Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 34
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Oppsann - en smule overdosert

"------betyr ikke dette at det lille som er igjen av produksjonen i kjertelen blir skrudd ned mot null fordi det kommer mer T4 fra medisinen inn i systemet? -----"
    jojo - det er sånn det virker - de aktuelle forholdne avgjør jo om det kommer noe positivt eller uheldig ut av det.
    Det er det totale antall stoffskiftehoprmonlignende stoffer i blodet som avgjør hva TSH blir - forutsatt at denne har et friskt produksjoneapparat da.

Hvis en frisk kjertel arbeider under forhold som ggjør at den ikke produserer nok - og man tilfører stoffskiftehormoner, vil jo TSH senke sin verdi. Men så lenge tillegsdosen ikke blir så høy at TSH kommer vesentlig under 1, vil dette bare være positivt for hele organismen.
    I denne situasjonen vil det være uheldig å innta for høy dose over lang tid.
    Og lang tid er lang tid det, når det gjelder stoffskiftesaker går alt så saaakte.......

Hvis nå kjertlen er syk, feks med anti-TPO, er den allikevel "dødsdømt" så her vil tillskuddet også være positivt.
    Forhåpentlig starter man med hormoner mens kjertlen enda har en ganske høy produksjon. Noen får jo redusert sin livskvalitet ganske tidlig i forløpet - kjertelreduksjonen er kanskje bare 10-15%.
    Startes man da litt for høyt, mener jeg det må være positivt. TSH stimulerer flere uheldige prosesser og det er bare fint at denne faller til null i en slik sammenheng. Derfor mener jeg det sjelden er behov for å starte opp på lavere dose enn 50µg. Om man forsøker 25µg bør man dobble den dosen hvis man ikke får noen bedring etter en ukes tid.
    En boks med 25µg styrke kan være god å ha til dosejusteringer senere, så det kan være en ok tablettstyrke i førsten.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Standard Sv: Oppsann - en smule overdosert

Først de tørre fakta fra Fürst - samme lab er brukt hele veien.

04.08.2008:

S-Fritt T3 3,1 (2,3 - 5,7)
    S-Fritt T4 9,6 (9,0 - 22)
    TSH 4,5* (0,20 - 4,0)

29.09.2008:

S-Fritt T3 3,3 (2,3 - 5,7)
    S-Fritt T4 10,6 (9,0 - 22)
    TSH 4,7* (0,20 - 4,0)

12.12.2008:

S-Fritt T3 3,0 (2,3 - 5,7)
    S-Fritt T4 11,9 (9,0 - 22)
    TSH 3,0 (0,20 - 4,0)

11.01.2010:

F-T3 4,8 (3,5 - 6,5) - NB endret referanseverdi
    F-T4 13,4 (11,0 - 23) - NB endret referanseverdi
    TSH 5,6* (0,20 - 4,0)

19.04.2010:

F-T3 5,2 (3,5 - 6,5)
    F-T4 14,7 (11,0 - 23)
    TSH 4,2* (0,20 - 4,0)

-----------

50µg Levaxin fra 3. mai.

17.06.2010:

S-Fritt T3 4,8 (3,5 - 6,5)
    S-Fritt T4 17,9 (11,0 - 23,0)
    S-TSH 1,7 (0,20 - 4,0)

S-Anti-TPO <25 (<100)

75µg fra 18. august (mangler prøven fra denne dagen)
    100µg fra rundt 1. oktober

11.11.2010:

S-Fritt T3 5,9 (3,5 - 6,5)
    S-Fritt T4 31,2* (11,0 - 23,0)
    S-TSH 0,01* (0,20 - 4,0)

Overdosesymptomer. Tre dager med 50µg, så to dager med 75, senere 87,5.

Det jeg stusser på her er at fritt T3 og T4 viser stigende tendens, også uten medisin. Hva p..... er dette for noe rart?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Masse laboratorietall og et stort spørsmålstegn

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
    Det jeg stusser på her er at fritt T3 og T4 viser stigende tendens, også uten medisin. Hva p..... er dette for noe rart?
    Det kan det være mange grunner til. Du sier ingenting om hvor lenge du var uten medisiner når du var på for høy dose. Har du et høyt lager av T 4 som du jo hadde, vil ikke det å gå uten medisiner noen dager ha store konsekvenser for blodprøvesvarene dine.

T4 er et lagerhormon. Det tar lang tid før endringer i medisineringen vises korrekt i blodprøvesvar. Det ser ikke ut til at det har gått tilstrekkelig lang tid mellom hver prøvetakning. Du skal også huske at når kroppen merker at det begynner å bli lite T4 så øker omdanningen til T3. En helt naturlig reaksjon for å kjøpe seg tid til å danne mer T4.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Det kan det være mange grunner til. Du sier ingenting om hvor lenge du var uten medisiner når du var på for høy dose. Har du et høyt lager av T 4 som du jo hadde, vil ikke det å gå uten medisiner noen dager ha store konsekvenser for blodprøvesvarene dine.

