Viser søkeresultater 531 til 540 av 954
-
09-01-11, 18:42 #531
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Valerie brukte "Potassium in a combo of chloride and gluconate".
Jeg har ikke linken her nå, men tror det var en vanlig legemiddel-link om bivirkninger av Cortef, og der var potassium loss listet som en helt vanlig bivirkning. Så vi som går på hc bør kanskje ta ekstra kalium i alle fall? Jeg føler uansett av de ekstra kg består av en del vann, så jeg akter å prøve ut dette, om Balder er med på det. Har time om en mnd først så får sjekke det da.
-
09-01-11, 20:05 #532
Alt dere skriver er sikkert riktig.... Men..
Å bare ta kalium som hvilket som helst annet kosttilskudd skal man være forsiktog med. Hyperkalemi eller for mye kalium forårsaker rytmeforstyrrelser i hjertet; fordi kalium er en meget viktig faktor når det gjelder nervecellers evne til å nå aksjonspotenialer; dvs. den tilstand eller balanse det må være utenfor og inni nerveceller for at nerveimpulser skal finne sted.
Men dere damer har vel kjent på kroppens signaler en vinterdag før
, men det er så fort gjort å komme for høyt! Helt sant!
-
09-01-11, 20:21 #533
Det er godt, altid at være opmærksom, men hvad angår kalium, er det meget svært komme op på overdose-mængder, da man skal have over 3 gram dagligt for at fungere ordentligt.
Der er skrevet en hel del om kalium i tråden Høy puls?. Indlæggene er spredt over 6 sider, men de værd at lede efter, tror jeg.
Derudover er man nødt til være opmærksom på, at den kost man får indeholder proteiner nok, da kroppen ellers ikke kan nyttiggøre (godt nok) hverken kalium fra kosten eller fra tilskud. Den nødvendige aminosyre hedder Taurine og kan læses om i tråden om Aminosyrer, indlæg #25.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
09-01-11, 20:34 #534
Jo, det spørs jo selvsagt hva slags styrke man bruker på tablettene..
Klart at det finnes andre styrker enn kaleoridpillene jeg er kjent med i mitt hode..
Jeg skriver ut i fra egen erfaring fra sykehusavdeling, hjemmesykepleie og senter for spiseforstyrrede. Og man SKAL være forsiktig. Man klatrer fort oppover på skalaen..
-
09-01-11, 20:49 #535
Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Jo, det gør man såfremt man netop er alvorlig syg i forvejen (man er ikke indlagt uden at der er vægtige grunde til det). I hjemmesygepleje er det fortrinsvis ældre, der meget ofte har nedsat nyrefunktion, lige som spiseforstyrrede, hvor nedsat nyrefunktion er mere reglen end undtagelsen. Det er altid klogt at være opmærksom på det, du henviser til, Jeanette78. Men her i tråden er emnet "binyreproblemer" tillige med "hydrocortison" - begge kendetegnet af elektrolytforstyrrelser (bl.a. tab af kalium) og det er i denne sammenhæng at tilskud af kalium bør vurderes.
Jeg har sådan set "udforsket" kalium for længe siden, fordi jeg lejlighedsvis bruger det selv og har gjort det i årevis. Når det sker, at jeg en dag vågner op med ødemer, vejrtrækningsproblem (føles som om jeg ikke kan trække vejret "i bund") eller hvor min hjertefrekvens er mere følsom for det jeg oplever - da ved jeg at det er kalium som er blevet for lidt af i kroppen. 1 eller 2 depottabletter af Kaleorid à 750 mg løser altid problemet, og når jeg tænker tilbage på dagene op til dagen med "problemer", da kan jeg næsten altid se, at jeg har ikke spist ordentligt og nok og da vi med hypothyreose også er "kalium-tabere", sker det at jeg kommer i underskud. Jeg tror ikke, at jeg er et særtilfælde.
Der er ingen grund til at være panisk bange for tilskud af kalium og det er ret nemt at skelne mellem symptomer på overskud og underskud. Har man puls-stigning, hjertebank, ødemer eller (mærkbare) udsving i blodtrykket - kan dette hænge sammen med underskud af kalium. Derimod ved overskud af kalium er man udpræget træt, med langsom puls, med øresusen, metalsmag i munden osv.
For at få helseproblemer med tilskud af kalium, skal man op på over 7 gram dagligt, og først over den dose kan man få problemer med hjerte, lunger, nyrer, nervesystem og muskler. Der går ca. 9 Kaleorid depottabletter på 7 gram, og så mange piller kan man ikke overdosere med, selv ved et uheld eller sjusk...
Hvis man bruger 1-2 depottabletter som tilskud af kalium, som jeg gør af og til, er der ingen grund til særlige forholdsregler (medmindre man har nedsat nyrefunktion). Hvis man derimod synes at man har brug for en fast tilskud af kalium regelmæssigt, hver dag - da er det ekstremt usmart at gøre det uden at få kalium målt regelmæssig.
Min personlig anbefaling af kalium skal her ses udelukkende i relation til en lejlighedsvis "symptom-lindring", fordi binyre-/hypothyreose-folket samt dem som er i behandling med hydrosortison - taber kalium mere end andre. Skulle det dog vise sig, at kroppen "råber" på kalium hver dag, da er det så af sted til lægen, få sit kalium målt og komme i regulær behandling med tilskud, efter lægens anvisninger.
Jeg har selv aldrig oplevet behov for regelmæssigt tilskud af kalium, men kender (mange) andre, der gør - selv om vores præferencer ellers ligner hinandens.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-01-11, 09:16 #536
Sikkert lurt å innta kalium i samarbeid med lege og sjekke blodprøver.
Jeg svinger veldig i energinivåer. I somme rog i høst hadde jeg noen perioder hvor jeg tenker at jeg lå nærmere 70% av forventet normalt energinvå. I det siste vil jeg anta 30-40 %. Enkelte dager er energien på bånn, jeg klarer ikke dra meg etter øra og gjøre så veldig mange fornuftige ting. Alt er tungt. Jeg hadde en slik energitom dag i går. I dag er jeg bedre. Noe handler om søvn. Og en annen del av forklaringen tror jeg ligger andre steder.
Så derfor er det viktig å lete etter forklaringer mange steder, som dette med kalium.
Uansett kan vi jo satse på å spise mat med masse kalium i. Det er sikkert helt greit!
Mat med høyt innhold av kalium: banan, tomat, spinat, rød paprika, reddik, karse, pasjonsfrukt, fersken, mandler, potet, avokado, laks, sild, makrell og melk.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
10-01-11, 12:11 #537
Det er ikke noe virus du har, da, som reduserer allmentilstanden? Jeg er i rimelig grei form ellers, men nå har jeg hatt virus on and off i et par uker og er veldig redusert i formen. Utrolig irriterende. Aner ikke hvor lenge det vil vare og føler jeg driver stressdosering i hytt og gevær.
Jeanette; takk for tips om kalium:-)
-
10-01-11, 15:12 #538
Så bra at formen din er god, BeritM! Virus er slitsomt.
Jeg er temmelig sikker på at det ikke er virus hos meg. Det føles mer som slik jeg har kjent meg alt for lenge. Binyrer, andre hormoner, noe. Et generelt lavt energinivå. Trøtt, trøtt, trøtt. Det er ikke stoffskiftehormonene, det tviler jeg på. Skal ta en hel haug med blodprøver snart. Vurderer å krysse av på litt ekstra.... Ser legen har krysset av på jern/ferritin, det kan jo være noe.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
10-01-11, 15:41 #539
Hei Vigdis!

Jeg kom på at jeg hadde lest at du sliter med tørre øyne... Jeg sliter også med det, og har nå i en periode slitt med muskelsmerter og en tretthet som kommer og går men som er værst når jeg har muskelsmerter.. Jeg er ganske overbevist om at det er noe reumatisk som slumrer og som våkner til liv og herjer i kroppen i perioder; har hatt dette 2 ganger før også. Merker at menstruasjon vekker monsteret til live litt mer enn vanlig forresten..
Du vet; sjøgrens sykdom eller f.eks SLE kan gi tørre øyne; og SLE behøver ikke gi tørr munn..
Er du sikker på at det ikke er noe reumatisk som gjør deg trett?? Når jeg har hatt det som værst denne peroiden er kroppen tung; føles nesten akkurat ut som dårlige binyrer eller lavt stoffskifte.. Og skulle jeg sovne; ja, det føles nesten ut som jeg er dopet og klarer liksom ikke våkne igjen..
Jeg har jo ikke positive reumaprøver, men det behøver man ikke å ha. Jeg har kommet så langt i tankeprosessen og er så sikker i min sak om at jeg feiler noe reumatisk at jeg har lest meg opp på at Plaquenil kan hjelpe mange ift tretthet og moderering av betennelse når det gjelder sjøgrens eller SLE. Jeg har også tenkt å forsøke om kortison kan dempe, hindre eller minske lengden på disse periodene.. Ellers så føler jeg jo at binyrene begynner å bli mye bedre, og klarer ganske så mye selv om jeg har dette nå. Hadde jeg ikke stått på thyroid hadde smertene vært uutholdelige slik de var sist, men det er de ikke nå..
Håper du finner ut av det Vigdis!
-
10-01-11, 16:41 #540
Bruker du dråper for øynene dine? og vaselinsalve om kvelden? legen din høres jo ikke helt god ut, når han ikke sender deg til øyelege. Kanskje du må spe på med noe mer for å få rett til å komme til øyelege...
Du har rett på øyerdråper og salver på blå resept når det har vart i mer enn tre måneder. Interessant det du sier med SLE og Sjögrens. Jeg tenkte Sjögrens før, men har droppet tanken. Og ja, det minner om dårlige binyrer. Jeg må bare legge meg innimellom. Og føler meg helt satt ut. Har store planer for dagen, og må bare roe meg når det har gått noen timer. Jeg har heller ikke utslag på reumatiske prøver. Men har litt reumatiske fingre som kan verke innimellom.
Hvordan skjekkes SLE? Var hos øre-nese-hals lege for å høre om å teste spyttkjertlene i munnen for Sjögrens. Men han skulle altså skjære et tre cm stort snitt bak underleppa. Da takket jeg pent for opplysningene...• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-12-11, 21:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49 -
Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 19Siste melding: 25-09-06, 09:50 -
Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-05, 10:35
Svar med sitat

Bokmerker