Viser søkeresultater 1 til 10 av 21

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Hypothyreose? Noe annet?

Med en ft4 på 12, syns jeg det er klart som blekk at du må få tatt stoffskifteprøver igjen! Da min stoffskiftesykdom ble oppdaget hadde jeg også ft4 på 12 og følte meg veldig sliten og dårlig.

At tsh er innenfor normalen betyr ikke at alt er normalt for det; noe kan jo være galt med "måleren" av antall stoffskiftehormoner i blodbanen også. Tsh viser jo ikke kroppscellenes vel eller illebefinnende ift. om de får nok stoffskiftehormoner eller ikke.

Klart det finnes andre sykdommer som kan gjøre deg sliten, men akkurat nå føler jeg ikke behov for å ramse opp for deg.. Fordi jeg syns du har så mange symptomer på lavt stoffskifte; sjekk stoffskiftet først og bruk energien på det i steden for å "gå i bakken" av alt det skumle du kan ha som ligner.
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    36
    Meldinger
    13

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Med en ft4 på 12, syns jeg det er klart som blekk at du må få tatt stoffskifteprøver igjen! Da min stoffskiftesykdom ble oppdaget hadde jeg også ft4 på 12 og følte meg veldig sliten og dårlig.
    Ja, jeg mener også det, og jeg håper den nye legen er litt mer imøtekommende og interessert i å fine ut av hva som skjer med/i kroppen min... Usikker på om jeg skal ta med prøvesvarene fra forrige blodprøve til den nye legen, eller om jeg heller skal vente litt og ta det frem hvis situasjonen tilsier at det er lurt?

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Klart det finnes andre sykdommer som kan gjøre deg sliten, men akkurat nå føler jeg ikke behov for å ramse opp for deg.. Fordi jeg syns du har så mange symptomer på lavt stoffskifte; sjekk stoffskiftet først og bruk energien på det i steden for å "gå i bakken" av alt det skumle du kan ha som ligner.
    Ja, det enkleste er vel kanskje bare å sjekke stoffskiftet og ta det derfra hvis prøvene ikke tilsier at det er det det er noe galt med. Men jeg tenker jo på alt mulig annet, som kronisk utmattelsessyndrom, B12-mangel, jernmangel, depresjon, mononukleose, utbrenthet, allergi, diabetes, reaktiv hypoglykemi... Det er jo så mye det kan være. Men samtidig er det vel bare lavt stoffskifte som gir forklaringen på alle symptomene, og uten å ha noen særlige kontraindikasjoner. Så det er jo det som passer best med symptomene!

Tusen takk for svar. Det er godt at noen støtter meg
    Sist endret av Mod; 14-11-12 kl 15:25 Begrunnelse: Innlegg anonymisert
    Jeg har slitt en del med typiske symptomer for hypothyreose siden i høst.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Bare for å si det liitt galgenhumoristisk: stoffskifteproblemer, jernmangel og lavt b12 går ofte "hånd-i-hånd" så det en stor mulighet for at også dette må sjekkes. Og også diabetes og glutenintoleranse finnes ofte sammen med stoffskiftesykdom.(B12'en din virket forresten såpass lav at det neppe vil gjøre deg vondt å ta litt tilskudd. )
    Hva som er egg og høne av årsak og virkning kan være vanskeligere å skille.

Jeg håper du har energi til å lete etter en lege som ikke bare setter deg på vent, men som ser på symptomer like mye som blodverdier.

Lykke til.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    36
    Meldinger
    13

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Bare for å si det liitt galgenhumoristisk: stoffskifteproblemer, jernmangel og lavt b12 går ofte "hånd-i-hånd" så det en stor mulighet for at også dette må sjekkes. Og også diabetes og glutenintoleranse finnes ofte sammen med stoffskiftesykdom.(B12'en din virket forresten såpass lav at det neppe vil gjøre deg vondt å ta litt tilskudd. )
    Hva som er egg og høne av årsak og virkning kan være vanskeligere å skille.

Jeg håper du har energi til å lete etter en lege som ikke bare setter deg på vent, men som ser på symptomer like mye som blodverdier.

