Viser søkeresultater 1 til 10 av 49
Threaded View
-
02-11-07, 17:48 #6
Hei, hei, Berit - og velkommen
Øh... mye kompetanse og erfaring, vel har ikke det akkurat - unntatt med hva sykdommen gjør med et menneske - men jeg drister meg til å svare deg likevel. Som deg var jeg litt flau over at jeg ikke visste mer om min egen sykdom, men jeg overlot dette til legene, og trodde at noe annet måte være galt siden prøvene var fine. Vel, det tror jeg vel enda... ;)Nå er jeg klar til å fortelle litt om meg selv, og håper å få tilbakemeldinger fra noen av dere her inne som jeg skjønner sitter med utrolig mye kompetanse og erfaring.
Men altså...
n'Finn og Lie svarer deg jo så godt, men jeg hadde bare lyst til å si:
- Referanseverdier er også det som blir kalt normalverdier, de nivåer som flesteparten av "normalbefolkningen" befinner seg innenfor. Så hvis legene finner at våre (stoffskiftesyke) er innenfor denne normalen, så mener de at vi er bra. Ikke alle er enige i det. Og ja, forresten, når du får dine blodprøvesvar, skal du spørre etter referanseområder, og de må du legge med her på forumet når du forteller om dine egne svar, fordi ulike laboratorier har litt ulike referanseområder.
- Anti-TG er også et antistoff man kan måle.
- Jeg mener å ha hørt at legen ikke kan nekte å sende deg videre til spesialist når du ber om det. Den spesialisten som har greie på hormoner heter endokrinolog. Nå er det slik at vi har utrolig mange ulike erfaringer med endokrinologer, en del særlig ubehagelige. Så om du vil til endokrinolog, hadde det beste vært om du fikk høre om en som behandlet stoffskiftesyke med respekt, og helst en dyktig en. Hvor du skal få høre om dette, det vet jeg dog ikke. Ellers burde du stålsette deg kanskje, for man vet aldri hva en møter når en møter en slik. Mange av dem påstår at våre symptomer er av psykologisk karakter. Og da har du egentlig fått enda en belastning.
- Ang Liothyronin bør du ta prøve av FT3, den skal indikere om kroppen omdanner nok av T4 til T3. Hvis den ikke gjør det, kan det være relevant med Liothyronin. Selv fikk jeg høre at det Liothyronin best kan hjelpe for, eller der du merker det best, er på psyken og kroppsvarmen. Så finnes det et naturlig alternativ til Levaxin+Liothyronin. Det heter f.eks. Armour. Noen mener de må ha dette, fordi de andre medisinene ikke virker bra nok. Dette liker legene ofte ikke, og du må betale det selv. Selv har jeg forsøkt alt, og ingenting hjelper - i alle fall ikke enda, skal forsøke Armour i alle fall 9 måneder til, om jeg har penger til det.
- Ja, og så ang jod. Noen reagerer veldig på dette når kjertelen ikke lenger produserer som den skal. Andre merker ikke forskjell om de tar det.
- Forresten ang prøver og undersøkelser av skjoldbrusskjertelen, så er det mange, har ikke oversikt over dem her og nå. Anne Ma har lagt ut dette flere ganger, så du kan forsøke å lete litt. Undersøkelsene skal avdekke om hvor mye skjoldbruskkjertelen evt er skadet. Og man må vel kanskje gjennom endokrinolog for å komme til disse undersøkelsene? Jeg var visst i alle fall det i min tid.
Jeg mener de prøvene det er viktigst for deg å få oversikt over i første omgang, er:
TSH
FT4
FT3
Anti-TPO
TRAS
Anti-TG
B-12
Ferritin
D-vitamin
Lykke til!"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
Lignende tråder
-
Fjerna skjoldbrukskjertelen pga knutestruma
Av emraudstein i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonenSvar: 12Siste melding: 28-12-15, 19:55 -
Betennelse i skjoldbrukskjertelen?
Av Student24 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 31Siste melding: 04-10-12, 22:58 -
Skjoldbrukskjertelen lage tyroksin
Av Bille i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 01-11-07, 20:02 -
Jeg i utredningsfase for lavt stoffskifte
Av Ekeberg i forumet Lavt stoffskifteSvar: 20Siste melding: 14-02-07, 22:52 -
Betennelse i skjoldbrukskjertelen
Av Line i forumet Lavt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 25-09-06, 12:27

Svar med sitat

Bokmerker