Som Hildemor skriver, så er det jo et energiregnskap dette, og resultatet går jo i en eller annen retning - opp eller ned hvis man ikke klarer å balansere det.
Er redd jeg kommer med mye du ikke liker å lese puselus. Ikke sikkert dette gjelder deg, men en skal være oppmerksom på slikt også.
Jeg gikk bare opp og opp så lenge jeg var på Levaxin, og det regnskapet stemmte slett ikke for meg - i den tiden.

Jeg er vant til å trene mye, lange sykkelturer både asfalt og i skogen, og løpeturer i skog og mark.
Jeg var på en hytte alene i 3uker og løp i fjelltrakter flere timer hver dag. Jeg regnet ut kaloriene på det jeg spiste og det var omtrent 1000/dag.
En slik løpetur er forsiktig regnet er 2000kc. Tall brukt er for en normalvektig og jeg veide 12kg for mye på det tidspunktet.
Og jeg veide det samme da jeg kom hjem.

Spist for lite ?
Hvor kom de 1000 fra som jeg ikke spiste ?
Hytteturen var ikke anderledes enn hverdagen ellers var, men det var jo lett å regne ut kaloriene i maten fordi jeg var alene.
Det var umulig for meg å spise mer enn jeg gjorde uten at vekta gikk opp. Den tia deltok jeg i flere seminarer om kosthold av eksperter på ernæring, husker navn som Kjeldsen, Strømme m.fl. Hytteturen var en test på det jeg lærte av dem.
Men det var en ting jeg ikke visste om - jeg hadde lavt stoffskifte. U-behandlet lavt stoffskifte - den eneste grunnen til at teori og praksis ikke stemte.

Det er ikke mens du trener at du går ned i vekt.
Du blir heller ikke bedre mens du trener. Det skjer når du hviler - på grunn av at du trener.
Energien i 100g fett er 900kc og det må man løpe minst en time etter at fettforbrenningen setter inn for å bruke. Altså to timer for å bruke 100g fett.
En med normalt stoffskifte har et forhøyet stoffskifte lenge etter en treningsøkt. Det har ikke vi ! Kjertelen virker jo ikke og da kan ikke dette styres.
Det er også slik at restitusjon er hurtigere og mere energikrevende, og det tas jo fra opplagsnæringa. Dette er en mye større del av det totale energregnskapet enn det lille ekstra forbruk man får under en 2timers treningsøkt. Det varer hele døgnet - også når vi sover.

Jeg var 14kg overvektig da jeg skiftet ut Levaxinen med Armour i mai-04. 3uker senere var jeg bare 6kg. 3mnd senere var de også borte.
Tenkningen rundt energi og fettforbrenning hadde begynt å virke. Kroppen fungerte igjen.
En som har en hyperfungerende kjertel er tynn - en uten kjertelfunksjon er tykk. Slik er det bare.
Så kan jo enhver evaluere sin egen behandling - virker den, eller virker den ikke.
Det er spørsmålet.