Hei på du!

Jeg har et par spørsmål angående dosering av levaxin, og hvordan man raskere kan finne sin ideele dose.

Jeg har nylig operert bort hele kjertelen, og ble satt på levaxin for 14 dager siden.(10 dager med liothyronin)

Formen har variert veldig. Generlt mye trøtt og noe nedstemt.

Hvor lang tid ca. må jeg regne med det tar før levaxinen virker effektivt og formen stabeliserer seg?

Jeg mener å ha hørt noe om at man kan bruke pulsmåling og/eller temperaturmåling som indikator på om man får en god dag eller uke..? Stemmer det?
I tilfelle hva skal temp./puls ligge på normalt? Min varierer nå mellom 34,1- 35,6 i løpet av en dag. Er det normalt?

Er det ellers noen anbefalinger om man bør ta medisinene til faste tider?
Best å ta dem morgen eller kveld? Hva utgjør forskjellen?
Og er det noe man bør spise/bør unngå å spise før eller etter inntaket av levaxinen?
Noen andre gode råd jeg kan ta med meg i dette ”studiet av kroppen”?!!

Jeg forstår det kan ta tid å kunne tolke kroppens signaler og lærer den å kjenne på nytt med et kunstig stoff som erstatning for kjertelen.
Men er det slik at jeg mest sansynlig ikke vil tåle så mye overbelasting som før - aldri?
Hva kommer dette av?

Jeg mener å ha hørt noe om at grunnen til at man ikke alltid finner den helt ideele dosering – er fordi kroppens reaksjon på anstrengelse eller psykiske reaksjoner ikke ”følger” tritt med det levaxinen spalter i kroppen? Er det slik at lageret levaxin i kroppen ”brukes opp” og/eller går på ”nødbluss” om hverandre, alt etter hvilke kroppslig fysiske form og sinnstilstand man er i i løpet av en dag?..
Har jeg forstått det riktig?( Jeg vet det er et felt som er omdiskutert, og at det er forsket lite på dette feltet – men er det noe i det jeg sier?)

Jeg har med det lave stoffskifte nå også fått noe muskelvondt. Vet du om fysoterapi går inn på frikort(egenandelstak 1)? (kreftoperert)

Vet du forestem hvilke økonomiske støtte jeg har krav på som sykemelt student med kreft?

Håper du kan hjelpe meg å finne svar på noe av dette. Takker på forhånd på svar

Siri-piri