Vel, dette er ikke den artikklen jeg fikk opp når jeg klikket på linken.
Men den krever noen kommentarer fra min side.
Det er første gang jeg ser at man tror antistoffene i anti-TPO gruppen har konsekvenser for pasienten. Og det er jo meget intressant. Flere brukere her har meldt om at de mener det har en sammenheng, men ikke fått gehør for det av legen.

De skriver " Sprsielt alvorlig tretthet, smerter og stivhet i muskulatur og ledd synes å være assosiert med økede titre av antistoffer, spesielt anti-TPO."

Det jeg vil tilføre, er at jeg hadde alle disse symptomene (og mange flere) da jeg gikk på Levaxin, og de ble borte som dugg for sola når jeg skiftet ut Levaxinen med tyroide hormoner.
Jeg har heller aldri fått påvist noen type antistoffer, så i mitt tilfelle kan det ikke være disse som har skapt symptomene og plagene.

Litt faglig.
Antistoffer konstruerer immunsystemet for å eliminere en "fiende". I dette tilfellet tror de at kjertlens vev er fientlig, og inretter antistoffene slik at det kun er dette vevet som angripes.
Klart - bivirkninger kan det vel være av dette også, det er jo et fremmed stoff for kroppen, og lite har iallfall jeg funnet om dette spesifikke emnet.

Så er det et operativt inngrep som skal gjøres i et svært vanskelig område å operere i. Mange har fått en dårlig situasjon etter inngrepet. Fra heshet til svelgvansker og værst er hypocalsemi som nevnes. Da har man skadet paratyreoideakjertlene som ligger tett intil der man skal skjære, og er små og vanskelige å se.

90% vellykket - er ikke det bra da ?
Hm...
Aker påstår, forøvrig uten å kunne vise til kilde, at 10-12% ikke blir bra av Levaxinbehandling. Men det er antaglig opp mot 100.000 i Norge som er på Levaxin, noe som betyr at 10.000 ikke blir bra av Levaxinbehandling.
Sammen vil jo skje hvis alle skulle opereres om 90% ikke overstiges da......

Så har heg alltid hørt at antistoffene ødelegger kjertlen iløpet av ca.2år og at antistoffene da i de fleste tilfeller mer enn halveres. Noen blir helt fri.
Og det er jo ikke særlig mer opersjonen kan vise til ?