mener du at det lave D-vitamin nivået mitt kan skyldes alle de symptomene jeg har, eller mener du at det lave D-vit nivået kan vise en mulig hypotyreose?
    Jeg kjenner ikke til noen kjent sammenheng mellom stoffskifte og d-vitaminmangel, men vi vet

1) Alle celler har reseptorer for d-vitamin, så antakelig er det viktig for kroppen
    2) Hos en del stoffskiftesyke har behovet for stoffskiftemedisin sunket når d-vitaminnivåene har gått fra lave/lav-normale til normal-høye/høye (velvære øker og symptomer forsvinner ved lavere tilførsel av medisin)
    3) Huden hos en del som har vært stoffskiftesyke lenge har strukturendringer
    -> hypotese: dårligere d-vitaminomdanning er en mulighet hos stoffskiftesyke
    4) Næringsopptaket fra tarm er lavere hos mange med langvarig stoffskiftelykdom og vitamin/mineralmangler oppstår lettere -> hypotese: stoffskiftesyke kan kanskje ha vanskeligere for å ta opp d-vitamin fra kosten

Du kan iallfall ta tak i d-vitaminmangelen din på egen hånd og det vil sannsynligvis enten ikke gjøre noen forskjell ELLER gjøre noe bedre.

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    6

Tusen takk! Dette var ny informasjon for meg

Hadde også litt forhøyet kolestrol, og det har jeg lest at en hypotyreose kan være skyld i.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Tusen takk! Dette var ny informasjon for meg

Hadde også litt forhøyet kolestrol, og det har jeg lest at en hypotyreose kan være skyld i.
    Forhøyet kolesterol kan komme av lavt stoffskifte - men opptrer også "alene".

Men har du en form for lavt stoffskifte skal du vite følgende:
    - b12 er ofte lav hos oss (bør i så fall opp over midten, for lav b12 kan bidra til depresjon)
    - ferritin er ofte lav (bør opp fra bunnen iallfall - medvirker til stoffskiftet og har også egne symptomer som slapphet og svimling)

Videre bør selen og sink være innenfor normalområdet og noe opp fra bunnen. Disse bidrar i stoffskiftet.

En stoffskifteprøve jeg ikke kan se at du har er anti-tpo. Denne kan avklare om kjertelen er under angrep.

Du kan ta tempen om morgenen (rektalt - munn eller armhule er ikke nøyaktig nok). Ligger du jevnt lavt er det et tegn på lavt stoffskifte. Ta også hvilepulsen din. Usedvanlig lav hvilepuls er nok et symptom.

Lignende tråder

1. Depresjon eller er det stoffskifte mitt?
    Av Qa i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 109
    Siste melding: 29-11-11, 01:35
  2. Lavt stoffskifte, Borrelia, eller kanskje depresjon?
    Av Stavanger i forumet Lavt stoffskifte av Borreliose
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:51
  3. Depresjon eller er det stoffskifte mitt?
    Av Qa i forumet Depresjon
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-07, 21:14
  4. Hypotyreose som følgesykdom eller som roten til alt?
    Av phoenix i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 34
    Siste melding: 14-10-07, 13:39

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn