Viser søkeresultater 1 til 10 av 11

Threaded View

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Standard Sv: Lavt stoffskifte--Noen som kan hjelpe meg med svar på blodprøve?

Sitat Opprinnelig skrevet av Mac84 Vis post
    Hva kan jeg regne med av kunnskap om stoffskifte fra fastlegen min? Hun tolket jo prøvesvarene min tydeligvis dithen at det KUN var B12 som var utenfor normalen. (Men hun viste nå i hvertfall nok forståelse for symptomene mine til å ville ta blodprøve--min forrige fastlege sendte meg bare på apoteket for å kjøpe jern).

Kan jeg forvente forståelse for å ville følge opp dette, eller kan jeg forvente svar som "dette er nok ikke noe å bry seg om", "det er nok ikke nødvendig å ta flere blodprøver for å sjekke dette", osv? Det jeg egentlig spør om er vel: Bør jeg ta dette videre med fastlege eller henvende meg til f.eks. Balder Klinikken?
    Fastlegen din er nok mer villig til å følge opp stoffskiftet hvis du fremdeles har plager etter at B12 er blitt normalt igjen. Jeg vet ikke hvor mye hun har fortalt, men jeg kan i alle fall anbefale å ta en titt på disse sidene:

http://nhi.no/sykdommer/blod/anemier...gel-25890.html
    http://nhi.no/sykdommer/blod/anemier...nemi-1087.html

Ikke noe å spøke med det heller.

At du har B12 mangel kan skyldes dårlig opptak fra tarmen, og det kan igjen skyldes lavt stoffskifte. Nå hadde du TSH som var litt i høyeste laget. Du bør kreve å ta prøver med TSH og fritt T4 neste gang du er hos legen for å se om verdiene utvikler seg i gal retning (dvs. økende TSH og fallende fritt T4). Be i tillegg om anti-TPO, for å se om det kan være Hasimotos, som er den vanligste årsaken til hypotyreose.

PS: Nå ble jeg så fokusert på stoffskiftet at jeg glemte noe annet viktig: Når du først har fått konstatert B12-mangel bør du sørge for å få sjekket det jevnlig framover. Hvis den underliggende årsaken ikke er behandlet er det store sjanser for at det kommer tilbake. Det vet jeg alt om.
    Sist endret av Jerene; 24-11-10 kl 08:57 Begrunnelse: PS

Lignende tråder

1. Svar på blodprøver... Noen som kan hjelpe?
    Av Miori i forumet Blodprøver
    Svar: 6
    Siste melding: 26-09-10, 22:54
  2. nye blodprøve svar hjelp
    Av lillevenn1 i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 18-03-09, 17:12
  3. Svar: 3
    Siste melding: 08-04-08, 18:27
  4. Svar: 2
    Siste melding: 29-06-06, 15:25
  5. Kan noen hjelpe en sliten jente? Lavt stoffskifte.
    Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 06-07-05, 22:25

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn