Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    23

Standard Opperert i to omganger for skjoldbruskkjertelkreft.

Hei på du!

Jeg har et par spørsmål angående dosering av levaxin, og hvordan man raskere kan finne sin ideele dose.

Jeg har nylig operert bort hele kjertelen, og ble satt på levaxin for 14 dager siden.(10 dager med liothyronin)

Formen har variert veldig. Generlt mye trøtt og noe nedstemt.

Hvor lang tid ca. må jeg regne med det tar før levaxinen virker effektivt og formen stabeliserer seg?

Jeg mener å ha hørt noe om at man kan bruke pulsmåling og/eller temperaturmåling som indikator på om man får en god dag eller uke..? Stemmer det?
    I tilfelle hva skal temp./puls ligge på normalt? Min varierer nå mellom 34,1- 35,6 i løpet av en dag. Er det normalt?

Er det ellers noen anbefalinger om man bør ta medisinene til faste tider?
    Best å ta dem morgen eller kveld? Hva utgjør forskjellen?
    Og er det noe man bør spise/bør unngå å spise før eller etter inntaket av levaxinen?
    Noen andre gode råd jeg kan ta med meg i dette ”studiet av kroppen”?!!

Jeg forstår det kan ta tid å kunne tolke kroppens signaler og lærer den å kjenne på nytt med et kunstig stoff som erstatning for kjertelen.
    Men er det slik at jeg mest sansynlig ikke vil tåle så mye overbelasting som før - aldri?
    Hva kommer dette av?

Jeg mener å ha hørt noe om at grunnen til at man ikke alltid finner den helt ideele dosering – er fordi kroppens reaksjon på anstrengelse eller psykiske reaksjoner ikke ”følger” tritt med det levaxinen spalter i kroppen? Er det slik at lageret levaxin i kroppen ”brukes opp” og/eller går på ”nødbluss” om hverandre, alt etter hvilke kroppslig fysiske form og sinnstilstand man er i i løpet av en dag?..
    Har jeg forstått det riktig?( Jeg vet det er et felt som er omdiskutert, og at det er forsket lite på dette feltet – men er det noe i det jeg sier?)

Jeg har med det lave stoffskifte nå også fått noe muskelvondt. Vet du om fysoterapi går inn på frikort(egenandelstak 1)? (kreftoperert)

Vet du forestem hvilke økonomiske støtte jeg har krav på som sykemelt student med kreft?

Håper du kan hjelpe meg å finne svar på noe av dette. Takker på forhånd på svar

Siri-piri

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei. Har hvertfall noen tips!!

Levaxin skal tas fastende(helst, eller likt hver dag) og ikke sammen m andre medisiner.

Temperaturen måles MED EN GANG du våkner, ratt du våkner!! Min økte m nesten en hel grad da jeg startet med Liothyroin.

På meg tok det 6 måneder med medisiner før jeg var 100%tilbake i jobb, men tror det kan svinge begge veier, noen raskt og noen no mindre raskt , ikke lett detta her....

Er ikke sikker på det du skriver m lagr og nødbluss, hvertfall ang meg selv, har tatt pilla mi gla og lykkelig hver dag i 7 år og ikke hatt no komplikasjoner, før nå... :x

Men vil hvertfall ønske deg veldig lykke til!!!!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    23

Standard

Heisann - Heisann!

Tusen takk for tips!
    Alle råd er gode råd for meg.
    Helt ny-diagnosert - så detta blir en utfordring sjønner jeg. Men med god hjelp skal vel dette lage seg etterhvert

Du sier foresten at temperaturen skal måles -idet man står opp. Men hva skal tempen ligge på?!

Klems Siri-piri

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    39

Standard

Hvis du bor i Farsund har du en lege som superekspert på lavt stoffskifte like utenfor døra. Han heter Helge Oftebro og har over 1000 stoffskiftepasienter. Han er dyr, men er svært kunnskapsrik og har bred erfaring i det å medisinere med Levaxin og Liothyronin. Vet han har hjulpet mange.

Hvilke rettigheter du har som syk og student - er jeg ikke sikker på, men om du har lån i Lånekassen - har de i alle fall gunstige ordninger - mener lån blir gjort om til stipend for den perioden du har vært syk. Og jeg mener også du har rett på rehabiliteringspenger. Jeg ville ha kontaktet Trygdekontor og Statens lånekasse. Tips: skriv en fullmakt (må inneholde fullt navn, fødselsnr og underskrift )og få en annen til å ordne disse tingene for deg. Kanskje ikke det du har mest energi til akkurat nå?? Men kjekt å slippe bekymringer for hvor pengene skal komme fra....?

Lykke til og god bedring!
    Ønsker deg alt godt....

