Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Takk
    Jeg kan jo alltids prøve nattlysolje og don quai før jeg prøver minipiller. P-piller brukte jeg før. Men ikke etter at jeg ble syk. P-piller gir meg vektoppgang. Er jeg uheldig går jeg opp i vekt av minipillen også, og det er jeg ikke lysten på. Klarer jo ikke å gå ned i vekt selv om jeg slutter. (tenker her på mine erfaringer med DHEA). Så er skeptisk til det. Kanskje verdt å prøve noe annet først. Får se.

Forresten merket jeg aldri noe negativt i forbindelse med eggløsning tidligere. Men var alltid dårligere før mens, så å være dårlig iforb m EL er en ny opplevelse for meg...

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Hei

Var hos legen i dag. Da ble det bestemt at jeg skal ta ny candida-kur. Har vært litt mer oppblåst i magen, særlig den siste måneden, så jeg har tro på at det kan hjelpe. Jeg hadde tatt hudtest med utslag.

Ellers så blir det til at jeg sannsynligvis starter på minipille eller hormonspiral for å slippe pms-belastningen. Legen min skulle diskutere med gynekologen på B. og finne ut hva som er best for meg. Viktig at jeg får jevn hormontilførsel, tror jeg. Denne svigningen tar neste knekken på meg (og binyrene mine).

Blondie, du er fornøyd med hormonspiralen, om jeg ikke husker feil? Hvilken type har du? Noen bivirkninger i det hele tatt? Jeg ønsker en uten østrogen i tilfellet.

Legen nevnte forresten at candidaen påvirkes av østrogennivået. Hadde ikke tenkt på det. Østrogen trigger soppen, visstnok.

Ellers så hadde mine magnesiumverdier gått opp fra 68 (august) til 79. Jeg hadde hoppet av magnesium citrate-tabletter til flytende magnesium cloride (fra Iherb), dette har hjulpet på nivået. De siste to ukene før måling hadde jeg gått tom for den flytende, så kanskje nivået sank litt før måling? (Iherb er trege for tida..)

Kan ellers nevne at min Ferritin hadde steget fra 68 (august) til 117. Jeg har ikke tatt jerntiskudd! Det var litt overraskende for meg, men tar det som et godt tegn.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jupp. Østrogen og candida hører sammen. Nok en grunn til å gjøre et forsøk med cerazette om du vil prøve p-piller. Teknisk sett en minipille, men har slingringsmonn på tid som en p-pille. Noen tåler den, andre ikke.
    Jeg tåler den - ingen andre bivirkninger enn tap av mens og pms (hurra!) og gikk ikke opp i vekt da jeg startet med den. Var bare litt uregelmessig de første 2-3 månedene. (Da stoffskiftet gikk av skaftet gikk jeg derimot opp i vekt så det holdt ...)

Jeg anbefaler denne boka ifm candida
    http://www.amazon.com/Tired-So-Yeast..._sim_b_title_3 for å få hode og hale på virksomme kosttilskudd og behandlinger, samt dos and don'ts.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Hei

Ellers så hadde mine magnesiumverdier gått opp fra 68 (august) til 79.

Kan ellers nevne at min Ferritin hadde steget fra 68 (august) til 117. Jeg har ikke tatt jerntiskudd! Det var litt overraskende for meg, men tar det som et godt tegn.
    Grattis!! Jeg tar nå flytende magnesium i kapsler fra Now. Håper mine verdier også kommer seg. Det at jernet ditt har gått opp "av seg selv", ville jeg også tatt som et meget godt tegn

Ellers følger jeg ivrig med på dine tiltak mot pms... Jeg er på stedet hvil der foreløpig, håper at det kan komme seg litt av seg selv...innbiller meg at det blir bedre og bedre for hver mnd.... men må vel prøve noe nytt etter hvert. Man kan bare ikke gå rundt og ha det sånn, en kraftig forringelse av livskvaliteten!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Blondie, du er fornøyd med hormonspiralen, om jeg ikke husker feil? Hvilken type har du? Noen bivirkninger i det hele tatt? Jeg ønsker en uten østrogen i tilfellet.
    Den eneste bivirkningen jeg har er noe kraftig utflod av og til, det plager meg ikke. Det finnes kun en hormonspiral og den heter levonova. Det er en gestagenspiral. Du kan lese litt om den her. Jeg er veldig fornøyd. Har brukt den siden like etter min yngste ble født. Hun fylle snart 8 år.

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    66

Hei!

Jeg ser Gunnda har skrevet til meg at HC får FT3 til å stige. Legen min sier at HC drar FT3 ned. Hmmmm.

