Viser søkeresultater 1 til 10 av 36
Threaded View
-
05-01-11, 00:34 #22
Sv: Insulinresistens og stofskifte
Denne endokrinolog er vist ikke særlig kreativ... eller vidende?
Prøven der kan anvendes til enten at bekræfte eller afvise mistanken om insulinresistens hedder Oral glukosebelastning til at vurdere glukose-tolerans og insulin-sekretion. Det er vigtigt at de begge (glukose og insulin) bliver målt samtidigt. Og det er også vigtigt, at lægen rekvirerer den rette glukosebelastning. Der er nemlig flere "sæt", hvor det mest anvendte kun måler glukose 2 (?) timer efter indtagelse af sukkervand...
Den korrekte (for insulinresistens) glukosebelastning består af 4 målinger hvoraf den første foretages fastende og gerne efter ca. 15 minutters hvile efter ankomsten til laboratoriet. Den næste måling foretages ½ time efter indtagelse af sukkervand (1,75 gram glukose pr. kg legemsvægt, max. 75 gram, som opløses i vand); så en time efter og den sidste - 2 timer efter.
Der skal måles blodsukker og insulin. Det er nok til enten at bekræfte eller afvise mistanken om insulinresistens. Normalt måles også C-peptid og Proinsulin, men det gør man ved mistanke om decideret diabetes...
Man tegner så to kurve over udviklingen af niveauer af blodsukker og insulin. Hvis kurverne ser ud til at der er alt for meget insulin i blodet mens blodsukkeret ikke stiger (nok) - da er mistanken om insulinresistens så konkret begrundet at man skal finde en måde (eller en forhammer?) at få sin læge til at interessere sig for behandling af.... PCOs, for selv at få rette behandling.
Men ellers er den mest effektive behandling for insulinresistens på langt sigt og med permanent resultat - en permanent ændring af kostregime, som beskrevet her og her. På kort sigt er det mere besværligt, men på længere sigt en velsignelse for helbredet generelt og for... binyrerne. Er binyrerne i orden - bliver behandling for hypothyreose meget mere vellykket end den ellers ville blive.
Pillerne (Metformin e.a.) er altid kun virksomme på lånt tid, mens rette kostvaner vil "virke" på livstid .
Hvad angår vægttabet, skal man væbne sig med tålmodighed idet før insulinresistensen er helt "ud af kroppen", vil vægten kun reagere småt i den rigtige retning - nedad.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Svar med sitat

Bokmerker