Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Hybrid View
-
11-11-10, 10:06 #1
Sv: Hashimotos mistolket som bipolaritet
Uff ja.
Jeg kjenner ett typisk tilfelle akkurat nå.
Man følger med på stoffskiftet hennes og tolker TSH rundt 3 og fT4 helt nederst som greitt, og fortsetter behandlingen av psykiske symptomer.
Det er ikke greitt å bevitne......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-11-10, 10:30 #2
Nej, det er ikke greitt... Hvor to simple blodprøver (mere) ville have løst mysteriet i tide: anti-TPO og FT3.Det er muligt at hendes bipolar symptomer på maniodepressiv psykose var i virkeligheden symptomer på Hashimoto's, og desværre sådan en fejl er almindelig i dag som følge af en medicinsk misforståelse af Hashimoto's.
Når den autoimmune Hashimoto's sygdom blusser op, angriber immunsystemet skjoldbruskkirtlen og ødelægger den. Efterhånden som kirtelvævet bliver ødelagt frigives det oplagrede skjoldbruskkirtelhormon til blodet. Dette medfører symptomer, der nemt kan forveksles med den maniske fase af maniodepressiv psykose og disse er (symptomerne) hyperaktivitet, irritabilitet og manglende evne til at sove.
Når immunsystemets angreb hører op efterhånden som kirtelvævet ødelægges vender den syge tilbage til en hypothyroid tilstand, der ofte omfatter depression og træthed, hvilke kan ligne den depressive fase i maniodepressiv psykose.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-11-10, 11:01 #3
Ja, hashimoto blir så ofte mistolket at det til og med står i Wikipedia:
...."Hashimoto's thyroiditis is often misdiagnosed as depression, cyclothymia, PMS, and, less frequently, as bipolar disorder or as an anxiety disorder. Testing for thyroid-stimulating hormone (TSH) and anti-thyroid antibodies can resolve any diagnostic difficulty. [2]
Hashimoto's when presenting as mania is known as Prasad's syndrome after Ashok Prasad, the psychiatrist who first described it.[3]"
Her står det masse om dette:
http://www.psycheducation.org/thyroid/introduction.htmHypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
11-11-10, 17:15 #4
-
11-11-10, 17:31 #5
Ja, dette skjer nok dessverre alt for ofte.. Og Emosjonellt Ustabil Prsonlighetsforstyrrelse ligner også bipolar lidelse hvis man ikke holder tunga rett i munnen mht. god nok kartlegging...
Lignende tråder
-
Hashimoto's. Thyroid-S. Binyretræthed
Av AneMarie i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 11Siste melding: 30-03-11, 15:55 -
Hashimotos og kosthold - Trenger råd!
Av Peon i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 27-10-10, 17:13 -
Hashimotos muskelsmerter
Av johanne72 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 3Siste melding: 19-07-09, 04:25 -
Hashimotos muskelsmerter
Av johanne72 i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 3Siste melding: 19-07-09, 04:25

Svar med sitat

Bokmerker