Jeg kan ikke sålett være enig i at man ikke trenger karbohydrater.
Ok, det kan være ment i temaer jeg ikke har tenkt på - feks. å overleve uten karbohydrater går nok en stund.
Men for at en frisk kropp skal kunne yte noe, er det helt umulig å klare seg uten tilskudd av karbohydrater i kosten.
Kroppens karbolager er 1000gram muskelnært + 100gram i leveren. I kroppen heter det glykose.

Hjernen er krevende.
Er gjennomsnittlig 2% av kroppsvekten, men forbruker 25% av den glykose leveren kan levere.
Den bruker også nesten alt det lactat vi får i oss når den er i hvilestilling (skifter til glykose der det er funksjon, når det er funksjon der)
Og til dette går det med 20% av den oxygen lungene kan ta opp.
Så skal 98% av kroppen klare seg med resten da......
Et regnestykke på dette vil være omtrentlig, men av et inntak på 2000kCal vil hjernen ta 400 av dem - det er 100gram blodsukker bare til hjernen !
Så mye kan ikke jeg se at kroppen kan skaffe uten å spise noe karbo.
Og hvis man ikke dekker dette + kroppens behov, vil glykosen først skaffes av opplageret fett, og når det er lite igjen av det, kan kroppens proteiner fungere som lager for glykoseproduksjon. Det er altså kroppens muskulatur vi snakker om som vil forsvinne til glykose.
Karbohydrat er så viktig for kroppen at den ofrer musklene for å få det - jeg tenker sånn at man ikke kan overse en slik oppførsel.

Man kan gjerne argunmentere med at "alle" har for mye fett og kan derfor klare seg uten karbo. Men det er heller ikke noe liv, og det gjelder jo ikke lengere enn til at depoene er blitt lave.
Alt går langsommere når kroppen er på fettforbrenning. Det vet alle som har syklet så lenge at karbolageret er blitt nesten tomt.
Syklister kaller det "å møte veggen".
De trener nettopp på å øke leverens produksjonshastighet i denne prosessen. Etter et par timers sykling kommer all glykose fra fettomdanningsprosessen.
Men vi er ikke syklister alle sammen ? hehe - jeg er

Jeg mener ikke å si at vi ikke trenger fett og proteiner.
Det kan gjerne være så høyt som 60% av matinntakets energi.
Men uten karbohydrater i maten duger helten ikke.

Er det skadelig å ikke spise karbohydrater ?
Vel, det diskuteres jo heftigt for tiden og mange momenter svirrer i luften.
Ikke alle tåler den stigning i ketoner som oppstår.

Mange mener vel også at i vektreduksjon er det ikke farlig, men vekten kan jo ha kommet fordi man ikke har god nok evne til å omdanne fett til glykose. Å anta at alle overvektige egentlig er friske overspisere, ala det Kari Jackeson gjorde, er etter min mening arogant.

Man linker også dette til forskjellige hjernetilstander.
Det er ikke vanskelig å skaffe søkesvar som understøtter både begunstigelse og skade på hjernen ved low carbo diett, men understrek LOW.
Går man lenger ned enn Low, er saken ganske entydig. Til og med hjernekreft viser en statistisk signifikant økning hvis man ikke spiser noe karbo.
http://www.futurepundit.com/archives/005784.htm
http://www.youtube.com/watch?v=_Rk9jZZZhBw