Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
Tråd: binyrer og menstruation
-
07-12-10, 15:56 #1
binyrer og menstruation
Hejsa

Jeg har nu taget hc i 11 dage og mærkede en masse fremgang lige i starten.
Men pludselig er jeg igen blevet MEGET træt og helt uden energi og har lyst til at spise salt hele tiden. Kan det være pga jeg har menstruation? Og at jeg mærker det endnu tydeligere nu hvor jeg har prøvet at ha mere energi og overskud?
Har lige øget Erfa med 15 mg(135 nu), er det en dårlig ide at jeg har sat dosis op lige her under mens?
Og et sidste spørgsmål. Jeg forsøger at lave temperatur målinger, både til at holde øje med binyrer men også stofskiftet. Hvor skal min temp "helst" ligge når stofskiftet er mere velreguleret?
Erfaringer og gode råd er kærkomne

Fokusér på det du gerne vil have og det vil komme til dig
-
07-12-10, 16:15 #2
Sv: binyrer og menstruation
Heisann
Jeg har erfrart at det er vanskelig å øke Erfa når man allerede har ekstra belastninger på binyrene, som mens eller feber eller lignende. Jeg har da foretrukket å øke HC dosen så lenge belastningen (feks feber) er tilstede. Temperaturen din bør ligge der den normalt lå før du fikk hypothyreose.
-
07-12-10, 16:35 #3
Det er noe med Erfa og salt - trur eg. Jeg har generelt spist lite salt i maten, men etter jeg startet på Erfa hadde jeg en periode med salthunger. Nå har det redusert seg igjen.
Jeg er av den tro at man - siden basalforbrenningen øker - ved mensen kanskje har behov for bittelitt mer stoffskiftehormon da. Men det vil nok også kreve mer av binyrene. Vet ikke om det er noen god idé å gå tilbake i denne fasen da... Så spis salt med god samvittighet og kanskje også ta c-vitamintilskudd om du ikke gjør det allerede.
For min egen del er det "normalt" å være elendig ved mensen - også før jeg fikk stoffskifteproblemer...
Ad temperatur så er det noen individuelle forskjeller. Dessuten kan det skille så mye som en halv grad mellom vanlig morgentemperatur og kveldstemperatur. Om du måler rektalt bør du nok være rundt 37 grader på kveldsmålingen. Men det kan nok ta tid å komme dit. Og det er kun dine egne, jevnlige målinger som kan fortelle hva det skal være for deg om du ikke har data fra før.
Se forøvrig: http://hypertextbook.com/facts/LenaWong.shtmlDiagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
07-12-10, 17:33 #4
Det er helt vanlig at kroppen sliter litt ved mens. Har solid erfaring med det selv....
Jefferies i sin bok Safe Uses of Cortisol sier at enkelte pasienter har behov for å stressdosere med HC under menstruasjon. Jeg selv blir fryktelig trøtt og sliten ved mens.
Hyggelig å lese at du har så god effekt av HC- det tror jeg lover veldig bra
-
07-12-10, 19:06 #5
Skal jeg mon sætte Erfa dosis ned igen så indtil mens er slut?
Problemet er jo at jeg overhovedet ikke ved hvad min temp normalt lå på før jeg fik hypothyreose. Jeg har aldrig været særlig meget syg og har ikke fået målt min temp særlig mange gange. Men når jeg måler nu kan den godt ligge på 35.5
det må da være et tegn til at Erfa skal øges ikke?
Nogle af jer der laver temp målinger?
Jeg står på 20 mg hc nu, men ved ikke om jeg måske skal forsøge at øge lidt mere?
Ja BeritM det er dejligt med god effekt af hc, håber også at det bare er mens der gør at jeg ikke kan mærke effekten lige nu og at den vender tilbage igen, så jeg kan få lov at nyde forbedringen lidt længere
Tak for jeres svar
-
07-12-10, 19:21 #6
Det er vesentlig å vite hvordan du måler temperaturen din. Måler du den under armen er det ikke unormalt med så lav temperatur. Det er meget stor usikkerhet knyttet til all annen måling enn rektalmåling. En lege jeg jobber med sier at huden kan være iskald hos alvorlig syke infeksjonspasienter med høy feber. Vi måler derfor kun rektalt på legekontoret jeg jobber på med hensyn til kvaliteten på målingen.
Når jeg hadde feber senket jeg Erfadosen pga binyrereaksjoner. Du får kjenne hva som er best for deg.
-
07-12-10, 19:46 #7
Ok det vidste jeg ikke, for ja jeg måler den nemlig under armen
, men måske jeg skulle prøve rektalt..., hvad med under tungen?
-
07-12-10, 20:03 #8
Jeg har sammenliknet under tunga med rektalt. 0,3-0,5 i avvik. Og for å få pålitelige(nøyaktige) resultater under tunga er det veldig viktig å ha termometeret inne lenger enn til det piper - OG "treffe"... Om man treffer mot blodåren(?) så blir resultatet raskt og tett opp til rektalmålingen, men treffer man "feil" tar det enda lenger tid å oppnå rett temperatur (igjen sammenliknet med rektalt). (Ja, jeg er en nerd.
)
Så jeg endte opp med å kun stole på og bruke rektalmålinger da de er raskere og nøyaktigere... Det er jo bare å ta tempen mens man pusser tennene...Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
07-12-10, 20:43 #9
-
07-12-10, 20:47 #10
Lignende tråder
-
OBS! Dr Lam om hvordan binyrer kan forkludre stoffskiftet
Av BeritM i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 19-01-13, 16:02 -
binyrer
Av Kari i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 49Siste melding: 26-03-12, 09:36 -
Binyrer
Av Persa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 26-01-09, 22:01 -
Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 03-08-07, 15:35 -
Binyrer
Av mohaienne i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 28-06-07, 21:41
Svar med sitat

Bokmerker