Lykke til.
    Ja, jeg skal prøve å få tatt blodprøver og vil da ha med alle relevante tester for stoffskiftet, og for blant annet jern og B12. Om det er så enkelt som at jeg trenger tilskudd av B12, så er jo det egentlig kjempebra. Jerntabletter har jo ikke gitt meg noen særlig virkning, men da kan det jo være interessant å se hvor mye/lite jern jeg har i kroppen nå. Hva som er årsaken og virkningen må det vel også gå an å finne ut
    Takk for det. Legen skal i følge andre være bra - men så gjenstår det jo å finne ut hvordan kjemien er mellom meg og h*n

Det lønner seg vel forresten å få time på morgenen, og møte fastende? Det har vel betydning for TSH blant annet? Så får jeg bare kjempe hardt for å klare å stå opp til den
    Sist endret av Mod; 14-11-12 kl 15:26 Begrunnelse: Innlegg anonymisert

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Lippincott Vis post
    Det lønner seg vel forresten å få time på morgenen, og møte fastende? Det har vel betydning for TSH blant annet? Så får jeg bare kjempe hardt for å klare å stå opp til den
    For stoffskifteprøver:
    Ikke nødvendigvis fastende (jeg har ikke sett noe om betydning av mat/ikke mat), men definitivt medisinfastende (uten stoffskiftemedisin). Avtal å ta blodprøvene så tidlig som mulig, ja.

Sørg for å få tatt anti-TPO denne gangen. Denne er som du sier en viktig markør og vil kunne bekrefte (om den er positiv men ikke avkrefte ved fravær) om du har en påbegynt hashimoto's.

Andre som ofte er ute av synk samtidig
    - "kolesterolprøvene" (jeg vet ikke hva disse heter)
    - d-vitamin
    - B12 (som sagt)
    - ferritin

Dersom du ikke kommer "igjennom" hos legen og vedkommende tar deg på alvor - og du vurderer å dra til Oslo... så vil jeg anbefale deg å reservere en time på Heggeli Helhetsmedisin (om du leter på forumet finner du en anbefalt lege der også). Dette er iallfall et sted man blir tatt på alvor basert BÅDE på symptomer og blodverdier og dermed får en skikkelig utredning.

Forresten - har du følt deg bedre i sommer... mot seinsommeren, eller har det vært like ille hele tiden?

Avtal å ta blodprøvene så tidlig som mulig, ja.
    ... fordi at TSH kan variere veldig gjennom døgnet og som regel er høyest på morgenen.

De kan variere iallfall så mye som et heltall - som er MYE når verdier under 4,5 (ulikt mellom laboratoriene) vil gi deg en "frisk"-beskjed, mens verdier over høyst sannsynlig iallfall vil kunne gi argumenter for en prøvebehandling. Det er en av årsakene til at TSH ikke bør vurderes alene, men sammen med fT3, fT4,anti-tpo OG symptomer.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    36
    Meldinger
    13

For stoffskifteprøver:
    Ikke nødvendigvis fastende (jeg har ikke sett noe om betydning av mat/ikke mat), men definitivt medisinfastende (uten stoffskiftemedisin). Avtal å ta blodprøvene så tidlig som mulig, ja.
    OK. Jeg mener jeg leste et sted at også matinntak kunne ha betydning, men da husker jeg sikkert bare feil. Jeg kan vel uansett møte "matfastende" i tilfelle de vil sjekke blodsukkeret eller ta andre blodprøver der det kan ha noe å si. Stoffskiftemedisin har jeg jo ikke tilgang på, så det skal ikke bli noe problem

Er det andre ting jeg bør forberede meg til legebesøket med? For eksempel å måle morgentemperaturen og skrive ned den hver dag, ta pulsmålinger, skrive liste over hva jeg spiser, eller noe annet?

Sørg for å få tatt anti-TPO denne gangen. Denne er som du sier en viktig markør og vil kunne bekrefte (om den er positiv men ikke avkrefte ved fravær) om du har en påbegynt hashimoto's.
    Ja, denne gangen skal jeg forsikre meg om at de prøvene jeg vil ta, blir tatt. Sist gang spurte jeg jo om de kunne sjekke stoffskiftet, og legen avfeide spørsmålet med en gang: "jada, vi sjekker det, vi sjekker alt!"... Og så viste det seg altså at det eneste som ble testet var TSH og FT4.

