Viser søkeresultater 11 til 20 av 26
-
19-11-10, 15:18 #11
Sv: Er disse svarene bra eller dårlige?
Stoffskiftesykdommer har en viss arvelighet. Ikke direkte arvelig, men disponering for det er antagelig arvelig. Det er feks. mange i min familie som har lavt stoffskifte, og det er relativt sjelden man er alene om det i en familie. Den store HUNT-undersøkelsen i trøndelagsdistriktet for få år siden påviste jo en stor underdiagnostisering av stoffskfitesykdommer.
Om det er noe man kan påføre seg selv er jo det store spørsmålet.
Hvorfor er det så mange som får det ?
Miljøpåvirkning ? Vi er jo utsatt for mange nye kjemiske stoffer daglig, som men ikke aner noe om langtidsvirkninger av.
Man vet at radioaktivitet kan ødelegge kjertlen, for kjertlen er jo en montasjefabrikk som monterer jodatomer på proteiner. Jod blir lett radioaktivt og dras dermed inn i kjertlen. Jeg fikk det i Tjernobylåret.....og er ivrig sopplukker og plukket også rimsopp, som jo binder cesium - som er den isotopen som ble brukt i Tjernobyl......
Men jeg har jo ikke fått påvist noen sammenheng, så det blir vel en konspirasjonsteori ?
En annen faktor som kan tenkes å påvirke kjertlen er fluor.
Dette brukes jo aktivt som kurativ behandling av for høyt stoffskifte, altså, for høy kjertelaktivitet - fordi fluor likner så mye på Jod at kjertlen tar feil og bruker det isteden for jod. Den produserer da stofskiftehormoner som ikke virker. Fake hormon altså.
Jo, det noen fallgruber da - og slikkert fler enn de jeg klarer å huske i øyeblikket.
Men en prøve som anti-TPO kan være avklarende i mange tilfeller.
Men ikke i de aller mest sjeldne.
Det finnes forekomst av lavt stoffskifte der en har nok hormoner i blodet - de kommer bare ikke inn i cellene å får gjort jobben.
Slike tilfeller vil man ikke kunne bruke de vanlige mengdetellingene av hormoner, men må se på andre parametere som endrer seg ved lavt stoffskifte, som lipider, kolesterol, testosteron, SHBG, karotener m.fl.
Den siste der er megetr viktig, men svært lite benyttet.
Karoten er jo forstadiet til A-vitamin, og dette omdannes i huden. Ved lavt stoffskfite vil prosessen gå så sakte at karotenet hoper seg opp. Så høy karoten i blodet vil indikere et reellt lavt stoffskifte.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-11-10, 15:30 #12
Flott !! blir hardt for deg å skrive så utfyllende svar, men jeg er selvfølgelig taknemmlig. Jeg har lært mye fra 0 erfaring i utgangspunktet : D
Tenkte å kontrollere stoffskiftet, samt andre hormoner osv til fastlegen min ca en gang i året, eller mer om det er nødvendig.
Men hormoner er kompliserte saker.Hormoner er kompliserte saker.
-
19-11-10, 15:38 #13
Jeg bare skriver jeg vettu

Jeg kom jo på flere etterhvert.....
Det er jo sånn at lavt stoffskifte etterhvert vil påvirke ens evne til å finne ting på "hardisken". Det er der, men kan være vanskelig å finne - iallfall til rett tid eller på kommando.
Candida - altså en toxisk opphopning av denne soppen er kjent for å kunne påføre en lavt stoffskifte.
Bruk av visse legemidler kan og det, feks Lithium og flere andre.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-11-10, 15:47 #14
-
19-11-10, 17:20 #15
Ut fra det du beskriver, ville jeg bedt om å få ta prøver oftere enn en gang i året. Du bør absolutt følges opp. Om legen din er veldig negativ til å teste ut levaxin som en sjekk for å se om du responderer på det, ville jeg vurdere å bytte lege. Du er ung, og det er destruktivt å bli gående slik lenge
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
19-11-10, 18:00 #16
Henger meg på det Ruth sier. Fikk kraftige symptomer selv i 19 års alder og trodde jeg var lat og etterhvert feit
Så derfor tok det over 4 år før jeg tilfeldig ble diagnostisert av en observant fastlege. Det var det første året mitt som student og jeg bare sov oppi skolebøkene like før eksamen. Max et par måneder mellom hver prøve.
-
19-11-10, 18:16 #17
Okei, takk for tips : ) Når du sier hver 2 månede, hvor lenge i strekk bør jeg ta disse prøvene?
Når dere sier at jeg bør følge det opp, er det ut i fra prøvesvarene mine da eller?Hormoner er kompliserte saker.
-
19-11-10, 18:40 #18
-
19-11-10, 18:47 #19
Det skal jeg vurdere å gjøre : )
Dere som har lavt stoffskifte, er det veldig belastende eller er det bare litt påvirkende. har lest noen symptomer, men vet ikke hvor sterk det påvirker dere.
Men det er sikker ikke overkommelig.Hormoner er kompliserte saker.
-
19-11-10, 18:56 #20
Det er skummelt og snikende, fordi du forandrer deg så gradvis at du nesten ikke merker det, og tror det er deg som person det er noe galt med. Mangel på ork, initiativ og overskudd, mindre lyst til å være sosial. Nedsatt konsentrasjon og hukommelse og sover mye. Nedstemt/deprimert. Vil helt slippe å gjøre noe. Klarer ikke følge med når andre har lengre monologer. Problemer med å lese og følge med i lengre tekster. Det er selvsagt mange andre symptomer, men jeg nevner spesielt disse fordi det disse som er vanskelig å forstå er symptomer på sykdom og fordi det er dette som fikk meg til å tro at det var meg som person det var noe feil på. Søk forøvrig i forumet så finner du masse om de ulike symptomene sykdommen medfører. Det er det viktig for deg å notere fordi du lettere kan følge din egen utvikling dersom du er i ferd med å utvikle hypothyreose.
Lignende tråder
-
Hvorfor blir noen så dårlige av jodtilskudd (kelp, m.fl)?
Av Siri Ann i forumet Mineraler (øvrige)Svar: 25Siste melding: 20-01-13, 15:44 -
Hvordan kommer dere gjennom dårlige perioder?
Av cathrin i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 14Siste melding: 14-05-08, 00:25 -
Hva frembringer dårlige dager/ perioder?
Av cathrin i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 23Siste melding: 28-03-07, 13:51 -
DÅRLIGE DAGER
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 19-04-06, 21:09

Bokmerker