Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
Les denne
http://emedicine.medscape.com/article/1082083-overview
Kan noe av det likne? Sjekk også differensialdiagnosene.
Tusen takk smgj, jeg skjønner du har brukt tid på¨å lete! Jeg er ikke overvektig, men normalvektig... Så jeg skjønner det slik som at denne sykdommen angriper fettvev slik at deler av fettvevet på kroppen hovner opp og blir smertefullt.. Men dette er som om huden brenner, og den virker irritert.. At det er musklene som er vonde og ikke ledd eller fett som angripes kjenner jeg på den måten at musklene blir fortere slitne; akkurat som om jeg skulle få veldig melkesyre med en gang. Og så gjør de vondt da.

Det som passer av differensialdiagnosene er jo sjøgrens da, og dette har jeg tenkt litt på selv også. Men jeg har ikke leddsmerter, og leddene er ikke hovne. Men dette kan komme i flere former skjønner jeg. Sjøgrens passer veldig godt med tørre øyne, tretthet, hudutslett og muskelsmerter.. Men jeg har ikke munntørrhet....

Sitat Opprinnelig skrevet av Vilma Vis post
Har du undersøkt om du har cøliaki? En form av dette (Dermatitis herpetiformis ) gir hudutslett med brennende følelse i huden. Jeg har en bekjent som har dette, og gikk mange år uten at legen fant ut hva det var. Selv ikke hudleger hun var hos skjønte hva det var. Hun har også stoffskiftesykdom.
Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
Dette utslettet klør noe vanvittig. Det er såpass at man sover med en gaffel ved siden av senga, i tilfelle det skulle klø på ryggen i løpet av natta. Så for meg høres det ut som det er noe annet.

Men det kan være verd å sjekke allergier. Man kan godt ha symptomfri allergi, men så utløses symptomene av en eller annen form for stress. Eksem er ofte sånn. Det siste året fikk jeg et utslett under en stressende langhelg. Det forsvant etter en runde hydrocortison. Nå kom det nylig tilbake i løpet av et gallesteinsanfall. Mer hydrocortison.

Dessverre er det fordømt mange mulige årsaker til allergi, og ikke så lett å finne ut hva en reagerer på - det siste jeg hørte om var fiskeallergi ...
Tusen takk for at dere engasjerer dere Vilma og Jerene, forslag og tanker mottas med stor takk!

Nei, utslettet klør veldig lite.. Og allmentilstanden min blir påvirket i stor grad av dette også.. Og et symptom til jeg ikke har nevnt er hovne fingre på morgenen forresten. Jeg har jo forresten også malt mye av stuen i det siste så legen gjettet på at jeg kanskje reagerte på noe i oljemalingen. Så det jeg skulle prøve å ta var antihistamin i form av zyrtec. Men det virker ikke, og jeg blir bare enda trøttere.

Det eneste jeg kan komme på for å finne ut hva dette er er å ta en biopsi av huden...