Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Hybrid View
-
22-11-10, 18:52 #1
Sv: Hashimoto- kirurgisk sykdom?
Jeg hadde ikke gjort det før de samme pasientene hadde vært spurt 10, 20, 30 år etter inngrepet.
Selv tenker jeg helt motsatt. Jeg vet ikke om jeg har konkrete plager av høye antistoffer (>1300), men jeg vet at om jeg opererer bort kjertelen tar jeg fra meg selv det bittelille håpet jeg har om at forskerne kanskje rekker å "finne ut av hashimoto's" mens jeg ennå har levende kjertelvev...
I mitt hode er enhver substitusjonsbehandling - uansett hvor vellykket den er (og vi har mange her inne som bevitner at det ikke er lett å finne en vellykket substitusjon) - være nestbest.
Kanskje vil jeg svare annerledes om noen år, men foreløbig virker sammenhengen mellom antistoffer og plager så lite dokumentert at jeg synes det vanskelig lar seg vurdere rasjonelt.
Det var mine subjektive 2 cent.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
22-11-10, 22:35 #2
Eg er også usikker på dette inngrepet og det er heller ikke sikkert at eg oppfyller kriteriene for å få det.
Kom i kontakt med dr.Guldvog etter at eg var på et foredrag på Sykehuset Telemark, der han og Per Egil Hegge var foredragsholdere, nå i høst.
Slik han la fram sin forskning og behandlingsresultat, virket det interessant for meg. Eg fikk Hashimoto diagnosen i vår, ca. 1 mnd. etter at eg fikk diagnosen leddgikt.
Leddgikten er av typen serum negativ revmatoid artritt, diagnostisert med skjelett scintigrafi og ultralyd. Mitt håp er at disse diagnosene har en sammenheng og at leddgikta vil forsvinne sammen med antistoffa.
Til Hansen. Det er riktig link eg har oppgitt men det er mange artikler nedover siden. To av de er skrevet av Guldvog, den eg kopierte, og en om Graves. Fant disse på siden til Norsk kirurgisk forening, under foredrag til Høstmøtet 2010.
Som du skriver så er det interessant at det inrømmes at antistoffa påvirker pasienten. Lurer på hvordan dette blei tatt imot på kirurgenes møte?
Eg bruker også thyroid fra Erfa, uten at det hjelper på mine ledd og muskel plager.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
23-11-10, 08:31 #3
Jørn - bruker du selen? Og har du testet sinknivået ditt? Både sink og selen er nødvendige for omdanning og effektivitet av stoffskiftehormonet. Og selen har i flere større forsøk vist seg å dempe antistoffene hos en stor del av forsøkspersonene. (Let på forumet og du vil finne.. )
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
23-11-10, 13:23 #4
Ahh - må ha skrollet over den. Fant den nå Jørn.
Det var jo flere intressante der.
En må vel også tillate seg å lese mye av det man finner som en jobbsøknad ?
De er kanskje litt stygt å tenke slik, man må jo håpe at det er pasientens beste som alltid har et skarpeste focus.
Men er det så ?
Uten inovativitet kommer vi iallfall ingen vel.
Jeg har også sett flere steder at Selen demper antistoffer.
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/87/4/1687
Aspirin er også nevnt, men ikke bekreftet.
Steroidebruk er på eksperimentstadiet :
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20737804• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-11-10, 14:06 #5
Tusen takk til alle som har svart. Mange gode tips og råd som eg skal prøve og sette meg inn i før eg bestemmer meg for en eventuell operasjon.
Fikk rekvisisjon til blodprøver i posten i dag og skal ta blodprøvene på det lokale legekontoret i morgen tidlig. Time på sykehuset neste uke.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
22-08-12, 14:34 #6
Iflg. dette link er "Hashimoto-studie" startet i januar i år, og forventes afsluttet d. 1. januar 2016. Behandlingsstatus: Godkjent; Forskningsstatus: Pågående; Prosjektleder: ivar.guldvog@sthf.no
Det er snart to år siden at vi har hørt fra dig, Jørn. Blev det så "fra asken til ilden" eller blev det bedre?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
01-02-13, 15:51 #7
Hei, kom tilfeldigvis inn på dette forumet, og vil gjerne dele mine erfaringer, jeg er nemlig en av dem som er med i Hashimoto-studien, og som fikk operasjon ved loddtrekning i mars 2012. Mine antistoffverdier lå på nesten 2500 en måned før operasjonen, noe som er ca 70 ganger høyere enn hos en frisk person.
I minst 10 år slet jeg med ekstrem energiløshet, hukommelses- og konsentrasjonsproblemer og en kropp som var konstant stresset, dvs. i alarmberedskap dag og natt. Jeg var aldri uthvilt, og for ett år siden var kroppen fullstendig nedkjørt.
I november, ni måneder etter inklusjon i studien, og åtte måneder etter operasjonen, var antistoffverdien redusert med nesten 90 %, og jeg har fått et nytt liv! Allerede første natten etter operasjonen, selv med drensslanger ut av kroppen og et operasjonssår som verket, sov jeg bedre enn på mange år! Jeg merket umiddelbart at noe hadde skjedd i kroppen, og derfra har det bare gått en vei; oppover!
