Hei!

Jeg ville fortelle om vår fersk erfaringer med Theirry Hertoghe, en lege i Belgia som har spesialisert seg i hormoner. Han er den 4. generasjonen i familien som jobber med dette. http://www.hertoghe.eu/

Jeg, mannen min, og mine to barn på 9 og 4 år tok fly ned til Brussels på mandag. Tirsdag hadde jeg og mine to små timer hos legen. Jeg skal fortelle litt om min time. Første fikk de oversikt over det 25 sider lang spørreundersøkelse jeg måtte fylle ut og sende inn en måned i forveien om hvordan jeg føler, problemene, symptomene, spisemønster, hvordan jeg bor i forhold til forurensning, osv. Jeg fikk resultatene på alle blodprøvene og urineprøvene som jeg hadde tatt.

De foretok en grundig fysisk undersøkelse: vekt, muskel masse, bein masse, BMI, reflekser, hår, hud, blodtrykk, knytter i bryst, skjoldbruskkirtel, kjente på magen om jeg hadde inflammasjon i tarmen (ja), kjente på innesiden av elbuene - ja, der var det vondt, pga inflammasjon, fotsolene var gulaktig - visstenok også et tegn, og jeg kunne bøye fingrene mine langt tilbake også tegn til lav stoffskifte. Til og med mine skuldre ble kjent på og den evig stivhet er visst også et tegn til lav stoffskifte!

Jeg følte veldig sikker på at jeg har lavt stoffskifte etter timene der! Ingen tvil. Det samme med barna. Helt sikker alle sammen, til tross for at vi har stoffskifte blod prøver som viser "normal"...

TSH 1.83 (ref. 0.3 -4.5) Han mente at optimal er under 1
T3 free 2.48 (2.1-4.2) optimal 3
T4 free 0.93 (0.7-1.8) optimal 1.5
Anti-TPO 37 (<16)
Cortisol free (8 på morgen) 5.8 (10-30) Altfor lavt!

T3 i urin prøve 402pmol/24h (800-2500) Han sa det burde vært 1700-1900)
T4 i urin prøve 1660 pmol/24h (550-3160) Burde vært 2500+
Cortisol i urin 10.9 ug/24h (10-100) Altfor lavt!

25-hydroxy-Vitamin D 23.3 ng/mL (30-60) Det burde vært i allefall 35.

Jeg har også skyhøy kolesterol: 438 total (140-200)

Jeg har aldrig opplevd en så grundig undersøkelse. Utfallet er at jeg fikk masse hormoner på resept, pga lav stoffskifte, binyretrøtthet, og hormoner i ulage: erfa thyroid, hydrocortisone, DHEA, osv. Fikk også skikkelig d-vitamin kur. 25.000 ug to ganger hver uke. I tillegg til omega 6, A vitamin, sink, jod, selen, og kalk. Reseptene kjøpt vi på apoteket rundt hjornet fra legekontoret.

Jeg kom hjem skikklig glad med stor håp om å få mer energi og masse godt humor!

Det eneste jeg ble litt unenig med legen om var behandling av binyrene mine. Han mente at jeg ville trenge hydrocortisone resten av livet mitt. Jeg har ikke lyst til å tro det! Kanskje jeg er naive, men boken Stop the Thyroid Maddness sier at de fleste kan trappe ned etter 6 måneder. Han ba meg om å ta 10 mg før frokost og 10 mg før lunsj fra dag en. Jeg gjorde det i to dager, men idag når jeg våknet hadde jeg blitt oppblåst i ansiktet. Jeg tror at jeg skal følge det som står i STTM istedenfor. Jeg lurer på om det ville gå greit å fortsette med erfa thyroid samtidig? Jeg startet også doseringen på 3 dager siden (15 mg på morgen) det skulle jeg ta i 14 dager for så å gå over til 30 mg i 14 dager, osv. Kan noen gi meg råd om dette om jeg kan starte forsiktig med både erfa og hydrokortisone samtidig siden erfa dosen er så lav?

Jeg merker allerede at jeg føler litt bedre.

Håper at min erfaring kunne være nyttig for andre! Jeg kan skrive litt om barna en annen gang.

Hilsen Lulu