Side 3 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 79
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Helt ny i gamet...!

Sitat Opprinnelig skrevet av Cath82 Vis post
    Tar 100 µg Levaxin. Startet rett på det. Spurte om han kunne henvise meg til noen som har litt mer peiling og interesse for feltet, men han mener det er altfor tidlig.

Vet ikke hvor lenge jeg kan ha gått med dette. Har hatt de samme symptomene i flere år, men det har toppet seg siden i sommer. I oktober var FT4 på ca. 11,8 og TSH på 3,6. I desember var FT4 fortsatt på 11,8 mens TSH var på 18. Vet ikke om jeg kan ha fått hypotyreose i løpet av den korte tiden og at det jeg har kjent tidligere (slapp, sliten, trøtt, svimmel osv) kom av noe annet? Kan man ha symptomer på hypotyreose selv om TSH er innenfor referanseområdet?
    TSH er ikke et stoffskiftehormon (er et hormon som stimulerer skjoldbruskkjertelen til produksjon) og derfor er den egentlig litt uinteresant når det gjelder å finne rett dose. Fordi vi responderer ulikt på å innta stoffskiftet vårt via medisin. Husk at det er DU som skal behandles ikke prøvesvarene dine. Med det mener jeg at det aller viktigste barometeret du måler medisineffekt på er formen din. Dessverre mener leger at TSH er det perfekte målet å finne rett dose på. Noen mener til og med at alt er greit så lenge TSH er innenfor ref området, men den skal ligge lavere (0,5.1,5 i følge Aker). Likevel hjelper det lite at TSH er der den skal være hvis du ikke er det...

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    44
    Meldinger
    76

Skjønner... Trøtt-, slapp- og "rar"heten er noe som har utviklet seg langsomt i løpet av flere år, så jeg synes det er vanskelig å vite helt hvordan jeg skal være. Husker liksom ikke helt! Hehe... Jeg er også usikker på om alt er symptomer på hypotyreose, eller om det kan være noe annet i tillegg. Alle prøver er innenfor referanseområdet, bortsett fra TSH, Anti-TPO og vitamin D. Jeg har en god stund tenkt at det er jeg som holder på å bli psykisk syk eller få ME eller noe sånt, men håper mye av det er symptomer på hypotyreose...;-) Tror i hvertfall jeg bør bytte fastlege, for han er ikke interessert i noe annet enn TSH og FT4...

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    372

Det er litt forskjell på TSH før og etter at en får medisin. Høy TSH før medisin indikerer at noe er galt med kjertelen, og at den produserer for lite. TSH på 18 er veldig høyt, alarmklokkene går hos aller mest konservative legene ved 10. Da er det ikke så mye å diskutere lenger, for å si det slik.

Men etter at diagnosen er stilt mener jeg TSH godt kan glemmes. Det er som å se på termostaten etter at en har funnet ut at sentralvarmeanlegget ikke leverer, og etter at en har tatt inn nye varmeovner og eget termometer.

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    44
    Meldinger
    76

I see... Hva ser man på for å vurdere riktig dose Levaxin da?

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    372

I see... Hva ser man på for å vurdere riktig dose Levaxin da?
    Formen din. Det er i hvert fall hva du må gå etter. Problemet er at det tar laaaang tid å se virkningene av hver doseendring. For meg tar det omtrent seks uker å se alle virkningene. Om du allerede har startet på 100 er de aktuelle justeringene du kan gjøre på omtrent 12,5 for fire uker. Noe mer opp og ned bør det ikke.

Jeg vil anbefale å ta to ting før du står opp om morran og notere i hvert fall en gang i uken: Kroppstemperatur, helst endetarmsmåling. Puls. Følg også med på vekten om den plutselig går opp eller ned i uten noen god grunn. For eksempel to-tre kilo på et par uker. Da er det vann i kroppen, og det er ikke bra. Det er mange andre symptomer, jeg nevner dette spesielt fordi det virker på meg som om det er ganske typisk ved Levaxin.

Det er ganske oppdatert av legen å starte rett på 100µg. Jeg regner med at du er ung og ikke har risikofaktorer for hjertesykdom, da skal det gå greit.

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    44
    Meldinger
    76

Takk for tips! Jeg har hverken vekt eller termometer, har aldri pleid å måle det. Vet at jeg hadde veldig lav kroppstemperatur da jeg var yngre - rundt 35 grader... Har alltid ansett det som feber hvis jeg har hatt rundt 37. Kanskje jeg skal kjøpe meg et termometer...;-) Synes symptomene har kommet så veldig snikende, så vanskelig å si hva som skyldes hypotyreosen og hva som evt. sitter i mitt hode. Det er sååå håpløst, for symptomene er liksom så veldig diffuse..!

