Viser søkeresultater 31 til 37 av 37
-
07-11-10, 03:22 #31
-
08-11-10, 10:44 #32
Sv: Ferdig mat - Saus på glass/Poseretter
Ja, jeg er for tiden på en eliminasjonsdiett uten egg, melkeprodukter, sukker og kornprodukter (gluten iallfall)... Og i tillegg har jeg fått beskjed om å ikke fore candidaen (= unngå soyaprodukter, gjærede produkter, eddik, sukker, honning etc og epler, bananer, pære, appelsin, tomat, gulrot og all tørket frukt) så jeg har ikke så mye å velge i.
Til lunch i dag spiser jeg:
Kokt ris (oppvarmt fra i går)
Litt ternet svinefilet (oppvarmt fra i går)
1ss hermetisk mais (uten tilsatt sukker)
Som tilbehør salat laget på:
Litt salat av en type du liker (eller blandet)
Agurk i biter
Litt bønnespirer
Noen druer
Og i stedet for dressing har jeg funnet ut at innmaten av en pasjonsfrukt fungerer finfint. (Man kan også bruke innmaten fra granateple - den er ikke fuktig men gir "tzang"-smak i en ellers kjedelig salat. Eller puréer av litt bær.)
Jeg misunner ikke kollegaene mine knekkebrød med svett ost.
Siden dette er uvant mat for meg vet jeg ikke helt hvor mye jeg trenger til hvert måltid ennå. Så jeg har med meg en pose chasewnøtter som nødproviant. Kan også brukes i salaten.
Til frokost spiste jeg oppvarmte potetbåter (ovnsstekte i går), med salat(som over) og skiver av kokt tunge.
Kanskje dette kan inspirere?
Det jeg ser er at når man spiser kjøtt/fisk til hvert måltid så lønner det seg å tilberede litt større porsjoner enn før. Både ris og stekte poteter kan enkelt varmes opp og holder noen dager i kjøleskap. Det samme gjelder for nesten alt kjøtt.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
08-11-10, 13:25 #33
Uff, det var lite å velge i... Håper de finner ut hva du kan spise etter hvert, så at du får enn litt mer fargerik kost, enn det du må leve pr dags dato.
Kopierer denne!
Pasjonsfrukt har jeg prøvd å spise, men fysj! for en smak!! Men granateple er nydelig! Men sliter ennå med å åpne de riktig. Blir jo fort søl, så det ser jo ut som at jeg har begått mord på kjøkkenet... Nesten, da...
Æsj, svett ost, og myk knekkebrød....
Chasewnøtter er gode. Særlig de som er uten salt og ristet.
Hmm, kylling til salat bruk er bedre alternativ enn kokt tunge?
Jepp!
Kalde poteter kan jo brukes til meste.
-
08-11-10, 13:44 #34
hei Helge. Kan du si hva du ikke skal ha foruten hvetemel og sukker så skal jeg poste. Jeg kjøpte en del kokebøker forleden på bruktbutikken ( en het: hurtig mat) og fant mye godt som jeg tenkte å poste men det er så dumt om det ikke passer.
maismel? Ingen gluten i det hele tatt eller bare ikke hvete?Søtpotet? Sånn grønn
utlendingsjappe-middagsbanan ? (smaker smaskens stekt).
Og hva med godteri/dessert, kan du ha honning?
kanskje det ble mange spørsmål. Kanskje lettest å si hva du ikke kan ha!
En av mine og familiens favoritter er kjøttboller med grønnsaksmos. lager alt fra grunnen av, ja kverner ikke kjøttet og lager smør da. (ikke foreløpig hehe)
I dag hadde vi selvlaget kald tomatsalsa og kjøpesrømme til. Jeg lager det aldri likt hver gang. Man kan blande i mye snadder i både kjøttboller, grønnsaksmos og salsa, etter hva man tåler og hva man har i skapet.
-
08-11-10, 14:14 #35
Okidoki! Leste litt ovenfor her og så at du sikkert kan ha det som vi spiste til middag i dag.
Kjøttboller som alle kan like!!!:
Kvernet kjøttdeig. 5-600 g er nok til en hel stekepanne full = en familie eller du har i flere dager til deg sjæl.
bland noe du liker i kjøttdeigen.
Småraspet gulrot, selleri, et hvitlksfedd, litt maismel og litt maisenna eller litt
pottitmel, salt, pepper,paprikapulver er gødt! Bland for hånd. Konsistensen skal være sånn at det ikke er for klissete å steike de. Au det er litt kaldt på fingrene å blande!
Form til ca 3 cm diameter store boller og steik i ghee, smør eller kokosfett.
Skrell potet og eller søtpotet og gulrot. Beregn så mye potet du ville ha hatt til en kjøtmiddag og legg til gulrøtter som om det skulle være tilbehør så er det sikkert passe mye. Dette er så godt at man syns are det er greit om det blir for mye
Del det i biter så koker det fort.Lurt å sette dette på kok imens du lager kjøttboller så er det ferdig omtrent samtidig. Tøm av vannet og mos det med den der pottitknusergreia. Ta i litt melk, en dæsj smør, litt salt, pepper (peppermiks er jummy)smak om det er passe salt. Til slutt kan du ta på litt purreløk eller gressløk om du liker det.
Salsa: En boks hermetisk tomat og/eller noen ferske hvis du har gidd til å kutte de opp, en stor spiseskje tomatpure, en dæsj olivenolje, selleri i små biter gjør seg her også, litt salt, oregano? Egentlig ta hva du liker.
rømme.
Ellers er det alltid godt med feks raspet ost/parmesan og oliven til. Ikke nødvendig da men.
Press noen appelsiner og en lime i sånn håndpresse, rundt og rundt-ting, bland i litt vann og ev litt honning om du ikke liker det lit surt, så har du godt å drikke til.
Sånn! Jeg liker best å lage mat uten kokebok. Det er arti!!!
-
08-11-10, 14:23 #36
for ordens skyld, her er handlelista:
kjøttdeig
purre
potet
selleri
gulrot
paprikapulver
smør
melk
tomat på boks
tomatpure uten sukker eller lage sjæl.
kan ikke komme på noe mer. Se i forrige post om det var noe essensielt jeg glemte her
-
08-11-10, 14:53 #37
Det som en med urinsyregikt ikke kan spise...

Sukker, hvetemel, valnøtter, mandler, peanøtter, pinjekjerner, cassava (tapioka), blomkål, broccoli, rosenkål, kål, turnips, sennepsblader, spinat, soya, svinekjøtt. Laks, sild og ansjos.
Okeskjøtt går greit. Torsk og hyse likeså.
Så nå har du litt å gå etter!
Lignende tråder
-
Er ferdig utredet i det norske helsevesen for borreliose....
Av Cannari i forumet Lavt stoffskifte av BorrelioseSvar: 7Siste melding: 02-02-10, 16:21 -
Den danske dobbelblindstudien er ferdig (T4 + T3)
Av nora i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 4Siste melding: 02-10-09, 10:00 -
den danske dobbelblindstudien er ferdig
Av nora i forumet Emner startet av NoraSvar: 4Siste melding: 02-10-09, 10:00 -
Er akkuratt ferdig med boka til Per Egil Hegge
Av ung mor i forumet Per Egil HeggeSvar: 17Siste melding: 27-10-08, 23:47
Svar med sitat

Bokmerker