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Abra
    Hvis du bor i Farsund har du en lege som superekspert på lavt stoffskifte like utenfor døra. Han heter Helge Oftebro og har over 1000 stoffskiftepasienter. Han er dyr, men er svært kunnskapsrik og har bred erfaring i det å medisinere med Levaxin og Liothyronin. Vet han har hjulpet mange.
    Hei. Jeg har begynt å gå hos mr Oftebro!!! Han har også kontor i Drammen og i Oslo

Og det er SVÆRT dyrt, kr 2000,- pr visitt på ca 25 minutter

Jeg har bare vært der en gang, skal tilbake 9. juni. Da snakket han litt generelt om hva som skjer i kroppen når stoffskiftet er lavt, og hadde en bedre samtale om fisketurene hans oppover Begna-elva.... Så skrev han ut blodprøveskjema og jeg og fattrs måtte dra ned til Oslo for å ta blodprøver.

Før vi gikk inn måtte vi svare på 25-30 spørsmål ang depresjonr, hår, negler, vektøkning, sexual-lyst, verk i ledd, konsentrasjon, hukommelse og fler som jeg ikke husker. De skulle graderes fra 1-5 der en var lettest og 5 var hardest "rammet".

På depresjoner, den strøyk jeg ut og skreiv sint og tok på 5 :evil:

Han har også stoffskifte-kurs og ernæringskurs.

Skal oppdatere når jeg har vært der neste gang, han medisinerer gjennom mat og det skal bli interessant!!!!! Og Liothyroin og Levaxin da, men han støtter det opp gjennom matn.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Jeg har også vært pasient hos Oftebro, og jeg går ikke god for hans behandlingsmetoder. For meg var det penger ut av vinduet (og den gangen tok han ikke mer enn 500,- for timen!).
    Det var forøvrig samme mann som sa at jeg bare skulle se på diare som en "fin måte å gå ned i vekt på", da jeg spurte om mine daglige diareproblemer hadde noe med stoffskiftet å gjøre. Da mistet jeg all respekt for den mannen!

Dessuten sørget han for at det gikk åtte måneder fra jeg ba om legeerklæring første gang til jeg fikk den. Jeg var sosialklient og hadde søkt om rehabilitering fra trygdekontoret. Jeg måtte til slutt true med at jeg ikke ville forlate kontoret hans før han hadde skrevet erklæringen. Da han omsider hadde skrevet den på dataen, fikk han ikke skrevet den ut. Han skulle så skrive den ut hjemme og sende trygdekontoret. Da jeg ringte trygdekontoret etter en uke, hadde han fremdeles ikke sendt papirene. Jeg ringte ham og kjeftet for at papirene ikke var sendt, og da sa han at skriveren hans hjemme var gåen "og noen reparatør fantes ikke nå oppunder jul." Men han lovte å ta med papirene og skrive dem for hånd i løpet av juleferien. Alt dette tullet førte til at jeg måtte være sosialklient i mange måneder ekstra.

Jeg har en venninne som er pasient hos ham, og hun blir ikke friskere selv om hun følger opplegget hans til punkt og prikke. Tvert om. Jeg har prøvd å få henne til å skifte lege, men sta som hun er, gjør hun ikke det. Hun har klokkertro på Oftebros metoder. Hun sliter med glemsomhet, jevnlig feber og hodepine (migrene), søvnproblemer, konsentrasjonsvansker, takler ikke stress, har insulinproblemer, manglende energi i dagliglivet etc. etc.

Så nei, jeg har ikke tiltro til den mannen!
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

OI , Lærerinnen til datteren min går hos han, det var hun sompå det varmeste anbefalte han!!! Han hadde fått henne på beina igjen etter att en gjeng m vanlige leger bare hadde gjort henne sykere.

Nå ble jeg overrasket!!!!! Men jeg ble jo det hos han og da, da vi snakket om fisketurene hans oppetter Begnaelva.... Jeg/fatters skulle jo betaler 2000 for 25 minutter liksom....

Skal hvertfall tilbake den 9., så jeg får se etter den timen om jeg fortsetter, skal hvertfall prøve,

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Dere må jo selvfølgelig avgjøre selv om dere vil gå til Oftebro eller ikke. For all del, han hjelper sikkert andre selv om jeg ikke likte ham.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard

Angående rettigheter står det henvisning til nedenstående nettside i siste Thyra. Har ikke sjekket det ut selv enda. Den drives av Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon som Nors Thyriodeaforbund er medlem av.

www.rettighetssenteret.no

beste hilsen Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    23

Standard Takk for svar!

Takk for svar Abram, haisann, Sonja og Hilma!!
    Nå har jeg kommet et skritt videre.

Klem Siri-piri

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Jeg ble operert i to omganger
    Av Idea i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 2
    Siste melding: 09-08-10, 15:58
  2. Flere omganger med høyt stofskifte i årevis
    Av RKN i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 11-10-08, 12:07