Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Threaded View
-
29-11-10, 17:47 #13
Sv: Lav TSH ikke så farlig - sier britisk langtidsstudie
Det viktigste først :
"Mora til en jeg kjenner har osteoporose fordi de lot henne gå på for høyt stoffskifte i flere år."
Jeg kjenner jo ikke denne saken, og kan ikke kommentere på den.
Hvor hadde hun osteoperose ?
Men, årsakssammenheng til osteoperose er svært mangsidig, og det er ofte feil i både diagnose og behandling av dette.
Den aller viktigste årsak til at dette oppstår, er manglende fysisk aktivitet.
Dernest for lav D-vitamin.
Jeg mener det er feil når legene forteller at kalkmangel i kosten er årsaken, og helt feil å bare ordinere mer kalk.
Så er det jo slett ikke thyreoidea som har med dette å gjøre.
Det er parakjertlenenes oppgave å styre med kalkstoffskiftet. Disse er autonome og påvirkes ikke av andre forhold i organismen enn hvor mye kalk de finner i blodet.
Det jeg sier, er bare at man vet alt for lite om dette i helsevesenet, og bør nok selv ta initiativ til å undersøke slike påstander.
En annen feil man gjør i samme gate, er hvis man oppdager mangel på D-vitamin - da får man beskjed om også å ta kalk.
Og det har slett ingen sammenheng med D-vitaminmangel. Det er bare en rutine eller uomtenksomhet.
Jeg, og mange med meg har forsøkt å øke stoffskiftedosen til høydosesymptomer oppstår, og for egen regning vil jeg bare si at det er umulig å gå på en slik dose. En holder ikke ut en dag engang.
Så spør du hva som er en for høy dose ?
Vel - det har jeg akkurat forklart.
Så vet jeg jo hva legene mener er en for høy dose. De definere det ut fra en forenklet forsstilling om at TSH har noe med det å gjøre, og kategoriserer alle som har lavere TSH enn 0,2 som for høy dose.
I så fall er det svært mange her som har for høy dose - og veeeldig få som har fått osteoperose.
Det er studier som viser at osteoperoser oppstår hyppigere hvis man går underbehandlet.
For mange er det faktisk slik at de går underbehandlet på TSH=0.1. Samtidig karakteriserer legene dette som overbehandling, og årsaksforklarer derfor en eventuelt oppstått osteoperose som overbehandling.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Kalsiumtilskudd, farlig?
Av nora i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 16Siste melding: 11-11-14, 08:10 -
Legen sier jeg er OK
Av kurt i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 33Siste melding: 25-06-11, 07:16 -
Fett er IKKE farlig
Av Mod i forumet Kosthold - fett og kolesterolSvar: 0Siste melding: 08-07-09, 12:46 -
Hva sier TRAS noe om?
Av Carro i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 18-03-09, 10:01 -
Hvor farlig
Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 1Siste melding: 26-04-05, 09:51

Svar med sitat
Bokmerker