Jeg har nå trappet HC ned til 10 mg og skal stå på det. Uroligheten i kroppen forsvant da jeg trappet ned, men det gjorde da også den mentale kapasiteten desverre.

Det er meningen at jeg skal starte på Armour eller Erfa etterhvert, men akkurat nå er binyrene mine så svake, at det spørs om jeg tåler det. Skal prøve med LITT Liothyronin i mellomtiden. Lurer fælt på om jeg skal velge Erfa eller Armour.

Legen vil jeg skal starte på pregnoleone (er det det heter?). Han prøver med en annen innfallsvinkel til å få binyrene mine oppe å gå igjen, siden jeg ikke har respondert så bra på kortisol. Derfor vil han prøve pregnoleone. Han sier at dette er moderhormonet til aldosteron og kortisol, sånn at det kan kanskje hjelpe med å bygge opp binyrene igjen. Ellers ville han prøve DHEA, som jeg har lavt av, men jeg har hørt at det kommer noen uheldige bivirkninger av? Hårvekst og andre ting?

Det har jeg nok av, siden jeg har lav SHBG, og dermed blir den frie testosteronen for høy, og jeg får nok hårvekst og kviser av det ja.

Aldosteron er også lavt. Legen sier at når man tar tilskudd av et av disse hormonene, så går ofte produksjonen av de andre også ned, ettersom jeg forstår. Er derfor vanskelig å finne balansen. Men tror han kan sakene sine!

Ellers har jeg oppdaget at det å spise jevnt er essensiellt. Får store binyreplager hvis ikke. Legen sa at det er binyrene som har nøkkelen til sukkerlagrene i kroppen. Når blodsukkeret blir lavt, er dette derfor en jobb for binyrene. Men mine binyrer orker ikke flere jobber nå, slik at jeg krasjer når jeg ikke har jevnt blodsukker. Så jeg får ikke lov til å prøve lavglykemisk diett enda, selv om jeg trenger det. Legger på meg bare jeg tenker på mat. Har selvsagt lagt på meg av Cortefen også. Jeg som før var slank, begynner nå å kjenne tyngden i knærne. Deprimerende.

Ser dere snakker om hormonspiral. Kan det hjelpe mot de GIGANTISKE nedturene jeg får av PMS og mensen? Eller blir jeg enda mer hormonell? Er lei av at halve måneden ødelegges ytterligere av det.

Akkurat nå så prøver jeg å ikke bry meg om vektoppgang og kviser. Bare formen kommer seg!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hei Hanna
    Høres ut som om du har en fornuftig lege. Hvordan blir blodtrykket og pulsen din når du er lav i aldosteron? Mulig du vet det, men for de som ikke kjenner til det regulerer aldosteron saltbalansen i kroppen på samme måte som cortisol regulerer sukkerbalansen. Aldosteron påvirker dermed blodtrykket i stor grad.

Jeg skal ikke reklamere med at hormonspiralen letter pms fordi jeg har aldri vært veldig plaget med det, så det vet jeg ikke. Men jeg har vært plaget med kraftige blødninger og det slipper jeg helt med hormonspiralen og det er jo ingen ulempe.

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    66

Vet ikke hva som skjer med pulsen og blodtrykket. Når jeg har målt trykk hs fastlegen en sjelden gang, har det vært normalt. Pulsen ligger ofte helt oppe i 90, og slik var det ikke før.

Legen sier at man kan få problemer med å stå når man har lav aldosteron. Bedre å ligge liksom.

Merker jeg blir sliten og ofte har hjertebank når jeg står.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Morn, og takk

jeg skal vurdere den boka du anbefaler, smgj, enten den eller noen av de andre på temaet på Amazon. Når jeg leser om diett ved candida spriker det fra det ganske radikale (ikke nøtter, ikke melk, ingen cherrytomater) til mer "pragmatiske" dietter det "mye" er lov. Utvilsomt er det best å velge en streng diett, men det er jo ofte vanskelig rent praktisk. Og det kan blir litt vel lite kos av det.

Misforstod nok legen da jeg trodde han snakket om flere ulike hormonspiraler med ulik hormonsammensetning (var nok minipiller han mente). Sånn som jeg tenker, så er minipiller førstevalg for meg, da det er lettere å avbryte dersom jeg får binvirkninger. Billigere også, tror jeg..? (men nok dyrere i det lange løp...).

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Dette er ingen diettbok. Det er mer en oversikt over legemidler/naturlegemidler og en oversikt over behandlingsmetoder.
    Lykke til.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 50 av 96 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596 Siste

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn