Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
-
22-11-10, 20:49 #1
Oppsann - en smule overdosert (Levaxin om kvelden)
Noen som er glad i tall her?
Mine prøvesvar fra i sommer etter halvannen måned på 50µg Levaxin:
S-TSH 1,7 (0,20 - 4,0)
S-Fritt T4 17,9 (11,0 - 23,0)
S-Fritt T3 4,8 (3,5 - 6,5)
S-Anti-TPO <25 (<100)
Jeg gikk på 50µg i over tre måneder, for fastlegen mente prøvene så bra ut. Jeg var ikke enig. Jeg syns det lignet mer på underdosering og seigpining. Til slutt ble jeg lei, og økte til 75µg. Da hadde jeg akkurat tatt nye prøver før jeg skulle til indremedisineren. Indremedisineren syntes den nye dosen var grei.
Etter seks uker på 75µg ga de verste symptomene seg, men jeg mente det var mer å hente, og bestemte meg for å øke. Pulsen var da i underkant av 60, på ettermiddagene hadde jeg 36,5 i kroppstemperatur, magen var treg, osv., osv. Jeg tok sjansen på å gå opp til 100 med en gang, uten å ta veien om 87,5. Det gikk fint i fire-fem uker, men da ble jeg så mye bedre at det ble for mye. Det ble et daglig prosjekt å bruke opp energien. Jeg la meg stadig senere på kveldene. Hjerterytmen var ikke helt god, med puls som nærmet seg 80. Jeg fikk tilløp til angst. Den trege magen gikk over i det motsatte.
Nye prøver ble tatt. Etter 6 uker på 75µg, og 6 uker på 100µg så det slik ut:
S-TSH 0,01* (0,20 - 4,0)
S-Fritt T4 31,2* (11,0 - 23,0)
S-Fritt T3 5,9 (3,5 - 6,5)
(Ellers var det en haug andre prøver som var bare solskinn. )
Jeg har lest at noen trives godt med verdier over 30 på T4, men jeg er nok ikke en av dem. Nå har jeg vært hos indremedisineren, som stusset over at økningen ga såpass store utslag, dvs. fra nokså hypo til Duracellkanin med en doseøkning på 25µg.
På veien hjem fra indremedisinerenkom jeg på at jeg har gjort enda en endring. Jeg begynte nemlig å ta tablettene om kvelden. Hvis det kan ha samme effekt som en økning på 12,5µg så forklarer det langt på vei at jeg fikk hodet gjennom taket.
Eller?
-
22-11-10, 21:00 #2
Sv: Oppsann - en smule overdosert
Du kan hilse indremedisineren og si at det finnes flere av oss
Jeg har i mange år ligget i nærheten av en dose på 75 mg og har tålt dårlig lavere økninger enn deg opp fra denne dosen. Jeg har i perioder økt med faktisk så lite som 12.5 i uka for at det ikke skal "smelle"
-
22-11-10, 21:11 #3
-
22-11-10, 22:20 #4
Jeg er jo talloman jeg da

Man kunne hatt mer nytte av blodprøvene før du begynte behandling.
Da kunne man dannet seg en mening om hvor stor dosen din burde være.
Det man kan se, er at du ikke har tyreoiditt. Kjertlen er frisk. Det er ikke spor av Hashimotos her iallfall.
Det som da hadde vært viktig å ta, er en TRAS-prøve. Det finnes en mindre vanlig variant som kalles blokkerende TRAS, som gir lav kjertelproduksjon.
Så bare noen betraktninger.
Det finnes ingen uten kjertelaktivitet som klarer seg med lite stoffskiftehormoner. Dosen må opp i 150-200µg/dag for å dekke det kjertlen en gang produserte.
Hvis du hopper ivei og får for mye på 75µgLevaxin, så er det fordi kjertlen bidrar med alt det som gjør at det blir for mye. Og det er jo full produksjonedyktighet det.
Og det er jo nettopp fordi kjertlen ikke styres korrekt, for i "normale" tilfeller ville TSH fallt som en sten og kjertlen stoppet sin egenproduksjon.
Det skjer ikke - og det er på grunn av feilen.
Mye må undersøkes for å kunne svare på hvor feilen er, men jeg ville gått for en utelukkelses-strategi på de muligheter som kunne gjøre meg frisk.
Du har to muligheter, enten er feilen i kjertlen, eller i hodet.
Er den i hodet, kan man ikke behandle den.
Er den i kjertlen, må det være TRAS, og den kan man behandle.
Et fenomen som ofte forkludrer logikken, er at når man tilfører Levaxin så faller eventuelle antistoffer - det medfører at kjertlen plutselig kommer i full vigør og produserer det den ellers ville gjort hvis den ikke var hemmet av antistoffene.
