Side 4 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 77
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Standard Sv: Ikke min feil likevel :)

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Joda - under passordgeneratoren.

Men du har kanskje lukket alle de sideelementene.
    He he Nope! Bruker mosilla flirefoks.

Oki - gir meg! Så tråden når jeg brukte internett eksploreren. (Dumme flirefoks som er så treg å oppdatere sidene...)

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    36
    Meldinger
    56

Sååå, nå har jeg vært hos legen å fått prøveresultatene mine.. Å jeg vet like lite som jeg gjorde før jeg fikk dem.. om ikke mindre :P Noen som kan hjelpe meg litt med å forstå dem?

S-Vitamin 2...(står ikke hele greia, men tror det er B12): 214
    S-TSH: 16,18
    S-FT4: 10,2

(tatt for en uke siden)
    Levaxin siden 10.11.10 da TSH var på 16,18 og FT4 10,2. *klem* Siljenta
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Siljenta Vis post
    Sååå, nå har jeg vært hos legen å fått prøveresultatene mine.. Å jeg vet like lite som jeg gjorde før jeg fikk dem.. om ikke mindre :P Noen som kan hjelpe meg litt med å forstå dem?

(tatt for en uke siden)
    Din b12 kunne godt være høyere, ja. Lav b12 er blant annet forbundet med depresjon. Du kan spørre om sprøyter for å få den raskt opp eller starte med tilskudd.

Fint forresten om du skriver inn referanseområdene på de ulike tallene, de varierer nemlig litt fra lab til lab.

Ellers sier den høye TSHen at kroppen din absolutt mener at kjertelen din burde produsere mye mer hormoner enn det den klarer. (En normal TSH ligger sånn ca fra 0,3 til 2,5-3. Som medisinert bør den ligge under 1, men sett i sammenheng med fT4. )

Din fT4 er lav (dette er ett av de to hormonene kjertelen skulle ha produsert). Og dette er altså en av årsakene til den høye TSHen. Ellers synes jeg at dette er et meget mangelfullt blodpanel når du ikke har vært behandlet på lenge... fT3 og anti-tpo burde ha vært tatt og antakelig også rT3 + T3 (total T3)... for å få et mer helhetlig bilde av situasjonen.

Det eneste du vet nå er det du visste - at du er undermedisinert.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    36
    Meldinger
    56

Din b12 kunne godt være høyere, ja. Lav b12 er blant annet forbundet med depresjon. Du kan spørre om sprøyter for å få den raskt opp eller starte med tilskudd.

Fint forresten om du skriver inn referanseområdene på de ulike tallene, de varierer nemlig litt fra lab til lab.

Ellers sier den høye TSHen at kroppen din absolutt mener at kjertelen din burde produsere mye mer hormoner enn det den klarer. (En normal TSH ligger sånn ca fra 0,3 til 2,5-3. Som medisinert bør den ligge under 1, men sett i sammenheng med fT4. )

Din fT4 er lav (dette er ett av de to hormonene kjertelen skulle ha produsert). Og dette er altså en av årsakene til den høye TSHen. Ellers synes jeg at dette er et meget mangelfullt blodpanel når du ikke har vært behandlet på lenge... fT3 og anti-tpo burde ha vært tatt og antakelig også rT3 + T3 (total T3)... for å få et mer helhetlig bilde av situasjonen.

Det eneste du vet nå er det du visste - at du er undermedisinert.
    Referanseområdene? hva er det/hvor finner jeg det? hmm..

Fant svaret selv.
    Referanseområde:
    S-Vitamin 2....: 200-700
    S-TSH: 0,30-4,50 (men legen "redigerte" det å skrev 0,30-1,5 med kulepenn)
    S-FT4: 9,0-20,0

Mine prøvesvar:

Jeg vet bare at legen ville jeg skulle starte rett på 100mcg med Levaxin med en gang..

B12-sprøyter vil jeg ikke bruke, for jeg er ikke glad i stikk.. men jeg fikk resept på tilskudd i tablettform.
    Sist endret av Siljenta; 09-11-10 kl 09:31 Begrunnelse: Fant referanseområdene
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Om du har fått utskriften står det som regel
    s-TSH (0,3-2,5) 16,4 for å gi et tulleeksempel. Da er tallene i parantes referanseområdet.

Om du bare fikk en håndskrevet lapp så be om en utskrift neste gang. Det har du krav på og du bør ta vare på disse og notere deg dato og medisindose (før og etter) slik at du holder rede på hvilken dose som ga deg hvilke resultater. Det er også fint å føre en liten dagbok hvor man bare noterer hvordan man har det (bedre/verre/frossen/trøtt osv) sånn at man kan snakke med legen ikke bare om blodverdier, men også om hvordan man føler seg.

Målet for deg er jo å FØLE deg bra, ikke å ha perfekte blodverdier, og av og til må man også overbevise legen om dette (men den tid, den sorg - nå trenger du bare å samle data så får du ta analysen når du har fått satt deg mer inn i hva dette innebærer og hva du skal se etter).

100µg er høyere enn mange begynner, men du er ung og vedkommende har nok gjort en vurdering på at du tåler en så bratt økning. Du trenger det helt sikkert.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    36
    Meldinger
    56

Om du har fått utskriften står det som regel
    s-TSH (0,3-2,5) 16,4 for å gi et tulleeksempel. Da er tallene i parantes referanseområdet.