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    372

Takk for tips! Jeg har hverken vekt eller termometer, har aldri pleid å måle det. Vet at jeg hadde veldig lav kroppstemperatur da jeg var yngre - rundt 35 grader... Har alltid ansett det som feber hvis jeg har hatt rundt 37. Kanskje jeg skal kjøpe meg et termometer...;-) Synes symptomene har kommet så veldig snikende, så vanskelig å si hva som skyldes hypotyreosen og hva som evt. sitter i mitt hode. Det er sååå håpløst, for symptomene er liksom så veldig diffuse..!
    Glem hodet inntil videre, og skyld alt på kroppen.

Seriøst, det er nesten et kjennetegn på hypotyreose at det sniker seg innpå. Og alle tegnene du ser kan bortforklares med noe annet.

Det med "feber" med temperatur rundt 37 kjenner jeg godt igjen. Det er en fallgruve du må være oppmerksom på, at du kan være så vant til å være lavt nede at normalt føles som sykdomstegn.

Normal kroppstemperatur om morgenen er 36,8, men vi er alle forskjellige. Det viktigste er å følge med over tid. Noter dose, dag du startet, og så følger du opp med måling om morgenen en gang i uka, før du har kavet for mye rundt - da er du sikker på at det blir noenlunde jevnt og viser en utvikling over tid. Og pulsen, ikke å forglemme.

Gjør det en gang i uka, du angrer ikke på det. Legg det inn på mobilen eller hva du har. Mandag morgen er lett å huske, da spretter man ikke ut av senga uansett.

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    44
    Meldinger
    76

Takk for tips. En annen ting jeg har lurt på:

Har følt meg slapp, trøtt og "rar i hodet" i flere år - kanskje 4-5-6 år... Var hos legen på grunn av dette for 2-3 år siden, men han fant ikke noe galt. TSH var innenfor referanseområdet, men høyt... Helt siden jeg var liten har jeg hatt veldig lav kroppstemperatur (mellom 35 og 36 grader), og har alltid vært mye kald - spesielt på hender og føtter.

Kan dette ha vært symptomer på hypotyreose, eller har den først kommet når TSH kom opp på 18? Anti-TPO ble for første gang målt i desember-10 (var da på 262).

En annen ting... Har vært veldig tørr i munnen i det siste. Kan det være en bivirkning av Levaxin?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Takk for tips. En annen ting jeg har lurt på:

Har følt meg slapp, trøtt og "rar i hodet" i flere år - kanskje 4-5-6 år... Var hos legen på grunn av dette for 2-3 år siden, men han fant ikke noe galt. TSH var innenfor referanseområdet, men høyt... Helt siden jeg var liten har jeg hatt veldig lav kroppstemperatur (mellom 35 og 36 grader), og har alltid vært mye kald - spesielt på hender og føtter.

Kan dette ha vært symptomer på hypotyreose, eller har den først kommet når TSH kom opp på 18?
    Slapp, giddelsløs, kalde hender&føtter + brainfog er symptomer, ja. Jeg hadde disse fra TSH 4,5 (første gang jeg oppsøkte legen med symptomene) til diagnose ved en TSH 6,6 to år etter. Jeg hadde ikke målt kroppstemperatur da, men før blodprøvene sitt tyrrani ble lav kroppstemperatur brukt for å stille diagnosen.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    44
    Meldinger
    76

Hmm... Så da kan jeg kansje ha gått med det lenge... TSH var 3,3 i oktober og 18 i desember (fikk da diagnosen). Tror den var på litt over 3 for 2-3 år siden også. Men kan man ha hypotyreose selv om alle prøvene er innenfor referanseområdet?

Synes alle symptomene har vært diffuse og kommet snikende, og det hele er litt vanskelig å forstå seg på!

En annen ting... Er veldig følsom for lyder. Slitsomt å sitte i et lokale med mange mennesker, f.eks. en café eller kantine. Alt blir bare støy i hodet og har problemer med å følge med på de jeg snakker med. Noen andre som har det sånn? Utrolig slitsomt egentlig...

Side 3 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Hei er helt ny her jeg.....
    Av Brit i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 10-03-10, 15:04
  2. Helt ny her :-)
    Av Carro i forumet Presentasjoner
    Svar: 1
    Siste melding: 17-03-09, 15:10
  3. TSH helt på bærtur :)
    Av Hildemor i forumet TSH
    Svar: 12
    Siste melding: 28-02-08, 19:25
  4. Helt ny...
    Av Elisabeth i forumet Presentasjoner
    Svar: 1
    Siste melding: 26-01-08, 18:05
  5. Må bare spørre(ny i gamet)men hva er amor????
    Av linnmathea i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 7
    Siste melding: 28-05-06, 21:07

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn