Sitat Opprinnelig skrevet av belle Vis post
Jeg har tatt blodprøver for allergi, hvor det testet negativt på matvarepanelet, (tester allergi jevnlig), men jeg vet at hvete ikke er bra for magen min. Laktose går greit, jeg trodde en periode det var laktose som gjorde det og drakk kun havremelk, men det viser seg at det er hvete som er verst. Jeg kutter ut hvete nesten 100%, veldig sjeldent jeg får det i meg.
Det er ikke alltid matvareintoleranse slår ut på allergitester. Men den er like reell uansett. Venninna mi har en kraftig og udiskutabel reaksjon på melk, men ikke på melkallergitester...

Det finnes andre tester som er rimelig pålitelige (uten å være anerkjent av den alminnerlige legestand) - iallfall muskemotstandstesten. Husker ikke hva den heter "på fint".

PS - min lege snakker om allergi og intoleranse som to ulike ting. Alelrgi reagerer kroppen raskt og udiskutabelt på, mens intoleranse ofte er mer udefinerbart og har symptomer som er lettere å overse - i retning ubehag/hodepine/oppblåsthet. Men som medfører nedbryting av tarmtrivselen og dermed kan gi opptaksproblemer i det lange løp.

Sukker er en av de tingene jeg skal teste på challenge-dietten min...