Om du bare fikk en håndskrevet lapp så be om en utskrift neste gang. Det har du krav på og du bør ta vare på disse og notere deg dato og medisindose (før og etter) slik at du holder rede på hvilken dose som ga deg hvilke resultater. Det er også fint å føre en liten dagbok hvor man bare noterer hvordan man har det (bedre/verre/frossen/trøtt osv) sånn at man kan snakke med legen ikke bare om blodverdier, men også om hvordan man føler seg.

Målet for deg er jo å FØLE deg bra, ikke å ha perfekte blodverdier, og av og til må man også overbevise legen om dette (men den tid, den sorg - nå trenger du bare å samle data så får du ta analysen når du har fått satt deg mer inn i hva dette innebærer og hva du skal se etter).

100µg er høyere enn mange begynner, men du er ung og vedkommende har nok gjort en vurdering på at du tåler en så bratt økning. Du trenger det helt sikkert.
    Ja, jeg fant referanseområde-greine.. skrev dem i innlegget rett før deg.

Egentlig virka det ikke som om legen kunne hjelpe meg så mye.. Da jeg spurte litt om hvordan jeg skal forholde meg til NAV og sant så sa han bare at han ikke kunne hjelpe meg.. Det måtte jeg fikse selv.. Synes det hadde vært greit med en attest ellerno.. menmen.. alt han sa var at de kunne hjelpe meg med å finne jobb, men det er jo nettopp det jeg prøvde å si til han at jeg ikke orker nå. Er så fryktelig sliten..
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Oki. Det han skrev inn er de referanseområdene du skal forholde deg til når du er på medisin. Dersom du går på medisin og hadde en TSH på 4 ville du etter all sannsynlighet være undermedisinert. Legen din virker ikke helt på jordet i så henseende.

Ad NAV får du sikkert svar fra andre. Jeg har ikke noen erfaring, dessverre.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Så bra at du har fått vært hos legen, tatt blodprøver og helt sikkert fått en resept på levaksin Har du henta medisinen og allerede tatt en tablett eller? Det blir spennende å høre hvordan det går med deg framover. Du har flotte innlegg som er velskrevne og åpenhjertige!
    Jeg synes også at å begynne rett på 100 mg levaksin hørtes litt mye ut. Noen tåler det helt sikkert, mens andre sliter med hjertebank, skjelving, kortpustethet, for å nevne noen eksempler når det blir for mye på kroppen på en gang. Du får lytte svært nøye til kroppen din nå fremover. Får du sterke overdose symptomer, bør du etter min mening starte opp litt mer forsiktig. Men målet over tid, blir å få ned TSH til 0,5-1,5 og FT4 opp til øvre referanseområde. Etter det bør du finjustere etter hvordan du føler deg. Men dette tar tid å finne ut av altså. Etter min mening bør du ligge minst 6 uker på samme dose, for å få et inntrykk av hvordan du fungerer på akkurat den dosen.

Det kommer sikkert noen innlegg her senere om hva du bør gjøre ang Nav av noen som har litt greie på sånt, men jeg ville anbefalt deg denne framgangsmåten:

Ring Saksbehandler på NAV og be om et møte.

Gå på møtet og forklar situasjonen. At du har fått en kronisk sykdom som kommer snikende, og som ofte begynner med diffuse symptomer man ikke helt kan sette fingeren på. Si at du har hatt sykdommen i flere år, og at du nå har møtt veggen med full kraft, og at du nå ikke er istand til å jobbe. Gjerne også at den har ødelagt for skolegangen din. Osv.... Og så spør du saksbehandler:

"Hva gjør jeg nå?" Da må saksbehandler informere deg om rettighetene dine, og hva som er best for deg i din situasjon. Saksbehandler kommer til å kreve dokumentasjon fra legen din. Da spør du om han/hun kan skrive ned nøyaktig hva som skal dokumenteres. (så slipper du mange runder att og fram fra nav til legen, fra legen til nav... fordi det mangler noe)

Deretter tar du kontakt med legen din, og gir han beskjed om hva du trenger av dokumentasjon fra hans sin side. Og det ordner han helt sikkert, bare du er klar på hva nøyaktig hva du trenger. Og en ting til.... Du MÅ bare gi det første innlegget ditt både til saksbehandler og legen (det som ligger på forsida her) De kommer til å forstå mye bedre hvordan du har det. Det er så lett for dem å avvise folk som ikke har nakkekrage og gips, eller noe annet som synes utenpå kroppen.

Hmm.... Ble kanskje litt rotete dette her, men i dag er jeg surrete i hodet

God bedring

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Hmm.... Ble kanskje litt rotete dette her, men i dag er jeg surrete i hodet
    Jeg synes det var bådet klokt og klart, jeg.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Angående B-12. dersom du ikke vil ta sprøyter, går det an å bruke flytende B-12. det tas opp lettere av kroppen enn tabletter. Men du må kjøpe det på nett, apotek i Norge har det ikke. iherb.com har for eksempel en rimelig fra NOW foods. Husk 200 krs tollregel, ellers blir det dyrt....

Lykke til med å få det bedre
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 4 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Prøvene er helt fine også er man likevel syk?
    Av pling i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 147
    Siste melding: 16-05-12, 20:31
  2. Ikke lavt stoffskifte likevel?
    Av Claudia i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 20-10-10, 17:55
  3. Lyst på bil? Ikke? Les likevel!
    Av baremei i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 1
    Siste melding: 04-11-07, 12:41
  4. Svar: 3