Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
-
18-11-10, 22:29 #1
Er disse svarene bra eller dårlige?
Hei, fikk tatt noen blodprøver og lurer på om de er fine eller grenseland.
kan absolutt ingen ting om dette selv ,så derfor spør jeg dere som har en del erfaringer osv : )
svar referanseområdet
B-HbA1c 5,2 :4,5-6,5
B-hemoglobin 16,3 :13,4-17,0
P,S-glukose 5,0 4,0-6,0
s-ALAT 42 10-70
S-ALP 92 <= 105
S-CRP 1 < 10
S-Ferritin 156 15-200
S-FT4 15 10-28
S-GT 24 <=35
S-HDL kolesterol 1,1 0,8-2,1
S-Kalium(K+) 4,5 3,5-5,0
S-Kobalamin 507 150-850
S-Kolesterol 3,8 2,9-6,1
S-kreatin 94 60-100
S-LDL-kolesterol 2,0 1,3-4,3
S-Natrium 140 137-145
S-SHBG, sexhorm 21 10-70
S-Testosteron 12 8-35
S-Triglyserid 1,2 0,45-2,60
S-TSH 2,9 0,20-4,0
Ble mye tall her, men håper på svar : P
MVH Gutt 19 årHormoner er kompliserte saker.
-
18-11-10, 23:07 #2
Sv: Er disse svarene bra eller dårlige?
Hallodi - du kan jo overprøve meg på http://www.furst.no/bb/index6.html

