Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
Tråd: Hypothyreose? Noe annet?
Threaded View
-
04-01-11, 12:14 #14
Sv: Hypothyreose? Noe annet?
Pulsen lar seg påvirke av mange faktorer. For å få et mest mulig upåvirket tall - ta pulsen før du står opp om morgenen, og før du har rukket å røre særlig på deg. Ta den bare noen ganger nå, så du vet hvor du starter fra. Etter at du evt. begynner med medisin så gjør du det samme etter et par uker (eller før, om du er spent). Noter på nytt. Fint å ta med notater om dagsform og symptomer samtidig. Da har du en pekepinn på hvordan du har det på forskjellige nivåer.
Det kan være lurt å ta pulsen om kvelden, for det er mulig at du merker endringer der før du merker noe særlig på morgenen - jeg gjør i hvert fall det. NB ikke ta pulsen etter et måltid, for da stiger den alltid. Ligg rolig og hvil ti minutter før du tar den - eller du kan ta pulsen mens du sitter og ser TV. Hovedsaken er at det er noenlunde like forhold hver gang.
PS: Hvilepulsen hos kvinner er som regel et eller annet sted mellom 70 og 90, men det varierer i praksis veldig. Under 60 (såk. bradykardi) er uvanlig hos friske, unntatt hvis de er godt trent. Fordi det er så mye variasjon kan du ikke bruke tallene til å bevise noe, men det er en indikasjon. Pustefrekvens under ti er heller ikke vanlig/normalt.
Akkurat nå har jeg hvilepuls om morran på 58 (herregud), morgentempen er 36,2 og jeg puster 7 ganger i minuttet. Det er NOTERT, og legen skal få en utskrift om han VÅGER å antyde at jeg ikke burde lagt på medisinen.
For det gjør jeg altså.
Lignende tråder
-
Påvirkning av binyrene, kortisol evt. annet, stress
Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 24-03-08, 22:34 -
Lavt blodsukker og annet spørsmål fra Lilja :)
Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 14Siste melding: 25-03-07, 21:19 -
Et helt annet liv.
Av baremei i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 2Siste melding: 28-09-06, 16:24

Bokmerker