Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
Hybrid View
-
14-01-11, 13:05 #1
Sv: "Fine" verdier - Paradoksale symptomer
Jeg ser at du hadde dette i september:
S-Trijodthy : 1,7
Trijodthyronin = T3. Denne verdien er veldig lav.
Mengden av T3 i blodet påvirker verdiene av TSH forholdsvis mye sterkere enn T4. Med lav T3 kan du forvente at TSH går mye opp. Det fører til at produksjonen i kjertelen stiger. Da får du høyere T4. Du får også litt høyere T3. (Om ikke kjertelen er mer eller mindre ute av funksjon, altså.) Omdanningen av T4 til T3 foregår vesentlig i tarmsystemet. Så for meg ser det ut som feilen kan være at du får omdannet alt for lite T4 til T3 der. (Og for de aller fleste vev i kroppen er det kun T3 som teller. Om det er riktig hjelper det ikke med høyere T4 og mer Levaxin, det bidrar til å senke TSH.)
Høy TSH stimulerer til økt egenproduksjon i kjertelen. Ettersom den også produserer litt T3 kan det forklare hvorfor du blir bedre på lavere dose. (Dette har jeg ikke tenkt så hardt på ennå, men kanskje forklaringen er i den gaten.)
PS: Dette ble rotete. Får dessverre ikke tid til å skrive dette skikkelig, må reise snart. Men poenget er at en må ta i betraktning at kjertelen kan ha en viss restproduksjon (og dosen din tyder på det, den er ikke maks), og så må T3 også tas med i regnestykket. Nytter ikke bare å se på T4 og TSH. Man kan bare ta sjansen på å glemme T3 hvis man VET at omdanningen fra T4 til T3 er i orden.
God helg!
Lignende tråder
-
Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 22-09-10, 15:29 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11 -
"Ideale" verdier når man forsøker å bli gravid
Av Leya i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 01-10-06, 11:24 -
"Ideale" verdier når man forsøker å bli gravid
Av Leya i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 01-10-06, 11:24 -
"Har-fine-prøver-men-er-ikke-bra"-klubben.
Av i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 16Siste melding: 28-09-05, 21:58

Svar med sitat
Bokmerker