B-HbA1c 5,2 :4,5-6,5 l= Langtidsblodsukker
B-hemoglobin 16,3 :13,4-17,0 = blodprosent
P,S-glukose 5,0 4,0-6,0 = blodsukker i øyeblikket
s-ALAT 42 10-70 = leverprøve
S-ALP 92 <= 105 = leverprøve - over 20år du ?
S-CRP 1 < 10 = infeksjonstest
S-Ferritin 156 15-200 = jernlager
S-FT4 15 10-28 = fritt T4, disse blir till stoffskiftehormoner(T3)
S-GT 24 <=35 = leverprøve
S-HDL kolesterol 1,1 0,8-2,1
S-Kalium(K+) 4,5 3,5-5,0 = elektrolytt
S-Kobalamin 507 150-850 = B12
S-Kolesterol 3,8 2,9-6,1 = denne kan bli høy når kroppen har hatt lav fT4 lenge.
S-kreatin 94 60-100 = (av kreas=kjøtt) muskelenergi (trente dagen før ?)
S-LDL-kolesterol 2,0 1,3-4,3
S-Natrium 140 137-145 = elektrolytt
S-SHBG, sexhorm 21 10-70 = følger stoffskiftet. Lav= for lav fT4 og viceversa, men er også følsom fo annen påvirkning.
S-Testosteron 12 8-35 = mannn ja - jo denne er viktig, men er avhengig av mye. Øker bla med trening.
S-Triglyserid 1,2 0,45-2,60 = blodfett, kan bli høy vel lav fT4
S-TSH 2,9 0,20-4,0 = Hormon som produseres av hjernen og styrer skjoldkjertlens produksjon av stoffskiftehormoner. Jo høyere, jo mer vil den at kjertlen skal produsere. Legene er veldig opptatt av denne og tolkes mange ganger helt villt.
Min tolking av 2,9 er at hjernen din syns at fT4=15 er for lavt (jeg er enig med hjernen din) Hvis samme tendens gjentas senere bør en gå videre påå stoffskiftesporet.
Mange bra prøver her, men du mangler den viktigste -D-vitamin.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-11-10, 08:53 #3
Okei, takk for svar!!
prøvde å skrive det litt oversiktlig, men da jeg trykte på kegg til svar ble det ikke som jeg hadde tenkt : P
Så det var noen som kunne være i grenseland da?
som testosteron, ft4, eller?
Så du skrev om jeg er over 20 år, nei jeg er 19 hvordan da? : )Hormoner er kompliserte saker.
-
19-11-10, 10:13 #4
Jo, mellomrom blir redusert til ett, men det ble ganske oversiktlig syns jeg da.
ALP er ganske aldersavhengig og svinger litt rundt 18år (så etter på furst nå)
Så da er du jo på riktig side der.
Du har ikke nevnt hvorfor.....
En slik blodprofil tar man jo gjerne på en indikasjon om at noe ikke heeelt er som det skal være.
Og det er jo også sånn at dette er DIN profil - og trives du med den er alt iorden. Mennesker er forskjellige - det er også blodprofiler.
Men....
Hvis du har symptomer på ett eller annet, kan man bruke slike opplysninger til å få mer greie på hva i kroppen som kan skape situasjonen.
Men....
Man kan ikke si at fordi du er litt lav eller llitt høy på ett eller noen av parameterene, så er det noe feil med det.
Man må ta utgangspunkt i symptombildet og sykehistorien (anamnesen) og det man kan observere med enkle midler (det kliniske bildet) - og se om men kan forklare symptomet ut fra noen av prøvesvarne.
Jo....
Det er nesten alltid noen prøver som ligger i grenseland. Ved neste prøve er det noen andre som ligger i grenseland.
Man kan se på alle i grenseland og prøve å "lage en sak" - men man kommer ikke lenger enn til å foreslå nye prøver.
Det kan feks være mangel på D-vitamin som kan forklare at noen av prøvene er i grenseland.
Ofte er det du kan fortelle om din situasjon en like viktig informasjonskilde.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-11-10, 11:23 #5
Ble mye klokere av det innholdsrike svaret ditt, så takk takk ; )
Grunnen til at jeg tok prøvene var at jeg i periodevis har vært ganske trøtt osv, men det kommer kansje også av at jeg ikke har sovet tilstrekkelig, hardt fysisk arbeid ++
Vet at jeg på en prøve for et par år siden så var stoffskiftet littegrann tendens til lavt, men ikke noe alvorlig. På de seinere prøvene så har alt vært normalt, ifølge legen da.
Personlig så har jeg ønsket at gode hormoner som testosteron osv kunne vært en del høyere, syns 12 høres litt lavt ut, hadde 12 på forige prøve også for et år siden. men men.
Vet noen av dere hvor man kan få tak i testosterontilskudd eventuelt?Hormoner er kompliserte saker.
-
19-11-10, 12:23 #6
Jo, det vet jeg.....
Men det er ikke å anbefale for deg !
Hormoner jobber i lukkede regulerte systemer som er selvregulerende til en visst fiksert mengde.
Hypofysen produserer styringshormoner basert på hvor mye en sensor i blodet oppdager av hormonet. Hvis det er for lite av hormonet i blodet vil hypofysen sende ut mer av styringshormonet til den kjertlen som produserer hormonet.
Men....
Hvis du tilfører kroppen hormonet utenfra, vil det oppdages og føre til at den egne produksjonen senkes.
Men jeg er enig i at de lave verdiene kan ha en fellesnevner i lavt stoffskifte.
Det kan være en god ide å følge opp målinger av stoffskiftet, selv om mistanken bare er teoretisk.
Du skal jo ikke være trett da.
Man kan bli for tolmodig - man skal ikke være av-ventende og godta en situasjon som feks tretthet for lenge.
Det er kjent at økt intesitet på treninger øker testosteronnivået.
Men man skal jo orke med det, og hvis stoffskifte ikke henger med er det jo en sterkt begrensende faktor.
En prøve du ikke viser til her, og som vanligvis tas i runde 2, er å undersøke om kjertlen er utsatt for antistoffer. Prøven heter S-anti-TPO.
90% av de som nå behandles for lavt stoffskifte, har eller har hatt dette.
D-vitamin er meget viktig. Alle i Norge må spise tilskudd av dette.
Og det er jo en enkel måling det også.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-11-10, 12:25 #7
Okei, takk for svært god hjelp

Bare et siste spørsmål. Er stoffskiftesykdom kun genetisk og arvelig, eller er det påvirkelige faktorer som kan forandre stoffskiftet varig?
Feks noe man gjør eller har gjort som kan forandre stoffskiftet ditt for bestandig?Sist endret av ktmsport; 19-11-10 kl 13:01
Hormoner er kompliserte saker.
-
19-11-10, 13:53 #8
Om Testosteron-nivået forblir på et slikt nivå så kan du jo be om en vurdering etter du har fått stoffskiftet på plass. Synes personlig det høres lavt ut for enn i din alder. Men om du ikke har noen sexuell dysfunksjon så kanskje det skal være så lavt for deg.
-
19-11-10, 13:59 #9
-
19-11-10, 14:17 #10
Lignende tråder
-
Hvorfor blir noen så dårlige av jodtilskudd (kelp, m.fl)?
Av Siri Ann i forumet Mineraler (øvrige)Svar: 25Siste melding: 20-01-13, 15:44 -
Hvordan kommer dere gjennom dårlige perioder?
Av cathrin i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 14Siste melding: 14-05-08, 00:25 -
Hva frembringer dårlige dager/ perioder?
Av cathrin i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 23Siste melding: 28-03-07, 13:51 -
DÅRLIGE DAGER
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 19-04-06, 21:09

Bokmerker