T4 er et lagerhormon. Det tar lang tid før endringer i medisineringen vises korrekt i blodprøvesvar. Det ser ikke ut til at det har gått tilstrekkelig lang tid mellom hver prøvetakning. Du skal også huske at når kroppen merker at det begynner å bli lite T4 så øker omdanningen til T3. En helt naturlig reaksjon for å kjøpe seg tid til å danne mer T4.
    Det jeg syntes var pussig var at T4 øker hele veien fram til april 2010, og at T3 stiger mot slutten. Det som skjer er at tallene blir penere og penere, men samtidig blir jeg jevnt verre. Da viser kanskje prøvene at kjertelen ikke klarer å levere, trass i forhøyet TSH? Økningen av T4 er for liten og kommer for seint, og når det går mot sammenbrudd øker T3 raskt - har jeg skjønt det? Da er det kanskje Hashimotos jeg har likevel, selv om anti-TPO ikke viser noe.

Da jeg reduserte på medisinen noen dager nylig var det for å bli kvitt de verste symptomene på overdose. Nå skal jeg spise 87,5 jevt og trutt og tenke langsiktig.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg tror du har helt rett i denne oppsummeringen, men du har ikke nødvendigvis Hashimotos. Det kan vær andre antistoffer, eller lite reseptorer for TSH på kjertelen din.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Jeg tror du har helt rett i denne oppsummeringen, men du har ikke nødvendigvis Hashimotos. Det kan vær andre antistoffer, eller lite reseptorer for TSH på kjertelen din.
    Takk for svar! Da har jeg bakgrunn for å be om flere antistoffprøver. Nå vil jeg gjerne vite hva det er, ikke bare at det blir bedre av medisin.

Jeg fikk denne kommentaren tidligere:

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Et fenomen som ofte forkludrer logikken, er at når man tilfører Levaxin så faller eventuelle antistoffer - det medfører at kjertlen plutselig kommer i full vigør og produserer det den ellers ville gjort hvis den ikke var hemmet av antistoffene.
    Det kan kanskje være forklaringen på at verdiene steg så brått siste gang. I hvert fall verd å undersøke.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Standard Innbilling eller følsom?

Jeg tar 100 og 75µg Levaxin om kvelden annenhver dag. Nå syns jeg at jeg merker at formen er litt annenhver dag, den også. Litt hyper den ene dagen og litt hypo den andre. Er det bare innbilling, eller er det mulig å være så følsom?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Innbilling eller følsom?

Hej Jerene

Det kan vel være selve processen med at omdanne t4 til t3, du kan mærke. Jeg har selv haft det sådan, da jeg tog syntetisk medicin, at jeg kunne tage lidt ekstra om aftenen, hvis jeg frøs. Jeg gjorde det ikke ret tit, så den effekt, jeg fik, kan ikke have været et resultat af, at kroppen fik fat i det hele. Så er der vel nogle, der vil sige placebo, men ærlig talt, så er min hukommelse så dårlig, at jeg er nogenlunde beskyttet mod den slags Jeg ville kun have lagt mærke til det, hvis det ikke virkede, mener jeg.

Så jeg tror, det kan være, som du siger. Når du har taget medicinen i længere tid, vil det måske udjævne sig. Hvor længe har du fået medicin?

Nielsigne

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Du kan jo få 25µg-piller og dele og se ... Jeg ble varmere i senga da jeg tok levaxinen om kvelden, så da må jeg jo ha kjent "noe".
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Takk for svar.

Nielsigne: Jeg har tatt Levaxin siden begynnelsen av mai. Nå tror jeg endelig at jeg er i nærheten av riktig dose.

Det kan være jeg er spesielt bevisst om små, små endringer fordi jeg hele tiden har fulgt med på hva som skjer på forskjellige doser. Hmm. For de blodprøvene forteller jo ikke hele historien, så da må man jo bare kjenne etter. Det er kanskje de "psykiske" symptomene jeg kjenner fortest. Brainfog, irritabilitet, etc.

smgj: Jeg har en boks med 25µg tabletter, men de er så små at jeg ikke har lyst å dele dem. - Nå slo det ned i hodet mitt at om jeg tar en hel på 50 og en halv på 75, så blir det akkurat 87,5µg. Helledussen. Og hvis 87,5 blir dosen framover, så kan jeg be om resept på 175 og dele i to.

Du milde, jeg tror visst at hjernen virker?!?

Jeg tok så klart 100µg igår kveld ... Det er så jeg blir fristet til å gå opp på 100µg igjen - men da smeller T4 opp i 31,5 og jeg blir hyper på kveldene.

Kanskje jeg skal be om å få prøve kombinasjonsbehandling med T3?

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte, ukjent årsak
    Av Jerene i forumet Presentasjoner
    Svar: 9
    Siste melding: 08-11-10, 22:23
  2. fersk og i ukjent terreng
    Av Kathja i forumet Presentasjoner
    Svar: 16
    Siste melding: 04-09-10, 22:00
  3. Årsak til lavt stoffskifte og effekt av medisin?
    Av Kristian i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 21
    Siste melding: 01-07-10, 20:34
  4. Er lavt stoffskifte årsak til depp?
    Av helgemann i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 48
    Siste melding: 28-05-10, 13:22
  5. Er lavt stoffskifte årsak til depp?
    Av helgemann i forumet Depresjon
    Svar: 20
    Siste melding: 15-07-09, 21:01

Bokmerker