Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
Etter tips fra legen startet jeg med gurkemeie (curcumin) for ca fire uker siden. Klagde min nød over vektøkningen. Gurkemeie kan ha effekt på hvordan kroppen lagrer fett. Selv om jeg har forstått dette som en slags "forebyggende" effekt. I tillegg tyder ting på at det har gunstig effekt på leverfunksjon, har antinflammatorisk effekt, hjelper med pms-plager, er en kraftfull anitoksidant og har postitiv effekt på utviklingen av diverse sykdommer som altzheimer, visse typer kreft og Chron's og UC mm. Tar alle slike påstander med en klype salt. Men jeg har bestilt ny boks fra Iherb og tenker å fortsette med gurkemeie. Oppstart av gurkemeie faller også sammen med bedre form. Håper utviklingen fortsetter, uansett og det skyldes gurkemeie eller ikke.
Hei Rufus!
Fordi mannen min er kreftsyk, holder jeg på og leser mye om mat mot kreft for tiden. I en av bøkene jeg hadde her, sto det - som du sier - at gurkemeie har vist seg å være virkningsfullt mot kreft, men bare hvis det var brukt sammen med pepper/chili. Ellers var virkningen flere tusen (!) ganger lavere. Du får vurdere å lage mye indisk mat? Det hjelper kanskje ikke så mye å bruke gurkemeie i pilleform, dersom den tas alene.