Sitat Opprinnelig skrevet av roser Vis post
Jerene: Det med håravfall har jeg fått hørt av lege/frisør kan være stress. Det er ikke flekkvis avfall, men mye håravfall over lengre tid.
Ja, det kan jo også være det. Lavt stoffskifte kan ligne på mye annet, og omvendt. Så feildiagnoser er ikke akkurat uvanlige.

Jeg har ikke fått medisiner mot depresjon, da jeg føler at dette blir "falsk lykke". Er også redd for at dersom jeg prøver de, og etter en stund slutter på medisinen, vil gå lenger ned enn jeg har vært. Men det hadde nesten vært interessant å prøve dersom det kan "avsløre" evt. hypotyreose.
Jeg ville ikke gjort det, for å si det sånn. Det er som regel bivirkninger. Når det gjelder Cipralex, hvor resepten beviselig sitter altfor løst hos legene, så har en studie vist at det er nokså bortkastet på depresjoner som ikke er ganske tunge. (Man kan ha det ganske fælt uten å ha den tyngste sorten, forøvrig.)

Jeg tror ikke jeg har myxødem. Jeg har derimot litt tunge øyelokk, men vet ikke om dette er noe tegn. Gleder meg til å få se resultatet på blodprøvene! Skriver de nok inn hit, for regner med at jeg trenger hjelp til å tolke de da.
Litt tunge øyelokk kan være et tegn på myxødem, men det kan også skyldes mye annet rart. Så dette er faktisk ikke lett, og det er en grunn til at legene er så opptatt av blodprøver, for da har man noen håndfaste tall, liksom. - Men de er altså ikke helt pålitelige, de heller. Dessverre.

Skal absolutt ta opp "normalverdiene" med legen!
Du kan jo be pent om en prøvebehandling på tre måneder med Levaxin. Det ødelegger ikke noe, og om du blir bedre er det jo flott. Jeg vil anbefale deg å ta med en liste over symptomer som stemmer på deg, og da spesielt de som ikke stemmer med depresjon. Jeg kan ikke love deg at det går å overtale legen, men det skader ikke å prøve.

Det er ganske mye overlapping mellom depresjon og hypotyreose, og at de to tilstandene henger i hop på flere måter - men det vet vi foreløpig ikke så mye konkret om. Bortsett altså fra at hypotyreose kan føre til såkalt endogen depresjon, og at det da hjelper med hormonbehandling.