Energien er tilbake, jeg ser lyst på livet, og har hatt min beste vinter på mange, mange år! Det vil fortsatt ta tid med konsentrasjonen og hukommelsen, men jeg vet at jeg er på rett vei, og det føles fantastisk!!! Skal ta ny blodprøve om en uke, og er helt sikker på at jeg har enda mer nedgang i antistoffene.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
05-12-10, 19:36 #8
Oj, oj, oj, oj... det er lidt meget at risikere for et håb, Jørn. En ting er at ønske at slippe af med Hashimoto's. Noget andet er at forbinde det med ledegigt. Jeg tror ikke at det vil ske, men det er noget jeg tror så ta`det ikke for mere end det er. Beslutningen er din, men det ville ikke skade hvis baggrunden for den var noget mere omfattende, end en relativt begrænset undersøgelse i et relativt begrænset geografisk område.
Har du set en artikel fra 1981: Surgical intervention in chronic (Hashimoto's) thyroiditis af Colin G. Thomas og Robert G. Rutledge The University of North Carolina at Chapel Hill School of Medicine, The UNC Department of Surgery.
Denne paper opsummerer erfaringer fra en lidt længere periode, end i Telemark. 105 år, for at være helt nøjagtig: Experience with 260 thyroidectomies at the North Carolina Memorial Hospital performed between 1875 and 1980 for a dominant thyroid mass was reviewed to determine the reliability of criteria for diagnosis and the indications for surgical treatment.
Den ene af forfattere - Robert G. Rutledge kan fortsat kontaktes, selv om han nu arbejder i Canada.
Artiklen er tilgængelig i full tekst og vær obs på side 776 (Discussion), der ikke er opstillet sammen med de første sider 769-775.
Antistof-vinklen var nok ikke så eksponeret i 1981 som den er nu, men ellers kan man få en hel del andre informationer, uundværlige under alle omstændigheder, da du er jo i fuld gang med at hoppe fra asken til ilden.
Lykke til
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
02-10-13, 12:45 #9
Hmm Blir litt opprørt når jeg leser dette. Jeg ble operert i det tidrommet som han beskriver, da kun med antistoffer. Og han sa jeg ville bli helt frisk, hadde da vært syk i 9 år. Det som opprører meg er at han uten at jeg har samtykket har tatt meg med i et forskningsprosjekt. Nå 4 år etter sliter jeg med veldig lavt stoffskifte, dårlig og kraftløs stemme og en form som er helt på bånn. Han ser lett på dette og sier at dette må være noe annet. arghhh. Noen andre her som har opplevd det samme?
-
02-10-13, 15:13 #10
Jeg kan sørme godt forstå dig, Gevega.
Jeg mener, at hr. Guldvog burde selv forestå med et godt eksempel og lade sin egen kirtel fjerne, siden den er jo ingen større nytte til alligevel (eftersom de jo - med så let hånd - i flæng fjerner skjoldbruskkirtler på folk).
Desværre ved patienterne kun sjældent, at det meste af den nordiske "forskning", er blot forskning i noget, der ude i verden allerede har været udforsket, og resultaterne har allerede vist sig at være ringe, i hvert fald i tilfælde af Hashimoto's vs operation. Jeg har skrevet til Jørn (som startet denne tråd) allerede for 3 år siden følgende:
Beslutningen er din, men det ville ikke skade hvis baggrunden for den var noget mere omfattende, end en relativt begrænset undersøgelse i et relativt begrænset geografisk område.
Har du set en artikel fra 1981: Surgical intervention in chronic (Hashimoto's) thyroiditis af Colin G. Thomas og Robert G. Rutledge The University of North Carolina at Chapel Hill School of Medicine, The UNC Department of Surgery.
Denne paper opsummerer erfaringer fra en lidt længere periode, end i Telemark. 105 år, for at være helt nøjagtig: Experience with 260 thyroidectomies at the North Carolina Memorial Hospital performed between 1875 and 1980 for a dominant thyroid mass was reviewed to determine the reliability of criteria for diagnosis and the indications for surgical treatment.
Den ene af forfattere - Robert G. Rutledge kan fortsat kontaktes, selv om han nu arbejder i Canada.
Artiklen er tilgængelig i full tekst og vær obs på side 776 (Discussion), der ikke er opstillet sammen med de første sider 769-775.
Antistof-vinklen var nok ikke så eksponeret i 1981 som den er nu, men ellers kan man få en hel del andre informationer, uundværlige under alle omstændigheder, da du er jo i fuld gang med at hoppe fra asken til ilden.
Men flertallet af nordiske patienter, nøjagtig som deres læger - skal opfinde hjulet forfra igen og igen, og hellere sætter deres lid til den skandinaviske forskning, uanset hvor fejlslåen den viser sig at være. Jørn har ikke opdateret sin tråd, så jeg ved hverken om han blev opereret for Hashimoto's eller, i så fald, om operationen har helbredt ham, men jeg tillader mig at tvivle.
• Tak for at du læste mit indlæg.
Lignende tråder
-
hashimoto encehalopati
Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 28Siste melding: 07-05-13, 10:50 -
Hashimoto og selen
Av paxx i forumet SelenSvar: 0Siste melding: 11-10-10, 16:34 -
Hashimoto`s metafor (billede)
Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 0Siste melding: 02-02-10, 12:44 -
Sykdom forandrer på alt..
Av Thomas W H i forumet DagbokerSvar: 24Siste melding: 16-01-09, 00:18

Svar med sitat

Bokmerker