Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
    Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Standard Sv: Hvor går veien videre?

Hvis det ikke kan gjøre noen skade med prøvebehandling mener jeg at det er legen som skal ha god argumentasjon for å ikke prøve. ;) Det var godt å høre.

Jeg skal forsøke å få tatt blodprøvene på samme tid. Problemet er at jeg har fastlege et stykke unna og er litt avhengig av å ta prøvene når jeg får legetime.
    Anti TPO sier "Hashimoto's". Legene sier "ME".
    Det som er vanskelig med ME-diagnosen er at man ikke får noe hjelp
    .

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg tar alltid blodprøvene 3-5 dager før timen, slik at de nye prøvene er klare til jeg får komme inn til legen. På den måten kan vi diskutere nyeste status.

Selvfølgelig er det krøkkete, men kanskje det finnes et kontor nærmere deg som kan stikke deg og sende inn blodet og få analysene adressert til rett lege?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg tar alltid blodprøvene 3-5 dager før timen, slik at de nye prøvene er klare til jeg får komme inn til legen. På den måten kan vi diskutere nyeste status.

Selvfølgelig er det krøkkete, men kanskje det finnes et kontor nærmere deg som kan stikke deg og sende inn blodet og få analysene adressert til rett lege?
    Det kan jeg vurdere. Får du bare henvisnig fra legen på timen før da?
    .

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Fikk blodprøve svar fra 2005 i posten i dag som jeg har etterlyst. Der er tsh 0,9 og når jeg hadde "det store kræsjet" var den på 3,5... Håper det er tegn nok for legen at noe er " på gang"...
    .

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av jolene Vis post
    Det kan jeg vurdere. Får du bare henvisnig fra legen på timen før da?
    Ja, når jeg er hos privatlegen i Oslo får jeg henvisning, slik at jeg kan ta dem her i småbyen jeg bor i og få dem klare, og levert før neste time.

Hos fastlegen i denne byen vet personalet at jeg er under behandling for stoffskifte og da sier jeg bare til sykepleieren at jeg skal stikkes og at de prøvene jeg pleier å ta er fT3, fT4 og TSH. Innimellom tar vi også med ferritin siden den har vært lav og jeg spiser jern for å få den opp.

Praksisen er forskjellig fra kontor til kontor og skal du ta prøvene et annet sted en hos fastlegen din så må du ha med henvisningen - altså få legen til å skrive "neste henvisning" før du går. Da må du også få vite hvor lang tid i forveien de trengs å ta for å komme fram til den timen dere skal diskutere dem.

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Da har jeg vært hos fastlegen. Jeg får ingen prøvebehandling enda, men hun var veldig villig til å ta nye blodprøver. Hun tok også anti-tpo på nytt så da blir det spennede å se om det virkelig er antistoffer eller ikke...

Jeg har også bestilt time på Heggeli i januar dersom vi ikke finner ut noe til da.
    .

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Da har jeg fått resultatene fra blodprøvene. Jeg har fortsatt antistoffer men tsh var lav. Den var på 1,3 og jeg tok prøven fastende kl. 7 på morningen. Så da kan jeg vel utelukke stoffskifte. Hun vil likevell fortsette å ta prøver 2 ganger i året siden jeg har alle symptomer og vanskelig vil merke dersom jeg får lavt stoffskifte.

Jeg viste henne også at hårveksten på leggene er tilnærmet borte og hun sa at hun normalt ville ha testet meg for dvitamin og stoffskifte, men siden de prøvene var fine visste hun ikke hva det kunne være.

Før jeg gikk spurte jeg henne hva hun tenkte om at jeg ville gå til en helhetsmedisiner. For meg er det viktig å ha en åpen dialog med legen og hun så ikke noe galt i dette!

Men først skal mandlene fjernes
    .

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Fint at du får overvåkning iallfall. Om TSH er lav kan det ikke alene utelukke stoffskifteproblemer - den må vurderes i sammenheng med fT4 (og fT3) for å utelukke at det kan være feil i feedbacksystemet (at din TSH ikke reagerer "naturlig" i forhold til mengden fT4 & fT3 i blodet).

Det var nevnt et annet sted her inne at manglende hårvekst på leggene kunne henge sammen med hormonell ubalanse... mener jeg å huske. Du får søke litt.

Ad hukommelsen så er det flere her inne som har positiv virkning av pregnolone. Søk og les.

Ja, og om du drar til Heggeli så er det til hjelp dersom du skaffer deg utskrift av dine tidligere prøver og tar med til legen. Det vil hjelpe vedkommende å utelukke ting raskere og spare deg for noen kroner i prøver.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Moxa's dagbok - veien til forståelse..
    Av Moxa i forumet Dagboker
    Svar: 11
    Siste melding: 31-05-10, 08:22
  2. Hvordan var veien deres til diagnose?
    Av Evita i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 28-10-08, 22:34
  3. Trenger tips til videre utredning
    Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 04-08-07, 10:17
  4. Hva gjør jeg videre med Armour nå?
    Av mona i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 14
    Siste melding: 01-08-07, 18:01

Søkeord for denne tråden