Finner ikke legen ut noe nå, så skal jeg nok vurdere å dra til en privatklinikk ja. Noe må jo være galt... Har lest en del om det på forumet her, både Heggeli og andre

Forresten - har du følt deg bedre i sommer... mot seinsommeren, eller har det vært like ille hele tiden?
    Det kan jeg egentlig ikke huske noe særlig om . Jeg har vært verre nå den siste måneden i alle fall, men er usikker på hvor mye bedre jeg var da enn i vår/høst. Jeg hadde en lang sommerferie og hvilte mye...

Edit: Glemte å kommentere det siste du skriver. Ja, det er skremmende! De forrige blodprøvene ble tatt en god stund etter lunch, fordi jeg ringte inn om morgenen og faktisk fikk time senere samme dag. Den gang visste jeg ikke at TSH har døgnvariasjon... Anti-TPO vil vel også stå frem som en god markør for om det skjer noe galt med kjertelen, og eventuelt være grunnlag for prøvebehandling (pga symptomer) dersom TSH og FT4 befinner seg rett innenfor referanseområdet. FT3 har jeg ikke så store kunnskaper om, men jeg leser stadig rundt på forumet og prøver å lære
    Sist endret av Mod; 14-11-12 kl 15:28 Begrunnelse: Innlegg anonymisert

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Lippincott Vis post
    OK. Jeg mener jeg leste et sted at også matinntak kunne ha betydning, men da husker jeg sikkert bare feil. Jeg kan vel uansett møte "matfastende" i tilfelle de vil sjekke blodsukkeret eller ta andre blodprøver der det kan ha noe å si. Stoffskiftemedisin har jeg jo ikke tilgang på, så det skal ikke bli noe problem

Er det andre ting jeg bør forberede meg til legebesøket med? For eksempel å måle morgentemperaturen og skrive ned den hver dag, ta pulsmålinger, skrive liste over hva jeg spiser, eller noe annet?
    Matfastende skader definitivt ikke, så om du orker det er det like greit. Det kan like gjerne være meg som husker feil.

Om du orker regimet med temperaturmåling over tid så er det flott. Det er ikke sikkert at legen din kan nok om stoffskiftet til å mene noe om det, men dersom du har vedvarende lav temperatur er det et argument. (Mål rektalt og bruk decimaler.... Her er IKKE armhulemåling god nok og munnhulen er "tvilsom".) Blir det sånn at du før eller siden må lete deg fram til en lege med dette som spesialområde vil disse dataene være gode å ha.

Ellers kan du finne en god symptomliste over stoffskifteproblemer og lage deg en oversikt over hvilke du har og "gradere" dem. Dater denne listen slik at du kan gjenta det f.eks annenhver måned dersom det blir nødvendig.

Angående puls så kan nok andre svare bedre, men ... kunstig lav puls (i forhold til alder, kjønn, treningsnivå og vekt) kan være et symptom på lavt stoffskifte. (Rask puls kan indikere det motsatte.) Uansett er det kjekt å vite normalhvilepulsen din - den er grei som en retningsindikator dersom man skal stoffskiftemedisinere... Det er også noe om trykkforskjellene... systolisk og diastolisk... men dette har jeg overhodet ikke satt meg inn i - og de fleste allmenleger kan nok ikke mer enn meg om dette sett i sammenheng med stoffskiftet.

Hva du spiser skal ikke ha direkte innvirkning på stoffskiftet (om du spiser nok). Men dersom du lett legger på deg og blir mistenkt for å overspise kan det være greit å ha en "bevisliste". (Problemet er at en del leger tror ikke på pasientene selv da... ) Og kanskje du kan lære noe selv? (Her kommer pekefingeren ) Et godt stoffskifte - og velvære - trenger gode byggesteiner... altså bør brokkoli og blomkål spises oftere enn sjokolade og slikkerier.... (NB - jeg vet ikke om du trenger denne pekefingeren eller ikke, men jeg skriver den - og håper du tar den i god mening.)

Ja, om dette om høyere velvære om seinsommeren - det spurte jeg om med tanke på d-vitamin. ... Om du hadde det bedre om seinsommeren så kanskje d-vitamin hadde noe med saken å gjøre.

Lykke til.

Lignende tråder

1. Påvirkning av binyrene, kortisol evt. annet, stress
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 24-03-08, 22:34
  2. Lavt blodsukker og annet spørsmål fra Lilja :)
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 14
    Siste melding: 25-03-07, 21:19
  3. Et helt annet liv.
    Av baremei i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 2
    Siste melding: 28-09-06, 16:24

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine