Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Question Har lyst til å slå opp med fastlegen - men hvordan finne en grei, ny?

Har skrevet om hvorfor i bloggen.

Saken er at jeg lurer på hvordan jeg i praksis kan finne en fastlege som ikke nødvendigvis er så kunnskapsrik på stoffskiftet, men som er nøytral ifht thyroid og som ikke er TSH-fiksert og som takler å "dele meg" med en privat lege. (For jeg ditcher IKKE den private.)

Bytter jeg bare på webben og så tester legen?

Eller er det noen som har et tips om hvordan man kan slippe å "kaste bort" de to årlige byttene man har gjennom å på en eller annen lur måte få kartlagt legens holdning før bytte?

Går det f.eks an å bestille en prøvetime uten fastlegebytte???
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Har lyst til å slå opp med fastlegen - men hvordan finne en grei, ny?

Uff & uff

Ille - føler med deg, patroniserende leger oa er aldri ålreit
    Så er vel elgen til for pasientene og ikke omvendt;
    det skulle man ikke tro når man leser hvordan de behandler kundene sine!!!

Kan vel ikke bli noe særlig verre - bytt nå til 1 desember uansett!!!!!
    Byttene følger kalenderåret - og dette gjør du via HELFOs site

Lykke til
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Har lyst til å slå opp med fastlegen - men hvordan finne en grei, ny?

Kalenderåret som fra 1/1 til 31/12?

Ikke som 365 dager siden nest siste bytte?

Vel - det er ikke synd på meg, for nå er jeg frisk nok til å bli sinna på de som fortjener det (og ikke bare på stakkars mannen min som før ... ).
    Men denne legen har ikke gjort seg fortjent til de kronene han får for å ha meg som pasient lenger.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    27

Standard Sv: Har lyst til å slå opp med fastlegen - men hvordan finne en grei, ny?

heisan...

Kan du ikke bare sende en mail, til den fatslegen du vurderer og bytte til... Still noen spørrsmål, hvordan han forholder seg til thyroid og om han er TSH-fiksert og om han/hun takler å "dele meg" med en privat lege.

Ikke så bokstavlig kanskje, men forhøre den legen hva han mener om ting og tang... Om han er interessert i stoffskiftet, om han kan mye om det, har vært mye borti det osv...

Jeg har fått en følelse at de yngre legene er mere opplært på emnet, en de gamle.... Men de gode gamle er mere lettsluppne med medisiner og ikke så nøye..

Lykke til i allefall..

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Mener du kan ringe et legekontor å be om prøvrtime....før du bestemmer deg for skiftet.
    Kjenner iallfall to som har fått dette uten problem, men ikke sikker på om det er juridisk krav man har.
    Ring og spør!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Har lyst til å slå opp med fastlegen - men hvordan finne en grei, ny?

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Kalenderåret som fra 1/1 til 31/12?

Ikke som 365 dager siden nest siste bytte?
    Jepp

"Regler for bytte av fastlege

Du kan bytte fastlege to ganger pr. kalenderår.
    I tillegg kan du bytte fastlege hvis du melder flytting til folkeregisteret
    eller hvis fastlegen slutter eller reduserer listen sin."

og

"Hvis du ikke er med i fastlegeordningen,
    må du betale en høyere egenandel når du oppsøker en fastlege."

Du kan gå hit:
    https://tjenester.nav.no/minfastlege...isloginside.do
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Genialt - takk for henvisning og ideér.
    Mission "ny fastlege" starter snart.
    Hadde vært best å finne en her i byen for prøvetakingen sin del, men *trekker på skukdrene* en BRA en er viktigere.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Det er ikke lett å finne en virkelig god lege. De er bare mennesker de også. Og mange mangler empati, de bryr seg kun om blodprøver og ikke om de klagene vi gerne legger fra oss på legekontoret. De er overfladiske, stresset, du kan lett føle deg avvist. Eller de blir, som du beskriver, provosert av at du velger å forholde deg til en lege til, og lytter til hans råd, som er annerledes enn fastlegens råd.

Det minner om et ekteskap slik han uttrykker seg. Du er nesten, eller helt utro, og det vil han ikke ha noe av. Da kan du like gjerne gå. Kan en fastlege si slike ting som han sier til deg? Det er jo han som yter service, og du kommer for å få noen av tjenestene han tilbyr.

Uansett er du tydeligvis en brysom pasient, og det vil han helst slippe. Tenk så intellektuelt og faglig stimulerende det kunne være for ham å ha en pasient som gjør noe annet, noe han ikke har hørt om? Kanskje det til og med resulterer i at pasienten blir bedre? Det måtte da være spennende å se noe slikt? Jeg får jo også assosiasjoner til presteskapet. Her kommer du med vranglære. Ut av kirka med deg!

Håper du finner en god lege
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Det ble iallfall ny fastlege - på prøve ut dette kalenderåret. Får bestille meg en time mens jeg ennå har frikort og føle vedkommende på tennene.

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 15-03-16, 07:44
  2. Svar: 2
    Siste melding: 05-06-13, 20:19
  3. hvordan finne ut om trette binyrer?
    Av isa1 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 28-06-08, 16:17
  4. til fastlegen i morgen
    Av mokki i forumet Hos legen
    Svar: 6
    Siste melding: 14-06-06, 11:37
  5. Får ikke hjelp av fastlegen
    Av i forumet Hos legen
    Svar: 2
    Siste melding: 08-04-05, 16:33

Bokmerker

Regler for innlegg