Jeg håper jo at jeg har gitt deg noe å tenke på Jerene ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-11-10, 22:53 #5
Jeg vet at 100 er for mye for meg, men om det er slik det blir for deg også er umulig å si. Det er mye prøving og feiling som har gjort at jeg ser at en dose rundt 75-85 er det min kropp kan tåle og der den har det best. Om dette skyldes noe rest-egenproduksjon vet jeg ikke (er behandlet med radioaktivt jod). Det kan vel også være en faktor at jeg veier 56 kilo fordelt på 172 cm. Jeg mener å ha lest et eller annet om 1.6 eller 1.7 ganger kilo for å finne et tall i nærheten av den dosen man skulle behøve. Men det er også mulig jeg husker feil. Men jeg vet at min egen lege rister på hodet over hypersymptomer etter 4-6 uker etter en doseøkning på feks 100 i uka. Dette er det tydelig sjelden de ser. Jeg er også en av de som er fulgt opp med mange blodprøver opp gjennom årene og det er ikke få ganger de er blitt ristet på hodet av ;)
-
22-11-10, 23:13 #6
Hmmm, ja.
Jeg tok blodprøver i ett års tid før jeg begynte på Levaxin. Verdiene var visstnok ikke helt bra, men hva det var legen reagerte på vet jeg ikke. Jeg skal dit på mandag, så da kan jeg be om de tallene.
TRAS er ikke undersøkt, det jeg vet. Jeg får vel lese meg opp på det i mellomtida.
-
22-11-10, 23:29 #7
Ja, produsentene oppgir 1,6 og 1,7 pr. kilo. Da skulle jeg være et sted rundt 110 µg, regnet jeg meg fram til. Det blir vel bare å prøve og feile. Jeg har avtalt at jeg tar 87,5 i seks uker framover, så tar jeg nye prøver og kjenne på symptomene før jeg evt. justerer igjen.
Jeg skal i hvert fall være litt mer forsiktig med hvor mye jeg trapper opp, og hvor fort.
-
23-11-10, 08:37 #8
Det finnes forskning som viser at opptaket blir bedre tatt om kvelden, ja. Så å gjøre begge deler samtidig (øke og flytte til kvelden) kan ha gjort susen så og si.
Jeg likte mye bedre å ha levaxin om kvelden - fordi da var jeg god og varm i senga og tabletten fikk fordøyes i ro og fred i stedet for at jeg måtte sjonglere med mat og kosttilskudd og hele greia for å unngå alt som skulle unngås for å få optimalt opptak.
Og det kan hende det er en kronglete vei å finne en stabil dose. (Antistoffer og ping-pong-virkninger som n'Finn skriver). Men inntil den tid er det bare å ta prøver ofte - månedlig f.eks. Da vil du fange opp endringer før de kanskje gir for store utslag.
PS - husk at anslagene produsentene oppgir er basert på "ingen restfunksjon". Det kan hende at kjertelen blander seg inn?
Og ... Det blir bedre. Lykke til.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
24-11-10, 09:48 #9
Nå har jeg funnet den undersøkelsen, på
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...t=AbstractPlus
Det ser ut som overgangen til kveldsdose har gitt den siste lille dytten. De rapporterer en gjennomsnittlig økning av T4 på 2,6. T3 gikk bare ubetydelig opp. Men det som gir meg hakeslepp her er endringen i TSH fra 5,1 til 1,2.
RESULTS: A significant difference in TSH and thyroid hormones was found after switching to bedtime administration of l-thyroxine. Twenty-four-hour average serum values amounted to (mean +/- SD, morning vs bedtime ingestion): TSH, 5.1 +/- 0.9 vs 1.2 +/- 0.3 mU/l (P < 0.01); FT4, 16.7 +/- 1.0 vs 19.3 +/- 0.7 pmol/l (P < 0.01); T3, 1.5 +/- 0.05 vs 1.6 +/- 0.1 nmol/l (P < 0.01). There was no significant change in T4, rT3, albumin and TBG serum levels, nor in the T3/rT3 ratio. The relative amplitude and time of the nocturnal TSH surge remained intact.
Nå skal jeg ikke leke ekspert, men betyr ikke dette at det lille som er igjen av produksjonen i kjertelen blir skrudd ned mot null fordi det kommer mer T4 fra medisinen inn i systemet? Kan da umulig være en fordel ... ?!?
-
24-11-10, 10:23 #10
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Sovner ikke om kvelden, doseendringer
Av TheaK i forumet SøvnSvar: 3Siste melding: 19-03-11, 16:55 -
Feber om kvelden
Av essa i forumet PresentasjonerSvar: 15Siste melding: 16-03-11, 20:17 -
Thyroxindosen om kvelden. FT3 har døgnvariasjon som følger etter TSH
Av nora i forumet Emner startet av NoraSvar: 5Siste melding: 28-04-08, 21:09 -
Fra kvelden til morran. Er det derfor jeg er blitt så elendig?
Av heisann i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 4Siste melding: 07-06-06, 19:57 -
Armour kvelden før nye prøver skal tas?
Av milla i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 25-05-06, 20:26
Svar med sitat

Bokmerker