Sitat Opprinnelig skrevet av Hanna1981 Vis post
Hei!

Jeg har jo insulintresistens, men legen på Heggeli anbefaler ikke Metformin, uten at jeg helt har fått en tydelig begrunnelse.

Jeg klør i fingrene etter å prøve noe, for vekta bare stiger og formen synker :(

Det må vel være bedre å går på medisin og unngå å få diabetes?
Både Metformin og Glucophage (samme virkningsstoff) er kjent for å ha plagsom diare som bivirkning, især de første ukene/månedene, så det kan kanskje være en grunn.
Selv gikk jeg på Amaryl fordi jeg ikke kunne bruke Metformin. Amaryl virker noe annerledes, og den hadde jeg ingen bivirkninger av.
Nå bruker jeg insulin fordi jeg fikk diabetes, en sprøyte om morgenen og tre om kvelden, kun langsomtvirkende insulin.

Noe du selv godt kan prøve er å legge om kostholdet til lavkarbo, hvis du ikke alt har gjort det. For det er karbohydratene som trigger blodsukkeret, og som igjen fører til at du trenger mer insulin. Og insulin er jo fettlagringshormonet, så mye karbohydrater = mer fettlagring.

Jeg la om til lavkarbo selv i høst, og fra september til desember gikk jeg ned 8 kilo, nå er det sannsynligvis enda mer. Selv det kostholdet som ernæringsekspertisen anbefaler som sunt, inneholder for mange karbohydrater for meg. Derfor har jeg kuttet ut alt brød, ris, pasta, poteter, frukt, lettprodukter unntatt lettrømme fra Q-meieriene, og det meste av grønnsaker som vokser under jorda.

Så her i huset går det i kjøtt, fisk, masse grønnsaker både i frossen versjon og friske, jeg blander meg en god grønn salat med egg hver dag, skal jeg ha en enkel middag sånn kjapt bruker jeg bare å varme noen frossengrønnsaker i mikroen, og spiser dem med lettrømme fra Q-meieriet (lettrømme fra Tine har for mye karbohydrater, da er faktisk seterrømme bedre). Jeg spiser cottage cheese, nærmest alt av hvite og gule oster av både smørbare og skjærbare, og masse egg! I stedet for brød bruker jeg helseklibrød (disse små "sponplatene"), eller Rugsprø.
Nå er ikke jeg noe glad i å steke mat, så det gjør jeg ikke. Men jeg kan gjerne spise et par hardkokte egg til frokosten, det metter lenge.

Når det gjelder drikke er jeg dessverre ikke noe flink med å drikke vann fra springen. Jeg har alltid syntes at vannet her hjemme smaker vondt, og flaskevann blir for dyrt i lengden, så jeg bruker saft av typen som ikke er tilsatt sukker (Lerum eller Nora). Den er ikke helt uten karbohydrater, men når man blander ut med halv mengde blir det ikke så verst.

En annen ting som har hjulpet meg å få jevnere blodsukker, er at jeg gikk over fra Levaxin og til Erfa Thyroid. Da ble blodsukkeret plutselig såpass jevnt at jeg lurte på om det var noe feil med blodsukkermåleren min... Langtidsblodsukkeret er fremdeles littegrann for høyt, men jeg fikk skryt av diabetessykepleieren før jul fordi det er så jevnt, noe som også er viktig.

Vet ikke om dette var til hjelp for deg, men håper du fikk noe ut av det!